Jump to content
Annons

Mikrofonval?


ramoand

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Ska skaffa mickar till min hemstudio nu, och hade tänkt köpa en Shure SM57.. men jag kanske behöver en mick till? En kondensator mick kanske? Jag skall endast spela in gitarr (både el och akustisk) och bas nu i början så jag behöver egentligen ingen sångmick. Men om man kan köpa en mick som funkar till både gitarr o sång så e ju det bra 😏 hehe

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kvista gärna över till min testite och hämta smakprov på hur diverse micar kan låta, så kan du kanske få lite mer hum om vad som kan vara intressant. 😏

Är du ute efter en billig modelll, så rekommenderar jag gärma Studio Projects B1, som jag tycker är bäst i budgetklassen - men det är ju alltid en smaksak, så det är inte säkert att du tycker likadant som jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvista gärna över till min testite och hämta smakprov på hur diverse micar kan låta, så kan du kanske få lite mer hum om vad som kan vara intressant. 😄

Är du ute efter en billig modelll, så rekommenderar jag gärma Studio Projects B1, som jag tycker är bäst i budgetklassen - men det är ju alltid en smaksak, så det är inte säkert att du tycker likadant som jag...

Okej, men ska man ha en dynamisk mick o en kondensator mick till inspelning av gitarr o bas?

Jag har även blivit rekommenderad att köpa Röde NT2-A.. Men den är ju dock lite dyrare 😏 men är det stor skillnad på den och en studio projects b1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ska du ha en kondensator så kommer du förmodligen få samma svar överallt: studio projects b1. ska du däremot ha en dynamisk till gitarrförstärkare etc så kommer du få shure sm57 till svar 😏

Redigerat av ludwig
Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ha en kondensator så kommer du förmodligen få samma svar överallt: studio projects b1. ska du däremot ha en dynamisk till gitarrförstärkare etc så kommer du få shure sm57 till svar 😏

hehe okej. men som sagt jag är ju nybörjare.. o ja vet inte exakt vad för typ av mick jag behöver. Jag kommer spela in distad elgitarr, clean elgitarr, akustisk gitarr och bas. Vilka mickar behöver jag för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ha en kondensator så kommer du förmodligen få samma svar överallt: studio projects b1. ska du däremot ha en dynamisk till gitarrförstärkare etc så kommer du få shure sm57 till svar 😏

hehe okej. men som sagt jag är ju nybörjare.. o ja vet inte exakt vad för typ av mick jag behöver. Jag kommer spela in distad elgitarr, clean elgitarr, akustisk gitarr och bas. Vilka mickar behöver jag för det?

Varför fortsätter du inte och försöker landa den mickdiskussion du satt igång här..

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=ramoand

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ska du ha en kondensator så kommer du förmodligen få samma svar överallt: studio projects b1. ska du däremot ha en dynamisk till gitarrförstärkare etc så kommer du få shure sm57 till svar 😏

hehe okej. men som sagt jag är ju nybörjare.. o ja vet inte exakt vad för typ av mick jag behöver. Jag kommer spela in distad elgitarr, clean elgitarr, akustisk gitarr och bas. Vilka mickar behöver jag för det?

Varför fortsätter du inte och försöker landa den mickdiskussion du satt igång här..

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=ramoand

För att jag behöver snabbt svar, o ville ha ett direkt svar om sm57an, o här läser folk om mickar, de är liksom "rätt" del av forumet.. o de blev inte så mycket aktivitet nu slutet på min den tråden. Lättare att få svar här me..

Men lägger in frågan jag ställde här:

Jag kommer spela in distad elgitarr, clean elgitarr, akustisk gitarr och bas. Vilka mickar behöver jag för det?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ha en kondensator så kommer du förmodligen få samma svar överallt: studio projects b1. ska du däremot ha en dynamisk till gitarrförstärkare etc så kommer du få shure sm57 till svar 😏

hehe okej. men som sagt jag är ju nybörjare.. o ja vet inte exakt vad för typ av mick jag behöver. Jag kommer spela in distad elgitarr, clean elgitarr, akustisk gitarr och bas. Vilka mickar behöver jag för det?

Varför fortsätter du inte och försöker landa den mickdiskussion du satt igång här..

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=ramoand

För att jag behöver snabbt svar, o ville ha ett direkt svar om sm57an, o här läser folk om mickar, de är liksom "rätt" del av forumet.. o de blev inte så mycket aktivitet nu slutet på min den tråden. Lättare att få svar här me..

4 sidor trådar om SM57án...

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...ics&hl=SM57

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ha en kondensator så kommer du förmodligen få samma svar överallt: studio projects b1. ska du däremot ha en dynamisk till gitarrförstärkare etc så kommer du få shure sm57 till svar 😏

hehe okej. men som sagt jag är ju nybörjare.. o ja vet inte exakt vad för typ av mick jag behöver. Jag kommer spela in distad elgitarr, clean elgitarr, akustisk gitarr och bas. Vilka mickar behöver jag för det?

