Jump to content
Annons

Höja Upp Studio Monitorer


Albinorican

Recommended Posts

Hej, har någon ett bra tips på var jag kan fixa ngn sorts skumgummi upphöjning alt små trähyllor el dyl så att jag kan få upp mina tapco monitorer med ca 10-15 cm från mitt skrivbord, dels så vill jag slippa en del av bordets resonans och dessutom vill jag inte att min keyboard ska skymma basmembranet som den gör nu.

Jag vet att det finns gummiaffärer etc där man säkert kan göra något specialbeställt, men jag är lite för lat för det och undrar var jag kan få tag på färdiga konstruktioner.

Vore tacksam för hjälp! Har letat på internet, varit på musikbörsen och 4sound men inte funnit någonting, men jag vet att det finns, frågan är bara var!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

köp lerkrukor och fyll dem med sand, sen klipper du ut skumgummi från ett liggunderlag så det passar och placerar högtalrarna på skumgummit..

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - upp med den nästan till rätt nivå med något som du inte får resonanser i - och sedan liggunderlag som klipps sönder i lagom bitar och läggs i 3-4 lager mellan monitorerna och krukan eller vad du nu använder (om du vill komma undan billigt) - och annars kan du exempelvis använda Auralex "MoPads", GA Acoustics "IsoMon" eller Primacoustics "Recoil Stabilizers" (om du vill ha det snyggare - och har en slant över).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket båda två, stor hjälp, nu ska jag kika runt lite! 😛

Jag fastnade för Primacoustics, skickade precis iväg ett mail till dom.

tack än en gång, jag fattar inte varför inte typ 4sound tar in sådana här, dom verkade inte ha så mycket info när jag frågade om såna.

Redigerat av Albinorican
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - upp med den nästan till rätt nivå med något som du inte får resonanser i - och sedan liggunderlag som klipps sönder i lagom bitar och läggs i 3-4 lager mellan monitorerna och krukan eller vad du nu använder (om du vill komma undan billigt) - och annars kan du exempelvis använda Auralex "MoPads", GA Acoustics "IsoMon" eller Primacoustics "Recoil Stabilizers" (om du vill ha det snyggare - och har en slant över).

Hoppar in i tråden. MoPads ser ju bra ut. Jag skulle behöva vinkla mina monitorer ca 30 grader snarare än att få upp dom högre. Jag har ingen önskan att ha dom på stativ utan en "omvänd" MoPad med större vinkel vore idealiskt.

Finns det några alternativa lösningar till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - upp med den nästan till rätt nivå med något som du inte får resonanser i - och sedan liggunderlag som klipps sönder i lagom bitar och läggs i 3-4 lager mellan monitorerna och krukan eller vad du nu använder (om du vill komma undan billigt) - och annars kan du exempelvis använda Auralex "MoPads", GA Acoustics "IsoMon" eller Primacoustics "Recoil Stabilizers" (om du vill ha det snyggare - och har en slant över).

Hoppar in i tråden. MoPads ser ju bra ut. Jag skulle behöva vinkla mina monitorer ca 30 grader snarare än att få upp dom högre. Jag har ingen önskan att ha dom på stativ utan en "omvänd" MoPad med större vinkel vore idealiskt.

Finns det några alternativa lösningar till det?

MoPads består av 2 delar, så att man kan vinkla monitorerna på olika sätt, antingen uppåt eller neråt, men 30 grader låter lite väl häftigt.

Jag skulle främst rekommendera att INTE vinkla dem, eftersom du får en mindre sweetspot på grund av det i så fall. Om monitorerna står nere på bordet och vinklas upp, så kommer diskanten att skjuta över huvudet om du flyttar dig bakåt - och om du flyttar dig närmare, så kommer diskanterna att träffa kroppen i stället för öronen...

Sedan beror det på vilken typ av monitorer du har. Banddiskanter brukar som regel ha större sweetspot än dometweeters, så där är det inte fullt så känsligt, men ändå något att fundera över om man vill vara säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag kör med Dostojevkij och Vilhelm Moberg, funkar bra, monitorerna kommer upp ca15 cm om man ställer dem på 2böcker. 😉

Undrat om jag någonsin skulle kunna tänke mig köpa nåt med Dostojevkij och nu har du gett mig en anledning 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

MoPads består av 2 delar, så att man kan vinkla monitorerna på olika sätt, antingen uppåt eller neråt, men 30 grader låter lite väl häftigt.

