Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenix! Kände att vi behöver en tråd där alla som famlar i mörkret av denna stora "studio-djungel" kan fråga vad ofta återkommande ord betyder.(om man inte förstår dom då) Jag tar och börjar, "fantommatning" och "triggning av trummor", nån vänlig själ som vill hjälpa? Den här tråden ska vara full av kärlek, så den som hjälper mig får en blöt puss. Hurray!

Annons
Postat (redigerat)

Fantommatning = skickar ut (vanligtvis) +48v till mikrofonen. Detta krävs av kondensatormikrofoner och vissa bandmikrofoner. Dynamiska mikrofoner behöver inte denna fantommatning.

Triggning av trummor = När du i efterhand byter ut eller lägger på över orginaltrumman en annan trumma. Detta kan göras direkt i ditt DAW program, eller med hjälp av pluggar som drumagog. Sen kan du antingen spela in så kallade trigg mikrofoner som audio som visar tydligt vart slaget kommer så det blir lättare att placera det nya ljudet, eller så kan du koppla triggmikrofonen till en box som gör om signalen till midi, och på det sättet kunna direkt använda dig av din trumplugg för att trigga.

Hoppas det hjälpte och var lättförståligt!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Hej! Kul och bra med denna traden!

Fantommatning innebar att man forser(driver) tex en mikrofon med 48 v istallet for 24 v . Oftast stormembransmickar. Finns en switch pa ljudkortet eller mixerbordet, antingen en for varje kanal eller som pa mixebord oftast en stor knapp jamte strombrytaren.

Trigga innebar att man tar upp en signal som man skickar som midi istallet for audio som en mikrofon tar upp, till en ljudkalla som spelar upp ljudet med ett forinspelat (samplat) ljud. Man styr alltsa en extern ljudkalla med att anropa den genom att sla pa trummorna, eller vad man nu triggar...

[edit] jag kanske har missuppfattat vad triggning innebar...

Redigerat av RobinJacobsson
Postat

så man skulle alltså kunna trumma med fingrarna på bordet för att få in rytm i midi och sen göra trummor av?? Det hade ju varit helt otroligt hah

skulle det gå? (förlåt ifall jag gick lite ot här)

Postat

Vad jag vet skulle det ga att gora sa, teoretiskt... Men en trigmick ar anpassad for trummorna, som man faster pa skinnet pa ett speciellt satt...

/robin

Postat
så man skulle alltså kunna trumma med fingrarna på bordet för att få in rytm i midi och sen göra trummor av?? Det hade ju varit helt otroligt hah

Ja, egentligen. Om du spelar in med en mikrofon ditt hamrande så du tydligt får fram slagen, så är det ju bara att placera dina midinoter vid dina hitpoints. Jobbigt, men det skulle gå.

Postat

Ja, egentligen. Om du spelar in med en mikrofon ditt hamrande så du tydligt får fram slagen, så är det ju bara att placera dina midinoter vid dina hitpoints. Jobbigt, men det skulle gå.

Ahaa det va manuellt inprickande av midi det va snack om... känner mig tvungen att leta efter nån metod så man kan få allt detta att fungera automatiskt

Postat

Ahaa det va manuellt inprickande av midi det va snack om... känner mig tvungen att leta efter nån metod så man kan få allt detta att fungera automatiskt

För fingrarna ja, men det skulle nog fungera med drumagog om det var tillräckligt tydliga slag och inte massa slask med. Testa demot och se, det kanske fungerar 😉

Postat (redigerat)

Lista upp alla ord du inte kan. Och när denna tråd har utvecklats av andra och blivit flera sidor med olika ord och termer som förklaras på ett bra och enkelt sätt, så kan ju allt sammaställas i en tråd som heter "Ordlista för nybörjare" och som kan nitas här på forumet, eventuellt med en länk på förstasidan.. bara en idé.. 😉

På så sätt slipper saker förklaras flera gånger i trådar och nybörjare har lättare för att komma igång. 😄

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Tack för den infon alla, känner mig mycket klokare nu! 😉 Och Memphis, låter ju som en riktigt bra idé att samla ihop alla ord som samlas i den här tråden 😄

Postat (redigerat)
olika ord och termer som förklaras på ett bra och enkelt sätt, så kan ju allt sammaställas i en tråd som heter "Ordlista för nybörjare" och som kan nitas här på forumet, eventuellt med en länk på förstasidan

+1

Samt integrera sökmotorn från Wiki.

