evilrocker Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 Skulle behöva tips på mindre studiomonitorer. Har ett par monitorer idag men känns som om man måste spela så högt med dom och att dom måste stå en bit bort, funkar inte bra i lägenheten. Genelec 6010?? Finns det några andra intressanta? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 Jag skulle satsa pengarna på 8020 istället. Bättre ljud för storlken och priset är nog svårt att hitta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 KRK VXT serien eller Dynaudio. Det kommer dessutom en ny budget KRK som ersätter den nuvarande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 Vore bra att veta om du hade tänkt köpa nya eller är öppen för att köpa ett par begagnade? Genelec 6010A är ju riktigt nya, dom funkar nog bäst i paketet där 5040A suben ingår. Hela kitet är nog prisvärt och räcker till vad man behöver. Men om du bara ska ha ett par små skulle jag som en innan nämner satsa på 8020A eller kanske tom 8030A. På begagnat marknaden finns det ju riktigt bra monitorer till vettigt pris. 2500:-/st går ju 6010'orna på och för 5000:- beggat lär du få mkt bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 29 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 29 maj 2008 Hmm ok, men dom 8020, hur små är dom i ljudet? Jag menar funkar dom nästan som datorhögtalare eller måste man kräma på dom också för att det ska höras? Njae beg funkar väl också... Fast när man skaffar så dyra monitorer så känns det som man ska bygga ett rum som låter bra, inte som mitt rum som låter röva. Jag vet inte.... svårt det här. Har stått i butikerna och lyssnat också men dom har ju dämpade rum osv... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 ADAM har kommit med en mindre modell av sin populära A7, som heter A5 - och som finns i både vanlig monitorfinish och i vit eller svart pianolack. Tjusig historia med kanonljud (förutom djupbasen förstås...). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 ADAM har kommit med en mindre modell av sin populära A7, som heter A5 - och som finns i både vanlig monitorfinish och i vit eller svart pianolack. Tjusig historia med kanonljud (förutom djupbasen förstås...). Vad är skillnaden mellan de två modellerna a5 och a7? Tycker den info jag googlat inte gett så mycket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 (redigerat) ADAM har kommit med en mindre modell av sin populära A7, som heter A5 - och som finns i både vanlig monitorfinish och i vit eller svart pianolack. Tjusig historia med kanonljud (förutom djupbasen förstås...). Vad är skillnaden mellan de två modellerna a5 och a7? Tycker den info jag googlat inte gett så mycket. A7 är den som vann MIPA award 2007, som årets bästa närfältare. Den har 2st 50W (sinus) slutsteg, 6.5" bas och går från 46Hz till 35kHz. 180*330*280mm och 8,1kg. A5 har 2st 25" (sinus) slutsteg, 5,5" bas och går från 55Hz till 35kHz. 172*285*200mm och 5kg. En ny finess med A5 är att man kan välja mellan två sätt att använda volymkontrollen; Antingen som vanligt på monitorer, där man ställer båda monitorernas volym individuellt - eller som på datorhögtalare, där man kan styra båda monitorernas volym på den ena monitorns volymratt. Den har också galler framför basen - något som A7 inte har. Båda har anslutningar för balanserat på XLR och obalanserat på RCA. Redigerat 29 maj 2008 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 30 maj 2008 Dela Postat 30 maj 2008 ADAM har kommit med en mindre modell av sin populära A7, som heter A5 - och som finns i både vanlig monitorfinish och i vit eller svart pianolack. Tjusig historia med kanonljud (förutom djupbasen förstås...). Vad är skillnaden mellan de två modellerna a5 och a7? Tycker den info jag googlat inte gett så mycket. A7 är den som vann MIPA award 2007, som årets bästa närfältare. Den har 2st 50W (sinus) slutsteg, 6.5" bas och går från 46Hz till 35kHz. 180*330*280mm och 8,1kg. A5 har 2st 25" (sinus) slutsteg, 5,5" bas och går från 55Hz till 35kHz. 172*285*200mm och 5kg. En ny finess med A5 är att man kan välja mellan två sätt att använda volymkontrollen; Antingen som vanligt på monitorer, där man ställer båda monitorernas volym individuellt - eller som på datorhögtalare, där man kan styra båda monitorernas volym på den ena monitorns volymratt. Den har också galler framför basen - något som A7 inte har. Båda har anslutningar för balanserat på XLR och obalanserat på RCA. Tackar för den infon. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.