Jag skulle främst rekommendera att INTE vinkla dem, eftersom du får en mindre sweetspot på grund av det i så fall. Om monitorerna står nere på bordet och vinklas upp, så kommer diskanten att skjuta över huvudet om du flyttar dig bakåt - och om du flyttar dig närmare, så kommer diskanterna att träffa kroppen i stället för öronen...

Sedan beror det på vilken typ av monitorer du har. Banddiskanter brukar som regel ha större sweetspot än dometweeters, så där är det inte fullt så känsligt, men ändå något att fundera över om man vill vara säker.

Tack för ditt svar C. Köper din invändning till fullo - Det där med 30 var en alltför snabb uppskattning.. 🤪 . Det rör sig nog snarare om max en 15-17 grader. Det är ju alltid en avvägning, men jag har inte behov av mer förflyttning än en lätt "tillbakalutning" i normal arbetsposition. Har du koll på vinklarna på MoPadsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle främst rekommendera att INTE vinkla dem, eftersom du får en mindre sweetspot på grund av det i så fall. Om monitorerna står nere på bordet och vinklas upp, så kommer diskanten att skjuta över huvudet om du flyttar dig bakåt - och om du flyttar dig närmare, så kommer diskanterna att träffa kroppen i stället för öronen...

Sedan beror det på vilken typ av monitorer du har. Banddiskanter brukar som regel ha större sweetspot än dometweeters, så där är det inte fullt så känsligt, men ändå något att fundera över om man vill vara säker.

Claes! Din knowhow är lika dräpande som ovärderlig! (=komplimang) 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

MoPads består av 2 delar, så att man kan vinkla monitorerna på olika sätt, antingen uppåt eller neråt, men 30 grader låter lite väl häftigt.

Jag skulle främst rekommendera att INTE vinkla dem, eftersom du får en mindre sweetspot på grund av det i så fall. Om monitorerna står nere på bordet och vinklas upp, så kommer diskanten att skjuta över huvudet om du flyttar dig bakåt - och om du flyttar dig närmare, så kommer diskanterna att träffa kroppen i stället för öronen...

Sedan beror det på vilken typ av monitorer du har. Banddiskanter brukar som regel ha större sweetspot än dometweeters, så där är det inte fullt så känsligt, men ändå något att fundera över om man vill vara säker.

Tack för ditt svar C. Köper din invändning till fullo - Det där med 30 var en alltför snabb uppskattning.. 😄 . Det rör sig nog snarare om max en 15-17 grader. Det är ju alltid en avvägning, men jag har inte behov av mer förflyttning än en lätt "tillbakalutning" i normal arbetsposition. Har du koll på vinklarna på MoPadsen?

Det är lite irriterande - för jag hittar inga uppgifter om MoPads. Får kolla i kväll.

Alternativet från GoldenAge heter IsoMon - och där är vinklarna 0, 3, 6 eller 9 grader, med hjälp av två kilar:

IsoMon_a_fri_web.jpg. Nackdelen är att de är mjukare än MoPads, så de fungerar inte lika bra till tyngre monitorer.

MoPads har bara en kil, så variationsmöjligheterna är inte lika många - men jag får som sagt kolla i kväll om det står uppgift om vinklar på paketet...

Link to comment
Dela på andra sajter

MoPads består av 2 delar, så att man kan vinkla monitorerna på olika sätt, antingen uppåt eller neråt, men 30 grader låter lite väl häftigt.

Jag skulle främst rekommendera att INTE vinkla dem, eftersom du får en mindre sweetspot på grund av det i så fall. Om monitorerna står nere på bordet och vinklas upp, så kommer diskanten att skjuta över huvudet om du flyttar dig bakåt - och om du flyttar dig närmare, så kommer diskanterna att träffa kroppen i stället för öronen...