Redigerat av Gizmozis
Postat

För fingrarna ja, men det skulle nog fungera med drumagog om det var tillräckligt tydliga slag och inte massa slask med. Testa demot och se, det kanske fungerar 😄

haha funkade ju skitbra!! 😉

Postat

För fingrarna ja, men det skulle nog fungera med drumagog om det var tillräckligt tydliga slag och inte massa slask med. Testa demot och se, det kanske fungerar 😄

haha funkade ju skitbra!! 😉

🙂 :) 🙂

Postat

Hej!

Jag skulle gärna vilja veta (1.) vad som menas med "fett sound" och (2.) hur man konstaterar att "fett sound" är uppnått.

Tack på förhand! :rolleyes:

Postat
Hej!

Jag skulle gärna vilja veta (1.) vad som menas med "fett sound" och (2.) hur man konstaterar att "fett sound" är uppnått.

du använder en sån där termometer du har till julskinkan

tror jag

Postat
Hej!

tror jag

Du ljuger... jag kollade på KVR — och där fanns ingen plugg som hette så (det måste vara VST).

Postat (redigerat)

Annars hade jag tänkt mig att någon skulle komma med en lista som jag gärna skulle gjort när jag var nybörjare:

VST/RTAS

DAW

EQ

32/64bitars OS

Mixa/Mastra

"Prodda"

"Skära bas"

POD

Midi

Plugg

Smörobröd-synth

Reverb

Kompressor

Delay

Akustik

Neve-bord

Trigga trummor

Automation

Sidechain

0dB/nollan

Panorera

Preamp

Frekvenser

Loop

Bitjup tex 192kbps

Cubase

Producent

Kondensatormik

Midi-controller

OH

Rörmik

Frekvensgång

Frekvenskrock

Mac

Sequencer

Sampling/Sampla

m.m. ☺️ Mycket har man lärt sig här. 🙂

Jag har några frågor nu:

Vad är UAD för något?

Vad är en AD/DA-omvandlare?

Vad exakt gör en preamp? Bara förstärker signalen?

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

1. Hur låter ett ljud som sägs låta varmt?

2. Hur låter ett ljud som sägs låta vintage?

☺️

Postat (redigerat)
Hej!

Tack på förhand! ☺️

tror jag

Du ljuger... jag kollade på KVR — och där fanns ingen plugg som hette så (det måste vara VST).

det är ingen plugg

det är gammal hederlig analog hårdvara serru!

hittills har den inte gått att emulera

Redigerat av Demonproducenten
Postat

☺️

1. diskantfattigt

2. brusigt

Postat

☺️

1. diskantfattigt

2. brusigt

Eller:

1. Distorderat

2. Diskantfattigt

Eller:

1. Överstyrt och något mättat

2. Mättat och något överstyrt

Postat

🥰

1. diskantfattigt

2. brusigt

Eller:

1. Distorderat

2. Diskantfattigt

Eller:

1. Överstyrt och något mättat

2. Mättat och något överstyrt

Vad är då skillnaden? 🙂

Hammurajen (oregistrerad)
Postat

Vad betyder "nedbouncead"?

Postat
Vad är då skillnaden? 🥰

Inget — och det var väl precis det du var ute efter från början.

Postat
Vad betyder "nedbouncead"?

att det är exporterat från en multikanalsversion till en stereo-, mono- eller surroundversion.. dvs summerat.

Hammurajen (oregistrerad)
Postat

OK, nästa ord: "dithera"?

Postat
Vad är då skillnaden? 😊

Inget — och det var väl precis det du var ute efter från början.

Nej - faktiskt inte. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.