Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I min utbildning inom ljud- och musikproduktionsomrÄdet har jag skrivit ett arbete som behandlar sampling och om samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar. Detta har gjorts genom ett blindtest med personer som sjÀlva spelar instrument och personer som aldrig spelat nÄgonting.

Detta har nu alltsÄ resulterat i ett dokument som ventileras nÀsta vecka i Falun och jag Àr ocksÄ intresserad av vad ni som hÄller till pÄ detta forum tycker och tÀnker i Àmnet. Uppsatsen finns att ladda hem pÄ min blogg pÄ http://www.mishkin.se/blog/?p=424.

Annons
Postat
samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar.

Det Àr vÀl det dom flesta samplingsbibliotek Àr , Analoga inspelningar med bra mickar i ett bra rum.

Just sÄdant som dom flesta inte har rÄd med.

raso (oregistrerad)
Postat

ligger nÄgot i vad ovanstÄende sÀger. vore trevligt om trÄdskaparen hade nÄgon komentar...

Postat

Att referera till Wikipedia faller mig inte i smaken... 😏

Postat
samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar.

Det Àr vÀl det dom flesta samplingsbibliotek Àr , Analoga inspelningar med bra mickar i ett bra rum.

Just sÄdant som dom flesta inte har rÄd med.

Jo, ett lite dÄligt ordval frÄn min sida kanske att bara benÀmna det som "akustisk inspelning".

Mer korrekt vore "akustisk inspelning dÀr en hel melodi eller stÀmma spelats in med en instrumentalist"

eller nÄgonting i den vÀgen.

Ska se om jag inte kan skriva detta tydligare..

Postat
Att referera till Wikipedia faller mig inte i smaken... đŸ˜Č

Nej, det Ă€r ju ett stort NONO.... iaf pĂ„ min instutition ( tror det gĂ€ller hela Uppsala Universitet...) 😄

Postat
som behandlar sampling och om samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar. Detta har gjorts genom ett blindtest med personer som sjÀlva spelar instrument och personer som aldrig spelat nÄgonting.
Mer korrekt vore "akustisk inspelning dÀr en hel melodi eller stÀmma spelats in med en instrumentalist"

Samma frÄga kvarstÄr , Om en " Slinga " spelats in av en instrumentalist och följer med i en samplingsskiva ELLER om en " slinga " spelats in av en instrumentalist och placeras pÄ skiva VAD Àr skillnaden ? BÄda Àr ju inspelade av en " riktig " person.Hur ska man kunna höra skillnad pÄ dessa tvÄ undrar jag ?

Postat
som behandlar sampling och om samplingsbiblioteken idag hÄller sÄ hög klass att man inte lÀngre kan skilja dem frÄn akustiska inspelningar. Detta har gjorts genom ett blindtest med personer som sjÀlva spelar instrument och personer som aldrig spelat nÄgonting.

Samma frÄga kvarstÄr , Om en " Slinga " spelats in av en instrumentalist och följer med i en samplingsskiva ELLER om en " slinga " spelats in av en instrumentalist och placeras pÄ skiva VAD Àr skillnaden ? BÄda Àr ju inspelade av en " riktig " person.Hur ska man kunna höra skillnad pÄ dessa tvÄ undrar jag ?

Det fall du beskriver Àr ju precis samma sak sÄ dÀr kan du inte höra nÄgon skillnad. Men i fallet med en samplad slinga sÄ Àr du ju bunden till det tonmaterial som stÀmman innefattar. Detta Àr en "teknik", eller vad man ska kalla det, som inte tas upp i uppsatsen som istÀllet inriktar sig pÄ samplingstekniker dÀr instrumentet/sampler fungerar som en instrumentalist det vill sÀga spelar de noter (MIDI-instruktioner) som den ges.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.