Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Jag har märkt att man bl.a blir väldigt kreativ under fysisk aktivitet, så som när man promenerar, cycklar eller när man står i duschen..då brukar vanligtvis Idéerna flöda...när man klardrömmer dvs man befinner sig i ett tillstånd mellan dröm och verklighet känner jag mig också väldigt kreativ. Men när man väl sätter sig vid datorn och ska spela in, då står det helt plötsligt still...och inget händer..Vad bottnar sig detta fenomen i ? det måste finnas nån psykologisk förklaring till detta.

Det är mycket av den här anledningen som jag utövar musik, aktivt, istället för att "framställa" musik, som man gör med datorer. Tänk dig att du har en direktkoppling mellan dina idéer/det du ser/känner framför dig, och dina ljudprylar, så det går av sig själv, i real-tid. Nästan som en direktlina mellan huvet/kroppen och ljudprylarna. Det är i princip det jag tycker händer för mig när jag spelar instrument. Jag spelar ut det som händer, i real-tid. Sätter jag mig vid datorn så ... då tar det stopp direkt. Det räcker med att jag måste öppna ett meny fönster och klicka i någon inställning, så vips är min uppmärksamhet på något annat och idéerna är borta, och det blir bara dataspelsmusik, á la donkey kong. Jag måste vara "in the zone" hela tiden .. tvingas jag gå ur den, vrida på nån eq, då blir det till att köpa pendeltågsbiljett mellan de två zonerna och ett jäkla känsligt pendlande.

Men jag tror inte det finns ett kartlagt förstående för det här i psykologin. Snarare i filosofin då. Ibland de bästa beskrivningarna jag hört av inspiration, är att det är som att försöka somna. Ju hårdare man försöker, desto sämre går det.

Helst skulle jag vilja ha en diktafon eller nåt att sjunga in melodier eller beskriva rymtiska mönster/harmonier men man skulle ju bli betraktad som hyfsat konstig om man började göra sånt på tunnelbanan. Det påstås att man kan träna upp minnet för just såna situationer (som att träna sig i att komma ihåg drömmar) men jag vet inte hur det funkar...

Testa att sjunga in i datorn, i sin sequencer .. rakt upp och ner. Diktafon går ju med iofs, eller mobiltelefon med ljudinspelning 😄 Vissa skriver ner, noter, men det är inte alla som gör sånt.

Finns en story om någon schlagerkompositör, minns inte vem, slutet av 70-talet, som gick på stan och så bara Pang slog inspirationen till. Han hade inget papper och penna eller bandare, så han kastade sig in i en telefonkiosk och ringe hem till sig själv. Frugan svarade, och han sa åt henne att hämta bandspelaren och ställa den bredvid telefonen. Så sjöng han in det på band genom telefonen 😛

Jag själv gör alltid 90% av musiken i huvet INNAN jag sätter mig vid datorn. Är det ett långt musikstycke, då skriver jag ner det på papper (noter) men är det en vanlig låt så gör jag hela stommen, ackord, arr och .. ja 90% i skallen. Inte för att jag "kan", utan för att jag vet att när jag sätter mig vid datorn så är det kört. Datorn, det är framställningsplatsen för mig, inte tillkomstplatsen.

Det som jag tycker är alllra mest irriterande är jag jag drömt att jag skrivit en melodi som jag vet är skitbra när jag vaknar men inte kommer ihåg hur den gick. Antagligen var den inte bra alls, men problemet är ju att eftersom jag inte minns så vet jag ju inte om det är så 🙂 . Har bara en gnagande känsla av att det var en alldeles otroligt bra låt.

Känner igen det där, men för mig känns det snarare som att jag upplevt en väldigt positivt känsla, ett känslorus, snarare än att det faktiskt fanns någon substans där. Ungefär som att man upplevt känslan av att höra/göra en gåshuds-låt, utan att ha hört/gjort en. Man kände bara känslan, längtan liksom.

För mig så är det här komposition i sin högsta form: att skapa avbilder av hur man känner sig ihombords och berätta för andra / dela med sig till andra hur man vill känna inombords när det känns som allra bäst. Det är i alla fall det jag försöker göra ... när jag är vaken 😉

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.