Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag funderar på att köpa ARC och undrar om min firebox duger att använda till detta ändamål eller om den färgar ljudet för mycket.

Någon som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand

Love Franzon Aurell

Annons
Postat
Skulle inte bekymra mig över Fireboxen, däremot ARC...

För mer läsning i ämnet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807

Jag har inte sett några dåliga rescensioner av ARC. Tvärtom. Skeptiska ljudtekniker har blivit mycket positivt överraskade av hur ljudbilden tajtades upp och hur mycket klarare lyssningen blev.

Jag förstår att du är skeptisk, dina argument är bra och jag vågar inte påstå att jag kan bevisa motsatsen, men faktum är ju att det verkar fungera.

Det enda rätta är väl iofs att testa själv och se om man tycker att det blir bättre.

Har du nån länk till en dålig rescension av ARC?

Postat
För att göra en snabb sammanfattning, så är ARC att betrakta som ett komplement efter att man har akustikbehandlat och fått det nästan perfekt. Det kan aldrig användas som ersättning för riktig behandling av akustiken.

Jag är mycket medveten om detta, men jag har läst att man fått mycket goda resultat även utan akustikbehandling och då på ställen med ganska risiga ljudförhållanden. Jag sitter själv i ett hörn av ett rum, med en bokhylla på höger sida och väggen på vänster. Detta resulterar i ganska mycket och otydlig, okontrollerbar bas. Jag är nyfiken på om ARC skulle kunna hjälpa mig här.

Mina högtalare står längst inne vid väggen, vinklade mot mig och bildar en liksidig triangel med sidan 1 meter. Väggen och bokhyllan som utgör "sidoväggarna" är cirka en dm från vardera högtalare, så man kan säga att högtalarna står i varsitt hörn.

Postat

Skulle för övrigt välja ERGO om jag var tvungen att välja då jag läste någonstans att ERGO inte försöker fylla dippar (vilket oftast inte går ändå) och att den inte rör spektrat över 500 Hz (vilket jag också finner positivt).

Postat
För att göra en snabb sammanfattning, så är ARC att betrakta som ett komplement efter att man har akustikbehandlat och fått det nästan perfekt. Det kan aldrig användas som ersättning för riktig behandling av akustiken.

Jag är mycket medveten om detta, men jag har läst att man fått mycket goda resultat även utan akustikbehandling och då på ställen med ganska risiga ljudförhållanden. Jag sitter själv i ett hörn av ett rum, med en bokhylla på höger sida och väggen på vänster. Detta resulterar i ganska mycket och otydlig, okontrollerbar bas. Jag är nyfiken på om ARC skulle kunna hjälpa mig här.

Mina högtalare står längst inne vid väggen, vinklade mot mig och bildar en liksidig triangel med sidan 1 meter. Väggen och bokhyllan som utgör "sidoväggarna" är cirka en dm från vardera högtalare, så man kan säga att högtalarna står i varsitt hörn.

Hur ofta har du läst om NÅGON produkt som har fått dåliga recensioner...? 😉

Jag skulle börja med att placera absorbenter i hörnen och trycka in högtalarna i materialet - och placera högtalarna på pads så att de inte står direkt på underlaget. Innan du har gjort den enkla åtgärden, finns det nog väldigt små förutsättningar för att det ska kunna bli bra.

Postat

Hur ofta har du läst om NÅGON produkt som har fått dåliga recensioner...? 😉

Jag skulle börja med att placera absorbenter i hörnen och trycka in högtalarna i materialet - och placera högtalarna på pads så att de inte står direkt på underlaget. Innan du har gjort den enkla åtgärden, finns det nog väldigt små förutsättningar för att det ska kunna bli bra.

Jag tycker studio kanska ofta har rescensioner som bara ger halvbra betyg. Och man brukar ju alltid kunna hitta nån som tycker tvärtemot. ARC däremot har jag inte hittat nåt dåligt om.

Tack för tipset angående absorbenterna. Vad skall de vara tilverkade av för att ge bästa resultat?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.