Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå!

tips på ljuddämparlåda till en macbook utan att helt sänka den av värme?

4 eller 5u's racklåda kanske? jag köper gärna om nån vill bygga nåt. emil

Annons
Postat

om man lastar på för fullt. jag har en macbook vinter 2006 och en macbook vår 2007 båda låter lika mycket.

hör olika saker från alla. alla proffs jag pratat med som arbetar med inspelning säger att laptops alltid låter, alla

hemmapulare säger att deras datorer är knäpptysta (menar inte att du är det ena eller andra Gilbert bra statistiskt hittills)

jag är ett frågetecken.

• 2 veckor senare...
Postat
Jag trodde du bara spelade in med den, inte att du körde den 100% för då kommer den förstås att dra igång fläktarna...

tack det kändes bättre!

Postat

Lite nyfiken på hur det kommer sig att dina datorer går på 100% belastning? Om det är så att din CPU-kraft inte räcker till har du två alternativ för att få en tystare dator.

1) Köp ny dator med snabbare/bättre/mindre effekt krävande CPU för mindre (o)ljud från datorn.

2) Minska belastningen på din CPU.

3) Att få en helt tyst bärbar dator är nog en utopi om man inte har en väääääldigt stor plånbok och inte nöjer sig med en miniräknare från statoil 🙂

Postat

hoppsan, 100% belastning var en klar överdrift. menar mer att jag öser på.

Snarare 30-40 kanaler, två tre SIR2 reverb plus en massa andra kompressorer etc.

Emil

Postat

Som tidigare nämnt, använd bara de spår/effekter du verkligen behöver vid mikrofoninspelning så skall inte fläkten vara något problem på en MacBook. Mänsklig andning kan höras mer i vissa fall.

drloop (oregistrerad)
Postat

Beroende på vilken mick du har funkar mitt tips bättre eller sämre.

Stormembransmickar brukar vara ganska "döva" på sidorna.

Spela med andra ord in tex sång stående med mickens sida mot datorn så får du inte med så mycket datorljud.

På det sättet får jag bra inspelningar utan nämnvärt datoroljud.

Postat

Alla mina sånginspelningar är inspelade med en stor bordsfläkt blåsandes in i ena sidan av min studiodator. Det kallar jag fläktljud, men det har funkat fin fint 😉 Fast nu sitter jag på en fin alu imac 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.