Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Vad betyder "nedbouncead"?

att det är exporterat från en multikanalsversion till en stereo-, mono- eller surroundversion.. dvs summerat.

Och "uppbouncead"?

😎

Annons
Hammurajen (oregistrerad)
Postat
OK, nästa ord: "dithera"?

Härlig svengelska där. 😉 Applicera dithering som syftas?

Var det ett svar eller en omformulering av frågan?

(Visst är svengelskan ofta rent pinsam. Jag lider av det själv, språkpolis som man är...)

Postat

Nu behöver jag hjälp igen 😆 Har på flera ställen sett ordet "komprimera", är det samma sak som att lägga på en kompressor?

thrinithan (oregistrerad)
Postat
Nu behöver jag hjälp igen 😆 Har på flera ställen sett ordet "komprimera", är det samma sak som att lägga på en kompressor?

Det stämmer bra det

Postat (redigerat)

Det stämmer bra det

Fast att "Komprimera" kan ju lika gärna betyda att man minskar ner storleken på en fil. ex. Att Komprimera waw till mp3.

Heter det inte kompressera när man lägger på Kompressor?

//Strangelove

Redigerat av Strangelove
Postat (redigerat)

Jo, var så jag resonerade också, det tål att tänkas på.. Men, vad är en "buss" då? 🙂

Redigerat av resolve
Postat
Nu behöver jag hjälp igen 😉 Har på flera ställen sett ordet "komprimera", är det samma sak som att lägga på en kompressor?

Det stämmer bra det

Fast att "Komprimera" kan ju lika gärna betyda att man minskar ner storleken på en fil. ex. Att Komprimera waw till mp3.

Heter det inte kompressera när man lägger på Kompressor?

//Strangelove

Nej. Man komprimerar ju dynamiken. En tryckluftskompressor komprimerar luften, så uttrycket finns inte bara i musikvärlden... 😉

"Kompressera" skulle jag nog tolka mer som något för sjuksköterskor... 😛

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag skulle gärna vilja veta (1.) vad som menas med "fett sound" och (2.) hur man konstaterar att "fett sound" är uppnått.

Tack på förhand! 😉

Det riktigt feta soundet som tex Beatles hade har du uppnått när fetthalten i ljudet är minst 75%. Var noga med 800 hz bara så inte den frekvensen pastöriseras. Annars kan det bli en jäkla soppa av hela skiten.

Postat
Jo, var så jag resonerade också, det tål att tänkas på.. Men, vad är en "buss" då? 😉

bussna5.jpg

Jag skulle vilja se busskompressorn till den där. 😉

Postat
Jo, var så jag resonerade också, det tål att tänkas på.. Men, vad är en "buss" då? 😛

bussna5.jpg

Jag skulle vilja se busskompressorn till den där. 😉

Här har jag hittat lite olika busskompressorer. 😉

Busskompressorer

Postat
Hej!

Jag skulle gärna vilja veta (1.) vad som menas med "fett sound" och (2.) hur man konstaterar att "fett sound" är uppnått.

Tack på förhand! 😉

Det riktigt feta soundet som tex Beatles hade har du uppnått när fetthalten i ljudet är minst 75%. Var noga med 800 hz bara så inte den frekvensen pastöriseras. Annars kan det bli en jäkla soppa av hela skiten.

Aah, tror jag börjar fatta! 😉

Men jag tycker fortfarande det verka svårt att få till det. En kompis sa till mig att man kan ta två stora stålnätsdurkslag (finns tydligen på IKEA) och sätta fast dem på högtalarna över det runda där ljudet kommer ifrån. Silarna skulle då hindra själva fettet i ljudet att sprutas ut i rummet, och kommer istället att fastna på stålnätet. Och ju längre man sen spelar desto fetare blir det.

Men jag tycker det verka lite skumt. Jag menar, varför just stålnät? Är inte det strömförande?

Postat
Hej!

Tack på förhand! 😆

Aah, tror jag börjar fatta! 😆

Men jag tycker fortfarande det verka svårt att få till det. En kompis sa till mig att man kan ta två stora stålnätsdurkslag (finns tydligen på IKEA) och sätta fast dem på högtalarna över det runda där ljudet kommer ifrån. Silarna skulle då hindra själva fettet i ljudet att sprutas ut i rummet, och kommer istället att fastna på stålnätet. Och ju längre man sen spelar desto fetare blir det.

Men jag tycker det verka lite skumt. Jag menar, varför just stålnät? Är inte det strömförande?

Masn kan ta lite bregott också och smörja in högtalarkonerna med så det låter riktigt gosigt. 😆

Postat

Underbart forum! Minst lika nördigt som detta... 😆

Jajjamän... Där fanns en länk till en film ocskå... haha

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.