Sedan beror det på vilken typ av monitorer du har. Banddiskanter brukar som regel ha större sweetspot än dometweeters, så där är det inte fullt så känsligt, men ändå något att fundera över om man vill vara säker.

Tack för ditt svar C. Köper din invändning till fullo - Det där med 30 var en alltför snabb uppskattning.. 😮 . Det rör sig nog snarare om max en 15-17 grader. Det är ju alltid en avvägning, men jag har inte behov av mer förflyttning än en lätt "tillbakalutning" i normal arbetsposition. Har du koll på vinklarna på MoPadsen?

Det är lite irriterande - för jag hittar inga uppgifter om MoPads. Får kolla i kväll.

Alternativet från GoldenAge heter IsoMon - och där är vinklarna 0, 3, 6 eller 9 grader, med hjälp av två kilar:

IsoMon_a_fri_web.jpg. Nackdelen är att de är mjukare än MoPads, så de fungerar inte lika bra till tyngre monitorer.

MoPads har bara en kil, så variationsmöjligheterna är inte lika många - men jag får som sagt kolla i kväll om det står uppgift om vinklar på paketet...

Tack så länge! Iofs inga problem med tyngden om dom inte är alldeles mosiga.. Uppsättningen det gäller för är just nu 4´or + sub. (Ja, inte subben förstås.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MoPads består av 2 delar, så att man kan vinkla monitorerna på olika sätt, antingen uppåt eller neråt, men 30 grader låter lite väl häftigt.

Jag skulle främst rekommendera att INTE vinkla dem, eftersom du får en mindre sweetspot på grund av det i så fall. Om monitorerna står nere på bordet och vinklas upp, så kommer diskanten att skjuta över huvudet om du flyttar dig bakåt - och om du flyttar dig närmare, så kommer diskanterna att träffa kroppen i stället för öronen...

Sedan beror det på vilken typ av monitorer du har. Banddiskanter brukar som regel ha större sweetspot än dometweeters, så där är det inte fullt så känsligt, men ändå något att fundera över om man vill vara säker.

Tack för ditt svar C. Köper din invändning till fullo - Det där med 30 var en alltför snabb uppskattning.. ☺️ . Det rör sig nog snarare om max en 15-17 grader. Det är ju alltid en avvägning, men jag har inte behov av mer förflyttning än en lätt "tillbakalutning" i normal arbetsposition. Har du koll på vinklarna på MoPadsen?

Det är lite irriterande - för jag hittar inga uppgifter om MoPads. Får kolla i kväll.

Alternativet från GoldenAge heter IsoMon - och där är vinklarna 0, 3, 6 eller 9 grader, med hjälp av två kilar:

IsoMon_a_fri_web.jpg. Nackdelen är att de är mjukare än MoPads, så de fungerar inte lika bra till tyngre monitorer.

MoPads har bara en kil, så variationsmöjligheterna är inte lika många - men jag får som sagt kolla i kväll om det står uppgift om vinklar på paketet...

Tack så länge! Iofs inga problem med tyngden om dom inte är alldeles mosiga.. Uppsättningen det gäller för är just nu 4´or + sub. (Ja, inte subben förstås.. 🙂

Vinklarna stod angivna på MoPads-förpackningen, precis som jag hade för mig. Korkat att de inte har satt ut det på hemsidan... 😏

Nåja - det är 0, 4 eller 8 grader man kan välja med hjälp av kilen - och så är MoPads som sagt stabilare så att de kan bära tynre monitorer. Själv har jag en ganska grym uppgift för mina MoPads. Ett par under mina P33A - och sedan ett par MoPads mellan P33A och A7, som står ovanpå... De understa kuddarna får alltså kämpa med ca 23kg och har gjort det i kanske 2 år vid det här laget, utan att deformeras.

GoldenAge-modellen har jag under P11A, som väger ca 10kg - och de har tryckts ihop en del under samma tid ungefär... Ett par 4"-monitorer är nog ok för sådana, men mer känns nog lite tveksamt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinklarna stod angivna på MoPads-förpackningen, precis som jag hade för mig. Korkat att de inte har satt ut det på hemsidan... 😏

Nåja - det är 0, 4 eller 8 grader man kan välja med hjälp av kilen - och så är MoPads som sagt stabilare så att de kan bära tynre monitorer. Själv har jag en ganska grym uppgift för mina MoPads. Ett par under mina P33A - och sedan ett par MoPads mellan P33A och A7, som står ovanpå... De understa kuddarna får alltså kämpa med ca 23kg och har gjort det i kanske 2 år vid det här laget, utan att deformeras.

