Jump to content
Annons

Åsikter om reverben i Studio-testet?


MagnusBryngelsson

Recommended Posts

Annons

T.ex. Rad 2 (Hardware) välj något märke som du tycker verkar schysst., eller plocka alla och testa dig fram. S.I.R. tillhör konvolverande reverb , lite svårt att förklara hur detta fungerar i detalj rent tekniskt, men jag tror att man kan påstå att S.I.R kan härma de stora och dyra märkesreverber genom filer som du laddar in i S.I.R. Ladda hem filer till HD:n och öppna browsern på S.I.R och vips så är du igång. Den äter dock ganska duktig med CPU.........men jag har inte hört något bättre än så länge....

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag gillar de flesta reverb, men använder dom otroligt lite.

Reverb är en överanvänd effekt, speciellt i hemstudiomusik; folk fläskar på med rumsklang där den inte ska vara, och så låter det bara ABF om allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar de flesta reverb, men använder dom otroligt lite.

Reverb är en överanvänd effekt, speciellt i hemstudiomusik; folk fläskar på med rumsklang där den inte ska vara, och så låter det bara ABF om allting.

Reverb är nog den viktigaste effekten i alla studios måste jag säga på rak arm, sen gäller det givetvis att använda detta på rätt sätt.

Jag gillar Dreamverb som finns till UAD-1 korten....låter riktigt riktigt bra för att vara mjukvara.

Min största favorit i studion är dock mitt gamla PCM-70.....

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Reverb är nog den viktigaste effekten i alla studios måste jag säga på rak arm,....

Snillen spekulerar.

Självklart är både kompressor och eq mer viktigt för ett bra ljud än reverbet.

Fråga vem som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar de flesta reverb, men använder dom otroligt lite.

Reverb är en överanvänd effekt, speciellt i hemstudiomusik; folk fläskar på med rumsklang där den inte ska vara, och så låter det bara ABF om allting.

Skulle vilja se en ABF cirkel där musikläraren blir sur för att det finns för lite reverb i replokalen................. 😉 nä, det du talar om tolkar jag som om du ger dig på karaoke-eko. Reverb är bara ett oskyldigt instrument bland andra för att skapa stämning och luckra upp ljudbilden......rätt använt hörs det knappt. Och med S.I.R. :en tycker jag att det inte är så mycket att orda om -- det finns otroligt lite plasticitet i det , fattar inte hur det är möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Gurra (oregistrerad)
observera att du måste hämta impulser till S.I.R,

Hängde inte riktigt med där, vilken fil ska jag plocka hem?

Du går in på "Impules" vidare till "Hardware" där väljer du tillex. "Lexi" och laddar ner och spara den packade filen, så du kan nå den på ett smidigt sätt. Sen är det bara att "ladda" S.I.R med den filen, busenkelt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum diskussion tycker jag. Folk som inte kan använda en kompressor eller EQ får ju musiken att låta lika illa som de som inte kan skruva till ett bra reverb. Problemet ligger väl lite i att väldigt många får för sig att saker låter bättre när man fläskar på med för mycket (och fel!!) rumsklanger. Att mörka dåligt spel gör man myyycckkett smidigare med EQ/kompression tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum diskussion tycker jag. Folk som inte kan använda en kompressor eller EQ får ju musiken att låta lika illa som de som inte kan skruva till ett bra reverb. Problemet ligger väl lite i att väldigt många får för sig att saker låter bättre när man fläskar på med för mycket (och fel!!) rumsklanger. Att mörka dåligt spel gör man myyycckkett smidigare med EQ/kompression tycker jag.

Vem påstod att folk inte kan använda en kompressor eller EQ , bara för att dom gillar Reverb ???? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum diskussion tycker jag. Folk som inte kan använda en kompressor eller EQ får ju musiken att låta lika illa som de som inte kan skruva till ett bra reverb. Problemet ligger väl lite i att väldigt många får för sig att saker låter bättre när man fläskar på med för mycket (och fel!!) rumsklanger. Att mörka dåligt spel gör man myyycckkett smidigare med EQ/kompression tycker jag.

Vem påstod att folk inte kan använda en kompressor eller EQ , bara för att dom gillar Reverb ???? 😉

vänta lite nu..

menade inte på nån direkt här alls, utan snackade allmänt när t ex Torsten spelar in sin första låt. Han hittar reverbet och OOJ vad bra det låter. Han skruvar på max och saknar nivå 11 på effekt-senden. Sedan har han hört att KOMPRESSOR ska man minsann ha på. han slänger på den, hör egentligen ingen större skillnad men drar på den bara för sakens skull...

Vad jag vill ha sagt är att en ovan tekniker/mixare/producent är generellt ganska usel på att hantera effekter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är både kompressor och eq mer viktigt för ett bra ljud än reverbet.

Fråga vem som helst.

Okej, jag frågar mixgurun Paul White....vad säger du?

Reverb is probably the most important effect in the studio, so don't compromise by using a low-quality software reverb plug-in just because you're short of processing power.

Så tydligen att fråga vem som helst fungerade inte riktigt på den punkten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tydligen att fråga vem som helst fungerade inte riktigt på den punkten  😛

din morsa

Min morsa tycker defintivt att reverb är viktigast! Inte bara vid mixning utan överallt i vardagslivet.....hon skulle aldrig kunna tänkas sig en kaka till kaffet utan lite reverb! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Till saken: Som flera har lagt märke till så innehöll testet inga impulsreverb (konvolverande reverb) som till exempel SIR. För att inte omfattningen av testet skulle explodera med typ av reverb/pluggformat/operativsystem så valde vi detta upplägg, samt att komplettera med ett jämförande test av impulsreverb längre fram. Så test av SIR kommer 😛 (och av andra format än vst)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläggas kan att Spinaudios Roomverb2, som vann testet, är ett oerhört bra reverb. Du var ute efter personliga åsikter och det ska du få. Det var en värdig vinnare. Saftigt pris men ändå, enligt min mening, väl värd dom slantarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...