krullmuppen (oregistrerad) Postat 30 maj 2008 Postat 30 maj 2008 TonePort UX8, detta mysterium! Är det nån mer än jag som tycker att det skrivits fruktansvärt lite om just TonePort UX8? Jag har sen en tid tillbaka tittat på lite olika ljudkort för att utöka möjligheterna att spela in själv, då mitt Mbox 2 knappast räcker till att micka upp ett trumset. Jag var först inne på M-Audio NRV10, då den fått bra kritik i Studio. Efter ett långt samtal i en musikaffär föll den idén något åt sidan, då det stod klart att jag inte behövde ett mixerbord. Vad jag behövde var ett ljudkort med ett hyfsat antal pre-amps. NRV10:an har som bekant bara 5 och detta kan bli något fattigt. Tillbaka på ruta 1! Något mer upplyst om vad jag sökte, började jag surfa nätet efter en ny kandidat. Med ökat antal pre-amps, ökade också priserna avsevärt. Av en slump fann jag då UX8:an. En drös gitarr-effekter + 8 pre-amps i ett och samma ljudkort, vilket himmelrike för en gitarrist! Studio som brukar vara snabba, har jag efter en tids bläddrande kunnat konstatera inte skrivit något. Är alldeles för ny? Har dom bara helt enkelt bara missat den eller är den så dålig att det inte ens är värt att slösa trycksvärta och papper på? Så om någon vet någonting, skriv! Tack på förhand!
DieHard (oregistrerad) Postat 30 maj 2008 Postat 30 maj 2008 TonePort UX8, detta mysterium! Är det nån mer än jag som tycker att det skrivits fruktansvärt lite om just TonePort UX8? Jag har sen en tid tillbaka tittat på lite olika ljudkort för att utöka möjligheterna att spela in själv, då mitt Mbox 2 knappast räcker till att micka upp ett trumset. Jag var först inne på M-Audio NRV10, då den fått bra kritik i Studio. Efter ett långt samtal i en musikaffär föll den idén något åt sidan, då det stod klart att jag inte behövde ett mixerbord. Vad jag behövde var ett ljudkort med ett hyfsat antal pre-amps. NRV10:an har som bekant bara 5 och detta kan bli något fattigt. Tillbaka på ruta 1! Något mer upplyst om vad jag sökte, började jag surfa nätet efter en ny kandidat. Med ökat antal pre-amps, ökade också priserna avsevärt. Av en slump fann jag då UX8:an. En drös gitarr-effekter + 8 pre-amps i ett och samma ljudkort, vilket himmelrike för en gitarrist! Studio som brukar vara snabba, har jag efter en tids bläddrande kunnat konstatera inte skrivit något. Är alldeles för ny? Har dom bara helt enkelt bara missat den eller är den så dålig att det inte ens är värt att slösa trycksvärta och papper på? Så om någon vet någonting, skriv! Tack på förhand! Varför de inte har skrivit om den, ja det får du fråga Olsberg själv. Men det är ju så att allt inte får plats att skrivas om. Gissar dock att gitarrtidningar har skrivit om desto mera.
