Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som titeln säger, e d möjligt i Logic?

Jag har gjort ett Aggregate Device av Dueten och Macbookens In och Out.

Väljer det som ljudkort i Logic, alla in och outs syns. Dvs jag kan välja om jag vill skicka ljudspår till Output 1-2 (Duet) eller Output 3-4 (Macbook) och ljudet hörs i det jag väljer.

Men ifall jag vill tracka när nån annan sjunger och vill höra samma sak i lurarna kopplade till Dueten som i lurarna kopplade till Macbookens Out... går det att fixa?

Annons
Postat

Det går ju i alla fall att routa i logic och då säkert på flera sätt.. så vitt jag vet går det inte att lägga en send på outputen men om du lägger en send på alla kanaler (inklusive bussar) till en buss vars output är 3-4 borde det ju funka:P och då kan du ju göra två helt individuella hörlursmixar:)

jag undrar däremot en grej.. hur påverkas prestandan med de två ihopslagna korten? tex köra trumplugg med elkit med 32 i buffertsize?

Postat
Det går ju i alla fall att routa i logic och då säkert på flera sätt.. så vitt jag vet går det inte att lägga en send på outputen men om du lägger en send på alla kanaler (inklusive bussar) till en buss vars output är 3-4 borde det ju funka:P och då kan du ju göra två helt individuella hörlursmixar:)

jag undrar däremot en grej.. hur påverkas prestandan med de två ihopslagna korten? tex köra trumplugg med elkit med 32 i buffertsize?

Jo, ja hade funderat på detta med att routa allt till en bus, o nu när ja sökt runt o inte hittat nåt annat så blev det så, o samtidigt gjorde jag en sak jag borde gjort för länge sedan. Fixade ihop en snygg template med färdigt färgsatta och namngivna spår, färdiga routings till reverb, rum och delay bussar o lite standard plugg mountade. I denna template så routade jag då allt som gick till Output 1-2 som Sends med 0dB "post pan" till bus 64 och döpte den till Mac.

Så nu e 64an monitor buss med egen volym kontroll men fortfarande samma mix som den som går till Apogeen, precis som jag ville. Vill man hellre ha skilld mix till hörlurarna går ju det oxå, men då måste man ju göra två mixar 😆

Ska se hur de blir med latency o så när man trackar, har inte testat det ännu. Ifall det börjar strula med software monitoring via buss 64. Så får man ju helt enkelt göra så att sångaren får ta lurarna kopplade direkt i Apogeen o man själv hör via macens output vid tracking. Så behöver man inge software monitoring (men inge reverb åt sångaren då heller förstås)..

Postat

Jo, ja hade funderat på detta med att routa allt till en bus, o nu när ja sökt runt o inte hittat nåt annat så blev det så, o samtidigt gjorde jag en sak jag borde gjort för länge sedan. Fixade ihop en snygg template med färdigt färgsatta och namngivna spår, färdiga routings till reverb, rum och delay bussar o lite standard plugg mountade. I denna template så routade jag då allt som gick till Output 1-2 som Sends med 0dB "post pan" till bus 64 och döpte den till Mac.

Så nu e 64an monitor buss med egen volym kontroll men fortfarande samma mix som den som går till Apogeen, precis som jag ville. Vill man hellre ha skilld mix till hörlurarna går ju det oxå, men då måste man ju göra två mixar 😛

Ska se hur de blir med latency o så när man trackar, har inte testat det ännu. Ifall det börjar strula med software monitoring via buss 64. Så får man ju helt enkelt göra så att sångaren får ta lurarna kopplade direkt i Apogeen o man själv hör via macens output vid tracking. Så behöver man inge software monitoring (men inge reverb åt sångaren då heller förstås)..

Du kan ju göra så att sångaren får höra sin röst via Duets zerolatency-lyssning, alltså att ljudet vänder vid ljudkortet och inte datorn.. sen kan han få reverbet via software monitoring och då kan du fortfarande köra med hög buffertsize då det inte påverkar något när det ändå bara gäller reverbet!

Postat

Jo, de e ju en nice ide du! 🙂

Men hur ska jag göra det?

Om jag säg har en track "Lead Vocals" och väljer record på den... så då hörs ju software monitoringen på ljudet som åker in och det blir dublett, både Duets monitoring och software monitoring i lurarna.

Går ju förstås om man gör en kanal där man har ett reverb som e 100% wet som man spelar in på o har låg volym på kanalen, då blir ju softwaremonitorn 100% wet och sedan kommer den torra monitoring från Dueten. Var de så du menade eller finns det något smidigare sätt som ja inte kommer på nu just? 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.