Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska köpa preamp och funderar på om det finns några i vettig prisklass som har digitala utgångar? Har hört om ART DI/O som skulle vara bra och billig (drygt 1000:- ?) men den verkar inte säljas längre... Några andra tips? 😉

Annons
Postat

Så som jag ser det så finns det bara ett givet val: ART DPSII. kostar visserligen runt 2500 i Sverige, men dom ska båda vara tysta och välljudande. dessutom variabel ingångsimpedans.

Postat

Här är preampen du letar efter: Samson C-valve.

Kostar 1500 kr och har digital S/PDIF utgång. Dessutom kan du koppla in en linjeingång till den högra kanalen på A/D-omvandlaren, och på så sätt kunna spela in två kanaler samtidigt (plus de analoga du redan har i ljudkortet).

Ljudet då? Låter riktigt bra. Jämförde med mitt mixerbord; ett Phonic MM-1202. Trodde att jag skulle ha svårt att höra skillnad, men si det blev inte särskilt svårt. Mycket renare ljud i Samoson: en.

Dessutom har den ett rör som sitter inbyggt och som du kan mixa in i önskad nivå. Har även lowcut, limiter, och spelar självklart in i 24 bitar/96 kHz (kan välja mellan 48 och 96 kHz samplingsfrekvens).

Kan alltså varmt rekomendera!

Postat
Här är preampen du letar efter: Samson C-valve.

Kostar 1500 kr och har digital S/PDIF utgång. Dessutom kan du koppla in en linjeingång till den högra kanalen på A/D-omvandlaren, och på så sätt kunna spela in två kanaler samtidigt (plus de analoga du redan har i ljudkortet).

Ljudet då? Låter riktigt bra. Jämförde med mitt mixerbord; ett Phonic MM-1202. Trodde att jag skulle ha svårt att höra skillnad, men si det blev inte särskilt svårt. Mycket renare ljud i Samoson: en.

Dessutom har den ett rör som sitter inbyggt och som du kan mixa in i önskad nivå. Har även lowcut, limiter, och spelar självklart in i 24 bitar/96 kHz (kan välja mellan 48 och 96 kHz samplingsfrekvens).

Kan alltså varmt rekomendera!

Det där låter riktigt nice. Tack för info'n. 😆

Postat

OBS! Välj inte Art! OBS!

Fick precis reda på att dom är skräp. Brusiga som attans.

Citat:

"I think you're read my opinions on those ART tube preamps... they're nothing but noise makers."

Postat

Jag kan ju nämna min egen huvud-preamp i detta sammanhang, RME ADI-96 Pro, som är en mycket ren preamp, med inbyggda DSP-funktioner om man vill ha igång dem och som har både S/Pdif på optisk och koaxial, samt AES/EBU utgångar - men eftersom den är så ruskigt dyr, låter jag nog bli att säga något ändå... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.