krullmuppen (oregistrerad) Postat 30 maj 2008 Postat 30 maj 2008 TonePort UX8, detta mysterium! Är det nån mer än jag som tycker att det skrivits fruktansvärt lite om just TonePort UX8? Jag har sen en tid tillbaka tittat på lite olika ljudkort för att utöka möjligheterna att spela in själv, då mitt Mbox 2 knappast räcker till att micka upp ett trumset. Jag var först inne på M-Audio NRV10, då den fått bra kritik i Studio. Efter ett långt samtal i en musikaffär föll den idén något åt sidan, då det stod klart att jag inte behövde ett mixerbord. Vad jag behövde var ett ljudkort med ett hyfsat antal pre-amps. NRV10:an har som bekant bara 5 och detta kan bli något fattigt. Tillbaka på ruta 1! Något mer upplyst om vad jag sökte, började jag surfa nätet efter en ny kandidat. Med ökat antal pre-amps, ökade också priserna avsevärt. Av en slump fann jag då UX8:an. En drös gitarr-effekter + 8 pre-amps i ett och samma ljudkort, vilket himmelrike för en gitarrist! Studio som brukar vara snabba, har jag efter en tids bläddrande kunnat konstatera inte skrivit något. Är alldeles för ny? Har dom bara helt enkelt bara missat den eller är den så dålig att det inte ens är värt att slösa trycksvärta och papper på? Så om någon vet någonting, skriv! Tack på förhand! Varför de inte har skrivit om den, ja det får du fråga Olsberg själv. Men det är ju så att allt inte får plats att skrivas om. Gissar dock att gitarrtidningar har skrivit om desto mera. Så kan det förvisso förhålla sig, men om jag inte minns helt galet så har de något mindre modellerna UX1 och UX2 fått några spalter. Även om det är mycket nya produkter som kommer på marknaden, så haglar det inte direkt nya ljudkort. En liten notis tycker jag all gånger den är värd, eftersom många med mig är just gitarrister som läser tidningen. Tack för svaret och var hittar jag Olsberg?
DieHard (oregistrerad) Postat 30 maj 2008 Postat 30 maj 2008 TonePort UX8, detta mysterium! Är det nån mer än jag som tycker att det skrivits fruktansvärt lite om just TonePort UX8? Jag har sen en tid tillbaka tittat på lite olika ljudkort för att utöka möjligheterna att spela in själv, då mitt Mbox 2 knappast räcker till att micka upp ett trumset. Jag var först inne på M-Audio NRV10, då den fått bra kritik i Studio. Efter ett långt samtal i en musikaffär föll den idén något åt sidan, då det stod klart att jag inte behövde ett mixerbord. Vad jag behövde var ett ljudkort med ett hyfsat antal pre-amps. NRV10:an har som bekant bara 5 och detta kan bli något fattigt. Tillbaka på ruta 1! Något mer upplyst om vad jag sökte, började jag surfa nätet efter en ny kandidat. Med ökat antal pre-amps, ökade också priserna avsevärt. Av en slump fann jag då UX8:an. En drös gitarr-effekter + 8 pre-amps i ett och samma ljudkort, vilket himmelrike för en gitarrist! Studio som brukar vara snabba, har jag efter en tids bläddrande kunnat konstatera inte skrivit något. Är alldeles för ny? Har dom bara helt enkelt bara missat den eller är den så dålig att det inte ens är värt att slösa trycksvärta och papper på? Så om någon vet någonting, skriv! Tack på förhand! Varför de inte har skrivit om den, ja det får du fråga Olsberg själv. Men det är ju så att allt inte får plats att skrivas om. Gissar dock att gitarrtidningar har skrivit om desto mera. Så kan det förvisso förhålla sig, men om jag inte minns helt galet så har de något mindre modellerna UX1 och UX2 fått några spalter. Även om det är mycket nya produkter som kommer på marknaden, så haglar det inte direkt nya ljudkort. En liten notis tycker jag all gånger den är värd, eftersom många med mig är just gitarrister som läser tidningen. Tack för svaret och var hittar jag Olsberg? Bara kolla på forumet. Det är han som är ansvarig för det hela. och blaskan studio.
