Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nyligen börjat producera i Logic Pro 8 och kör en del Rewire ihop med Reason 4 som jag sysslat med rätt länge.

Det jag vill göra är att när allt är Rewire'at bounca över spåren i aiff / wav(vilket som nu är bäst?) form för att fortsätta jobba med dom i endast Logic. Är det möjligt och hur gör man det smidigast?

Jag har nämligen en låt färdig arrangerad och vill bounca över alla dessa spår så jag kan fortsätta med effekter samt ge mig på en ordentlig mix i endast Logic. Hur göra? 😆

Annons
Postat

Exportera från Reason

Importera till Logic

Postat

Instämmer med föregående!

Jag har nyligen börjat jobba på samma vis. När du väl fått in de torra spåren i logic måste du ha tagit flera beslut, d.v.s om spåren är klara soundmässigt, arrmässigt, melodimässigt osv.. samtidigt kan man ju strunta i att mixa spåren i reason för sedan i logic är det enbart mixtänk som gäller. Sedan jag började med detta arbetsätt (prodd sen mix) har mina mixar börjat låta sjukt mycket bättre. te.x enkel basskärning (av allt från hihats till syntar) är ju lite jobbigt i reason.

Postat

Men hur bouncar jag ut alla spår från Reason? Jag lyckas bara få ett stereospår av alla andra. Hur gör jag för att få ut alla spår separat?

Postat

antingen solo på det spåret du vill exportera, eller mute på alla andra spår. (i sequenser delen.)

Postat
antingen solo på det spåret du vill exportera, eller mute på alla andra spår. (i sequenser delen.)

Ah oki. Fan jag trodde man kunde bounca alla spår på en gång, utan man måste ta ett i taget helt enkelt. Bah aja det får duga för nu =P

Postat

Ah oki. Fan jag trodde man kunde bounca alla spår på en gång, utan man måste ta ett i taget helt enkelt. Bah aja det får duga för nu =P

Går det inte göra som med Pro Tools att du skickar utgångarna från reason till olika ingångar i Logic och så kan du på det sättet expotera många fler spår samtidigt. Borde ju även fungera på samma sätt i Logic, men jag vet inte.

Postat
Jag har nämligen en låt färdig arrangerad och vill bounca över alla dessa spår så jag kan fortsätta med effekter samt ge mig på en ordentlig mix i endast Logic. Hur göra? 🤪

Jag skulle koppla varje instrument till individuella rewire-kanaler och sedan routa dem till separata aux-kanaler i Logic. På så sätt slipper du exportera varje spår och kan gå in och ändra i Reason även under mix.

Postat

Jag har i Cubase SX 3 64 Rewire-kanaler, som kan köras parvis så att jag får upp till 32 stereo.

Jag använder bara Reason som ett synt/effektrack, och gör all sequencing, arrangering och mixning inklusive eq och extra effekter i Cubase.

Jag bouncar bara rewirespår till audio om jag vill göra offline-processing (t.ex. spela en sekvens baklänges), om kanalerna tar slut eller CPU-usagemätaren börjar gå i taket.

Nackdelen är att jag går miste om godbitar som ReGroove och Automation.

För det mesta låtsas jag som att de inte finns, men om jag verkligen måste, gör jag några enstaka spår i Reasons sequencer.

I det här fallet handlar det bara om göra som Joachime skrev.

Routa om i Reason så att varje instrument får en egen "tapp" i Reasons Hardware Device.

Aktivera motsvarande Rewirekanaler i Logic. Häpp!

Reason & Logic... Det har en bättre klang än Reason & Cubase, tycker ni inte? 🤪

Postat
Reason & Logic... Det har en bättre klang än Reason & Cubase, tycker ni inte? 🤪

w0rd!

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det absolut bästa är att köra rewire då kan du jobba i båda samtidigt om det skulle behövas eller för den delen bounca i Logic istället till separata spår.

Postat (redigerat)

Det beror lite på vilket arbetssätt man har. Som sagt så är hela proceduren med att exportera ut kanalerna från reason och lägga in dem som ljudfiler i logic inte helt fel. Man tvingas ta mer beslut samt man kan proccessera spåren vidare med bätter effekter. för att inte nämna basskära...

Redigerat av iGnu
Postat
Det beror lite på vilket arbetssätt man har. Som sagt så är hela proceduren med att exportera ut kanalerna från reason och lägga in dem som ljudfiler i logic inte helt fel. Man tvingas ta mer beslut samt man kan proccessera spåren vidare med bätter effekter. för att inte nämna basskära...

Det är ju på det spåret jag är inne. Precis som på samma sätt när man spelat in ett band som spelar ex. metal. Man jobbar med de filerna i DAW'en med skärning, effekter mm.. Jag skulle vilja bounca alla spår från reason som ex WAV eller AIFF filer och sedan bara jobba med mixen i Logic. När man kör rewire blir det så mycket svårare att få överblick av hela arrangemanget. Det är iaf min åsikt.