GoldenAge-modellen har jag under P11A, som väger ca 10kg - och de har tryckts ihop en del under samma tid ungefär... Ett par 4"-monitorer är nog ok för sådana, men mer känns nog lite tveksamt...

Du hade kunnat lösa det rätt snabbt genom att kolla på din egen hemsida där det står vilka vinklar kilarna till MoPadsen ger. Ibland är svaren framför näsan på en ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinklarna stod angivna på MoPads-förpackningen, precis som jag hade för mig. Korkat att de inte har satt ut det på hemsidan... 😏

Nåja - det är 0, 4 eller 8 grader man kan välja med hjälp av kilen - och så är MoPads som sagt stabilare så att de kan bära tynre monitorer. Själv har jag en ganska grym uppgift för mina MoPads. Ett par under mina P33A - och sedan ett par MoPads mellan P33A och A7, som står ovanpå... De understa kuddarna får alltså kämpa med ca 23kg och har gjort det i kanske 2 år vid det här laget, utan att deformeras.

GoldenAge-modellen har jag under P11A, som väger ca 10kg - och de har tryckts ihop en del under samma tid ungefär... Ett par 4"-monitorer är nog ok för sådana, men mer känns nog lite tveksamt...

Du hade kunnat lösa det rätt snabbt genom att kolla på din egen hemsida där det står vilka vinklar kilarna till MoPadsen ger. Ibland är svaren framför näsan på en ☺️

Jag lade faktiskt till det precis efter att jag hade skrivit svaret nu i kväll, eftersom jag insåg hur dumt det var att det inte stod något om vinklarna på Auralex' hemsida - och jag tyckte att jag inte skulle vara lika dum själv... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinklarna stod angivna på MoPads-förpackningen, precis som jag hade för mig. Korkat att de inte har satt ut det på hemsidan... 😄

Nåja - det är 0, 4 eller 8 grader man kan välja med hjälp av kilen - och så är MoPads som sagt stabilare så att de kan bära tynre monitorer. Själv har jag en ganska grym uppgift för mina MoPads. Ett par under mina P33A - och sedan ett par MoPads mellan P33A och A7, som står ovanpå... De understa kuddarna får alltså kämpa med ca 23kg och har gjort det i kanske 2 år vid det här laget, utan att deformeras.

GoldenAge-modellen har jag under P11A, som väger ca 10kg - och de har tryckts ihop en del under samma tid ungefär... Ett par 4"-monitorer är nog ok för sådana, men mer känns nog lite tveksamt...

Du hade kunnat lösa det rätt snabbt genom att kolla på din egen hemsida där det står vilka vinklar kilarna till MoPadsen ger. Ibland är svaren framför näsan på en 😄

Jag lade faktiskt till det precis efter att jag hade skrivit svaret nu i kväll, eftersom jag insåg hur dumt det var att det inte stod något om vinklarna på Auralex' hemsida - och jag tyckte att jag inte skulle vara lika dum själv... 😄

Grattis till en uppdaterad hemsida 😄 Ska leta upp min bortsprungna gradskiva så får man se till att få ordning på vinklarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tagit 2 brädor ca 10 cm breda och 20 cm långa och sedan spikat på en tunn träskiva ca 40x20cm, en för varje högtalare. så under ena högtalaren kan jag skjuta in min behringer controller och under den andra min vox tonelab.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

*IDF: Alla mina krukor använder jag till att odla krukväxter i dock.

*sixties: Jag skulle gärna vilja se ditt snickeri! Kanske man kan ha en liten fikus under eller något annat syregivande måtro?

Jag kör på två frigolitskivor som dubbelmacka under ett par små Fostex Pm 0.4. Nu kompletterade jag med Soldaten Svejk, Sinuhe Egyptiern och ett par gamla koreanska folksagor.

Redigerat av peite
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...