Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)
Postat

Vad tror ni om att våga köra Cubase 4 under Vista SP1? Problemet är väl ändå om ASIO-drivaren är tillräckligt stabil under Vista SP1. Microsoft rekommenderar ju WaveRT som är deras eget system. Är WaveRT en vidare utveckling av det som kallas för DirectX? Jag har lite dålig koll på allt detta.

Det skrivs och sägs att kör man med WaveRT så får man ned latencyn något grymt och då är min fråga om till lite erfarna människor på detta forum: - Om jag skulle skippa ASIO-drivaren och bocka för WaveRT i Cubase 4, skulle jag få ned samma låga latency rejält i Cubase som om jag skulle använda mig av ASIO under Windows XP? Eftersom Windows Vista inte tycks göra något åt ASIO-drivaren för Vista.

Förstår ni min fråga och vart jag vill komma?

M.v.h.

Jan

Annons
Postat

om det går att köra Vista så kommer jag självklart köra det eftersom Vista är betydligt snabbare än XP på alla sätt och vid med rätt hårdvara. Jag kör en Intel Quadcore 3.2ghz med 4GB DDR2 RAM och en Raptor hårddisk som systemdisc så om jag vill ha ut maximal prestanda så är det Vista jag ska köra.

Just nu dualbootar jag Vista och XP för att köra Cubase SX3 i XP eftersom mitt M-audio 2496 inte går att köra i Vista p.g.a det inte finns drivrutiner än. Skulle det dock finnas det skulle jag inte tveka en sekund på att köra Cubase i Vista.

Jan (oregistrerad)
Postat

Jag skall nog byta plattform till Mac. Det verkar mer pålitligt.

M.v.h.

Jan

Postat
om det går att köra Vista så kommer jag självklart köra det eftersom Vista är betydligt snabbare än XP på alla sätt och vid med rätt hårdvara. Jag kör en Intel Quadcore 3.2ghz med 4GB DDR2 RAM och en Raptor hårddisk som systemdisc så om jag vill ha ut maximal prestanda så är det Vista jag ska köra.

Just nu dualbootar jag Vista och XP för att köra Cubase SX3 i XP eftersom mitt M-audio 2496 inte går att köra i Vista p.g.a det inte finns drivrutiner än. Skulle det dock finnas det skulle jag inte tveka en sekund på att köra Cubase i Vista.

Håller med till fullo..... Kör själv med dualboot men med skillnaden att jag har vista på båda. Och cubase SX3 Fungerar alldeles utmärkt ... har inte crachat en enda gång hitills:-)

och dom flesta pluggarna börjar fungera med vista åsså. Det är bara och bita i det sura äpplet och börja använda vista eftersom dom ska sluta med xp så småningom.

MVH Flash

Jan (oregistrerad)
Postat

Hur låg latency kan man köra i Windows Vista. Just nu kan jag köra ned till ca 5.5 millisekunder på mitt ljudkort som är ett Black Saffire (Firewire 400) och det är inga problem. Jag har läst i tidigare trådar gällande latencyn i Vista att det börjar spraka och leva rullan om man kör lägre en 11.5 millisekunder eller ca 512 mb eller liknande.

Det är ju lite sådana saker som är avgörande och ifall Windows Vista (Ultimate) klarar av att köra två stycken program samtidigt på ett ljudkort. D.v.s. om jag kan köra Cubase 4 och Sibelius 5 öppna samtidigt. Det är en klar svaghet när det gäller Windows XP Professional att inte klara av det.

Jag provade detta i förra veckan och jag kan köra Sibelius och Cubase 4 samtidigt men d.v.s. att ljudkortet klarar av det ljudmässigt men själva midisignalen är låst till Cubase 4. Jag tänkte att det är bra att kunna ha båda programmena öppna i själva låtskrivandet så jag kan editera notbilden under tiden att jag jobbar med sång- och körstämmor i Cubase.

Så därför så undrar jag ifall man kan köra dubbla program i Windows Vista.

M.v.h.

Jan

Postat
Hur låg latency kan man köra i Windows Vista. Just nu kan jag köra ned till ca 5.5 millisekunder på mitt ljudkort som är ett Black Saffire (Firewire 400) och det är inga problem. Jag har läst i tidigare trådar gällande latencyn i Vista att det börjar spraka och leva rullan om man kör lägre en 11.5 millisekunder eller ca 512 mb eller liknande.

Det är ju lite sådana saker som är avgörande och ifall Windows Vista (Ultimate) klarar av att köra två stycken program samtidigt på ett ljudkort. D.v.s. om jag kan köra Cubase 4 och Sibelius 5 öppna samtidigt. Det är en klar svaghet när det gäller Windows XP Professional att inte klara av det.

Jag provade detta i förra veckan och jag kan köra Sibelius och Cubase 4 samtidigt men d.v.s. att ljudkortet klarar av det ljudmässigt men själva midisignalen är låst till Cubase 4. Jag tänkte att det är bra att kunna ha båda programmena öppna i själva låtskrivandet så jag kan editera notbilden under tiden att jag jobbar med sång- och körstämmor i Cubase.

Så därför så undrar jag ifall man kan köra dubbla program i Windows Vista.

M.v.h.

Jan

Det går utmärkt att köra flera program mot ljudkortet (men bara ett kan använda ASIO). Jag har ett EMU 0404 och allt fungerar klockrent i Vista. Min personliga åsikt är att Vista är stabilare än XP och fungerar utmärkt för ljudproduktion.

Jag sitter just nu och jobbar med Cubase och Reason (via Rewire) samtidigt som jag tittar på TV4 i Media Center. Allt fungerar och inget sprak eller hackande bild (AMD 64 X2 4600+)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.