Om du har tips och knep på hur du jobbar iGnu tveka inte att PMA mig lr liknande, har sett i din presentation att du också har svårt att överge Reason 😲

Postat (redigerat)

Givetvis måste man hitta ett arbetsätt som man trivs med! Den enda gången jag kör via rewire är om man måste jobba med en låt i skiss-stadiet som innehåller många olika element med sång och körer. Annars tycker jag absolut det är värt att lägga en halvtimme på att bounca ut spåren från reason och namnge dem korrekt. Man får koll på projektet. Sen är det sjukt kul att höra skillnaden mellan reasonmixen och logicmixen som alltid tenderar att låta helt olika:P Men som sagt så måste man ha beslutat sig om att spåren är klara. Visst att det går att klippa till audiospåren men ska man göra ett helt nytt stråkarr så måste man ju gå tillbaka till reason, om man inte vill göra det i Logic dock.

Tycker Reason (iaf med mitt arbetsätt) har övertaget om Logic när det gäller trummor och beats. Jag grupperar allt i olika combinators, tex trum-combinatorn består av 3 redrums och 3 mixers med som har varje kanal för sig och sedan alla effekter som behövs på just trummorna. då kan man även sidechaina de tre olika trummixarna var för sig.

I logic funkar ju Ultrabeat bra men har än så länge inte hittat nått vettigt arbetsätt även om Drag´n Drop-preseten funkar bra! Battery är ju skitgrymt men samma sak där. Linplug RM IV är väl rätt lik redrum men ändå inte. Sen är det sjukt skönt att ha trummor på audiokanaler. Kunna finlira på baskaggen i sampleeditor har jag velat göra hela mitt reason-liv! kunna ställa in exakt när den slutar, hur den klingar ut osv...

Redigerat av iGnu
Postat
Tycker Reason (iaf med mitt arbetsätt) har övertaget om Logic när det gäller trummor och beats. Jag grupperar allt i olika combinators, tex trum-combinatorn består av 3 redrums och 3 mixers med som har varje kanal för sig och sedan alla effekter som behövs på just trummorna. då kan man även sidechaina de tre olika trummixarna var för sig.

I logic funkar ju Ultrabeat bra men har än så länge inte hittat nått vettigt arbetsätt även om Drag´n Drop-preseten funkar bra! Battery är ju skitgrymt men samma sak där. Linplug RM IV är väl rätt lik redrum men ändå inte. Sen är det sjukt skönt att ha trummor på audiokanaler. Kunna finlira på baskaggen i sampleeditor har jag velat göra hela mitt reason-liv! kunna ställa in exakt när den slutar, hur den klingar ut osv...

Det är EXAKT min åsikt också. Tycker inte Ultrabeat känns speciellt arbetarvänlig, även om det låter skitbra. Redrum är helt jäkla suverän, svin enkelt att få bra beats. Din setup med combinator och grejer lät dock lite överkurs för mig, förstår upplägget men damn sånt där har jag inte lärt mig än.

drloop (oregistrerad)
Postat

Combinatorn är lite hemligheten i Reason, den där som gör att Reason blir skitbra...

Postat
Combinatorn är lite hemligheten i Reason, den där som gör att Reason blir skitbra...

Får ta och börja leka lite med den då. Tar säkert ett tag innan man förstår sig på möjligheterna.

Postat

Man kan ju börja med att se combinatorn som en mapp eller buss. Dels för att sortera prylarna och dels för att gruppera dem med separat grupp-behandling. Alla mina låtar består av endast typ 6 combinators. Man får en viss ordning och reda med dem. Grattis till monitorerna förresten, hoppas du kommer trivas med dem:)

Postat
Man kan ju börja med att se combinatorn som en mapp eller buss. Dels för att sortera prylarna och dels för att gruppera dem med separat grupp-behandling. Alla mina låtar består av endast typ 6 combinators. Man får en viss ordning och reda med dem. Grattis till monitorerna förresten, hoppas du kommer trivas med dem:)

Tack! Skön känsla när man vet att grejerna man köpt håller måtter många år framöver. Ska försöka ge mig på lite Combinator koppling och se vart det bär hän 😆

Postat

Det är väl ingen skillnad på att köra ut kanalerna till Logic som man först har meckat till och färdigt i Reason som man vill ha det, dom kommer ju att låta lika i Logic som i Reason. Har man en någorlunda modern Mac så har den ju kraft nog att köra både programmen på fullt så att dom var för sig och tillsammans kan göra det dom är bra på och samtidigt välja att göra själva mixen i Logic om man tycker det blir mer överskådligt. Så har jag fattat det i alla fall men jag har inte lekt så mycket med Rewire ännu inte mer än att jag har kört ut demolåtarna i Logic via Rewire och det blir ju bara en Stereokanal men det är ju för att dom inte är förberedda för det arbetssättet dvs. separata kanaler i Logic. Jag skulle bara konvertera dom kanaler till wav från Reason och importera till Logic som det är absolut nödvändigt och köra resten via Rewire.

