Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Oj, här var det fråga om gammal trådupplivning igen.

Skyldig. 🙂

Mwahahaha!

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

G.Audemard (oregistrerad)
Postat
Tyvärrr måste jag använda cubase i jobbet.

Borde få OB för det...

Shit, tradigt eller. Caddar du på fritiden då?

Postat

Intressant!

Jag har oxå kört Cubase sedan 1.0 på AtariST (samt Pro24 innan dess) och håller med om att överblicken man hade i t.ex Cubase 5.x VST har försvunnit till viss del. Aldrig har jag kännt ett så trängande behov av dubbla skärmar som nu. 🙂

Men mängder med ytterligare funktioner ger ju som bekant konsekvenser på andra områden, som t.ex prestanda och överblick. Jag har lärt mig hantera det, och är inte längre lockad av att gå tillbaka till VST (vilket jag var i början). Har dessutom kraftigare burk, vilket underlättar avsevärt. 😄

Men jag håller till 100% med att Cubase (oavsett version) inte är anpassat för att göra stepprogrammerad house och electro. Detta faktum gör mig lockad att skaffa Reason som komplement...

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Cubase är som Windows - jättedåligt... men ändå använder man det, varför? För att det är så dåligt? Är man m.a.o. självplågare 🙂?

Postat
...och håller med om att överblicken man hade i t.ex Cubase 5.x VST har försvunnit till viss del.

Jag förstår inte det här.

Jag gillade verkligen inte gamla Cubase. 511 undermenyer överallt. Jag tyckte att Cakewalk var hästvägar bättre på ett gränssnitt som var enkelt att förstå, ändå avancerade funktioner och snabbjobbat.

Det var först när Cubase SX kom, som jag tyckte att viktiga funktioner blev tillgängliga på synliga (!) knappar och snabbkommandon.

Nu när Steinberg blivit ett Yamahabolag, då hoppas jag att de får mer liv i Cubase nuvarande interface, istället för att bara kasta in nya funktioner ala Microsoft.

Postat

Och jag som startade tråden har ändrat mig! Nu tycker jag SX 2 är bra, men det finns fortfarande saker som är dåligt!

Var är t ex hårkorsmarkören och dynamic events? (Ok, dynamic events är visst tillbaks i någon budget variant tror jag)

Postat
Själv tycker jag nog att för varje bra sak som tillkommer så försvinner en annan.

Thats life!

Människans fåfänga försök att uppnå det perfekta.

Jag brukar säga att mänskligheten går med ett snöre om midjan med en två meter lång svans och i dess ände hänger ett suddgummi! 🙂

Dvs för varje nyvunnen kunskap försvinner en gammal som sedan kanske återupptäcks (på bekostnad av nån annan).

För att citera Ingvar Carlsson i Troells "Sagolandet": Det provisoriska Utopia.

Så låt oss inte fastna i de fåfånga försöken att hitta det perfekta programmet, det perfekta ljudet, den perfekta mixen utan skapa istället och nöj oss med det provisoriskt fantastiska.

Hallelujah! 😄

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag hävdar ju bestämt att väldigt väldigt många datorprogram är helt inkompetent gjorda utifrån användarens sida sett!

Jag tycker att ett bra program är ett man kan sätta igång med utan att behöva läsa manualen och som man sedan lär sig

medans man använder det! När dom första MAC-datorena kom behövdes ju ingen manual allt kunde få gå på ren intuition!

Samma med Reason, har aldrig ens gluttat i den manualen! Tycker man kunde ha olika nivåer i Cubase, där ex nivå #1 Nybörjare

ger ett program som ser ut som ett avskalat Cubase LE/SE medan nivå #5 FullblodsProffs öppnar upp hela arsenalen utav möjliga

fönster och funktioner - bra idé?... eller inté?

Postat
Och jag som startade tråden har ändrat mig!

🙂😄

Jag borde väcka upp fler gamla trådar...

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag ställer mig kluven till din kluvenhet! Å ena sidan är den bra medan å den andra sidan är den väldigt bra - vilket ska man välja?

Postat

Man får hoppas på att Yamaha och Cubase SX4 kommer att snegla endel på Protools färger.. dom är mycket behagliga att sitta framför en hel dag, Cubase är mest plottrigt och trist till utseendet med sin gråa toning.. 😉

Postat
Oj, här var det fråga om gammal trådupplivning igen.

Skyldig. 😉

Mwahahaha!

Oops! Jag glömde visst kolla datumen på inläggen! 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.