krullmuppen (oregistrerad) Postat 30 maj 2008 Postat 30 maj 2008 TonePort UX8, detta mysterium! Är det nån mer än jag som tycker att det skrivits fruktansvärt lite om just TonePort UX8? Jag har sen en tid tillbaka tittat på lite olika ljudkort för att utöka möjligheterna att spela in själv, då mitt Mbox 2 knappast räcker till att micka upp ett trumset. Jag var först inne på M-Audio NRV10, då den fått bra kritik i Studio. Efter ett långt samtal i en musikaffär föll den idén något åt sidan, då det stod klart att jag inte behövde ett mixerbord. Vad jag behövde var ett ljudkort med ett hyfsat antal pre-amps. NRV10:an har som bekant bara 5 och detta kan bli något fattigt. Tillbaka på ruta 1! Något mer upplyst om vad jag sökte, började jag surfa nätet efter en ny kandidat. Med ökat antal pre-amps, ökade också priserna avsevärt. Av en slump fann jag då UX8:an. En drös gitarr-effekter + 8 pre-amps i ett och samma ljudkort, vilket himmelrike för en gitarrist! Studio som brukar vara snabba, har jag efter en tids bläddrande kunnat konstatera inte skrivit något. Är alldeles för ny? Har dom bara helt enkelt bara missat den eller är den så dålig att det inte ens är värt att slösa trycksvärta och papper på? Så om någon vet någonting, skriv! Tack på förhand! Varför de inte har skrivit om den, ja det får du fråga Olsberg själv. Men det är ju så att allt inte får plats att skrivas om. Gissar dock att gitarrtidningar har skrivit om desto mera. Så kan det förvisso förhålla sig, men om jag inte minns helt galet så har de något mindre modellerna UX1 och UX2 fått några spalter. Även om det är mycket nya produkter som kommer på marknaden, så haglar det inte direkt nya ljudkort. En liten notis tycker jag all gånger den är värd, eftersom många med mig är just gitarrister som läser tidningen. Tack för svaret och var hittar jag Olsberg? Bara kolla på forumet. Det är han som är ansvarig för det hela. och blaskan studio. Okej! Jag skola uppsöka och konfrontera denna mytiska semi-gud Olsberg. Jag tycker produkten är så pass intressant att minst en förklaring vore på sin plats om det nu visar sig att den inte kommer att tas upp i en framtida utgåva av tidningen. Tack och bock!
jockmic Postat 31 maj 2008 Postat 31 maj 2008 Är inte UX8 helt enkelt fyra stycken UX2 i rackformat? Har själv en KB37 som ju också baseras på UX2 så jag har varit lite nyfiken på Åttan. Att pluggarna ingår är ju ett plus. Flaskhalsen kanske kan vara USB-anslutningen men av de omdömen jag läst verkar det funka. /Jocke
krullmuppen (oregistrerad) Postat 31 maj 2008 Postat 31 maj 2008 Är inte UX8 helt enkelt fyra stycken UX2 i rackformat? Har själv en KB37 som ju också baseras på UX2 så jag har varit lite nyfiken på Åttan. Att pluggarna ingår är ju ett plus. Flaskhalsen kanske kan vara USB-anslutningen men av de omdömen jag läst verkar det funka. /Jocke Jag tror inte det är så simpelt, utan en helt ny konstruktion. Vad jag läst mig till så slår man på mickförstärkarna i grupper av 4 vilket ger 2 totalt. I sådant fall skulle det röra sig om två UX4, men jag förstår vad du menar. Den flaskhals som USB:n eventuellt kan innebära är väl mest grundad på oron över fördröjning (latency). Det problemet har Line 6 försökt att trolla bort med ToneDirect, hur den sen funkar i verkligheten är ju en helt annan femma. Personligen har jag inte uppfattat som om UX1 och UX2 har fått särskilt mycket kritik för det problemet, så man får väl hoppas på att UX8:an håller samma eller en bättre standard. Hur som helst är jag väldigt sugen på att investera i en UX8, men det är väldigt störande att det skrivits så lite om den. Man vill ju gärna ha lite mer kött på benen innan man pungar ut med dom dryga sextusen.
Gilbert Postat 1 juni 2008 Postat 1 juni 2008 Skulle hellre köpa en UX1 och ett bra beprövat FW-interface med 8 I/O.
krullmuppen (oregistrerad) Postat 1 juni 2008 Postat 1 juni 2008 Skulle hellre köpa en UX1 och ett bra beprövat FW-interface med 8 I/O. Är inte det att fega? Visst, jag kan förstå resonemanget för jag har varit inne på samma spår tidigare. Hela idéen med den här tråden att få så mycket intryck som möjligt och inte köpa grisen i säcken. Samtidigt lockar den och det blir ett fruktansvärt trist liv om man alltid ska köra allt säkert. Hur som helst så är valet inte helt lätt och jag tackar för din omtanke.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.