Postat
Så har jag fattat det i alla fall men jag har inte lekt så mycket med Rewire ännu inte mer än att jag har kört ut demolåtarna i Logic via Rewire och det blir ju bara en Stereokanal men det är ju för att dom inte är förberedda för det arbetssättet dvs. separata kanaler i Logic. Jag skulle bara konvertera dom kanaler till wav från Reason och importera till Logic som det är absolut nödvändigt och köra resten via Rewire.

Det stämmer inte. Rewire tillåter dig att patcha 64 monokanaler från Reason till Logic, oavsett vilket projekt du jobbar i.

Att istället exportera individuella spår som wav eller aiff från Reason och importera dem i Logic tar längre tid och är krångligare.

Postat (redigerat)
Så har jag fattat det i alla fall men jag har inte lekt så mycket med Rewire ännu inte mer än att jag har kört ut demolåtarna i Logic via Rewire och det blir ju bara en Stereokanal men det är ju för att dom inte är förberedda för det arbetssättet dvs. separata kanaler i Logic. Jag skulle bara konvertera dom kanaler till wav från Reason och importera till Logic som det är absolut nödvändigt och köra resten via Rewire.

Det stämmer inte. Rewire tillåter dig att patcha 64 monokanaler från Reason till Logic, oavsett vilket projekt du jobbar i.

Att istället exportera individuella spår som wav eller aiff från Reason och importera dem i Logic tar längre tid och är krångligare.

Det är väl ganska mycket det jag oxå säger men att det kanske kan vara så att man har gjort saker som bara går att få till i Reason och kanske hamnar i en situationen där det inte riktigt blir samma sak att Rewira det som en monofil, speciellt om ljudet är i stereo. Jag skriver ju bara det som är absolut nödvändigt om det skulle visa sig vara nödvändigt. Koppla gärna om nån av de mer avancerade Demolåtarna som följer Reason och kör ut det till Logic och berätta hur man gör för att det ska bli lättare att göra samma mix i Logic istället.

Redigerat av anarkisten1
Postat
Rewire tillåter dig att patcha 64 monokanaler från Reason till Logic, oavsett vilket projekt du jobbar i.

Det är väl ganska mycket det jag oxå säger men att det kanske kan vara så att man har gjort saker som bara går att få till i Reason och kanske hamnar i en situationen där det inte riktigt blir samma sak att Rewira det som en monofil, speciellt om ljudet är i stereo. Jag skriver ju bara det som är absolut nödvändigt om det skulle visa sig vara nödvändigt. Koppla gärna om nån av de mer avancerade Demolåtarna som följer Reason och kör ut det till Logic och berätta hur man gör för att det ska bli lättare att göra samma mix i Logic istället.

Jobbar du mot Logic så är det lika enkelt att använda rewire i stereo som i mono. Se bara till att auxkanalerna du skapar är i stereo så grupperar sig rewirekanalerna i stereopar.

Har du komplexa ljud som består av flera enheter i en lång kedja ansluter du den sista burken i kedjan till en rewirekanal och vips så låter det exakt likadant i Logic som i Reason.

Fördelarna med att mixa i Logic är många. IMHO är det enklare att automatisera mixern i Logic. Pluggarna är fler och låter bättre och har du spelat in audiospår i Logicblir det mer överskådligt att mixa alla kanaler i ett och samma program.

Postat

Precis vad jag misstänkte bra att du klargör detta, man tackar. En sticky tutorial på det här tror jag många skulle uppskatta. Moderator var god träd in.

Postat
Precis vad jag misstänkte bra att du klargör detta, man tackar. En sticky tutorial på det här tror jag många skulle uppskatta. Moderator var god träd in.

Jag håller med! 😛

Postat

Hmmm . . .

Att man kan ha Reason kopplad till Logic via Rewire? 😛

Eller att man kan välja på att exportera audio till Logic?

Eller efterfrågas det en tutorial på hur man kopplar Reason till Logic på de olika sätten?

Postat

Hmmm . . .

Att man kan ha Reason kopplad till Logic via Rewire? 😉

Eller att man kan välja på att exportera audio till Logic?

Eller efterfrågas det en tutorial på hur man kopplar Reason till Logic på de olika sätten?

Det sistnämnda.

Postat

I o m att jag inte är moderator för Logic-avdelningen så kan jag inte nita en tråd.

Men tills dess att det blir av så finns dessa YouTube tutorials:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.