Varför fortsätter du inte och försöker landa den mickdiskussion du satt igång här..

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=ramoand

För att jag behöver snabbt svar, o ville ha ett direkt svar om sm57an, o här läser folk om mickar, de är liksom "rätt" del av forumet.. o de blev inte så mycket aktivitet nu slutet på min den tråden. Lättare att få svar här me..

4 sidor trådar om SM57án...

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...ics&hl=SM57

jajaja sm57 e bra o de finns trådar om den. Jag skall köpa den men det jag undrar är om jag behöver nån mer mick?? Vad behöver man lämpligast för att spela in det jag ska göra? Behöver jag en kondensatormick till det?????

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ha en kondensator så kommer du förmodligen få samma svar överallt: studio projects b1. ska du däremot ha en dynamisk till gitarrförstärkare etc så kommer du få shure sm57 till svar 😛

hehe okej. men som sagt jag är ju nybörjare.. o ja vet inte exakt vad för typ av mick jag behöver. Jag kommer spela in distad elgitarr, clean elgitarr, akustisk gitarr och bas. Vilka mickar behöver jag för det?

Varför fortsätter du inte och försöker landa den mickdiskussion du satt igång här..

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=ramoand

För att jag behöver snabbt svar, o ville ha ett direkt svar om sm57an, o här läser folk om mickar, de är liksom "rätt" del av forumet.. o de blev inte så mycket aktivitet nu slutet på min den tråden. Lättare att få svar här me..

4 sidor trådar om SM57án...

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...ics&hl=SM57

jajaja sm57 e bra o de finns trådar om den. Jag skall köpa den men det jag undrar är om jag behöver nån mer mick?? Vad behöver man lämpligast för att spela in det jag ska göra? Behöver jag en kondensatormick till det?????

Det är en smaksak. Det räcker absolut med Sm75an, men när du vill ha ett litet annat sound kanske du vill byta mick eller köra med båda två?

Isåfall är Studio Projects B1 ett utmärkt val.. Vill du ha nån annan kan jag nog rekomendera CM3, den är finfin den med!

Men det är väl bra att ha en kondensator och en dynamisk, som man kan variera sig med.

Men ska du köpa en, för att spela in det som du nämde, då hade nog jag valt en 57a.. fast det är ett svårt val, SPB1 V.S. SM57 när det gäller

guror och sånt... Gör som du vill! Allt blir bra ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska spela in både akustisk gitarr och elgitarrstärkare så borde du köpa en kondensatormic och en dynamisk mic (t ex B1 & SM57 som redan nämnts), då du kan använda kondensatorn till så mycket mer än bara gitarr (skulle p g a denna anledning inte rekommendera CM3).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du ska spela in både akustisk gitarr och elgitarrstärkare så borde du köpa en kondensatormic och en dynamisk mic (t ex B1 & SM57 som redan nämnts), då du kan använda kondensatorn till så mycket mer än bara gitarr (skulle p g a denna anledning inte rekommendera CM3).

Okej! Tack så mycket för dom svaren! Jag har nog tänkt o köpa 2 st mickar, så att jag kan variera mig lite som ni säger. Det blir nog en sm57a och en B1a då.. Men sen har ju endel folk snackat om Röde NT2-a också.. Den e ju lite dyrare o så, men när den mycket bättre än B1an? Är det värt att lägga till 2000:- för den? 😛

EDIT: Funkar dessa mickar för inspelning av bas också??

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, NT2-A är en bättre mic än B1 och det är absolut värt det om du har råd då NT2-A är en av de mest prisvärda mickarna under 9000kr i mitt tycke.

Okej =) Men kan man använda den till att spela in elgitarr o bas också? Eller är den mest lämpad för sång o ack.gitarr? För sång hade jag inte tänkt spela in så himla mycket nu i början, utan har tänkt fokusera på ack.gitarr, elgitarr o bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

En NT2-A kan användas till allt. Den tål extremt höga ljudtryck och har en jämn frekvensgång med bra basåtergivning.

AAh okej 😛 Men då har jag en annan fråga me.. om jag inte har så bra akustik i rummet, utan typ vanligt möblerat rum på 11 m2 eller nåt, är det värt att satsa på dyrare grejer då eller måste dom ha bra akustik för att komma till sin rätt liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ditt rum kommer att vara den begränsande faktorn oavsett vilken kondensatormic du väljer (åtminstone i del lägre registret).

Okej, påverkar storleken av rummet mycket? Vill man ha stort eller litet rum? Jag är rätt så ny på detta området så har inte superkoll på akustik o så 😛

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt rum kommer att vara den begränsande faktorn oavsett vilken kondensatormic du väljer (åtminstone i del lägre registret).

Okej, påverkar storleken av rummet mycket? Vill man ha stort eller litet rum? Jag är rätt så ny på detta området så har inte superkoll på akustik o så 😛

generellt är väl större bättre än mindre

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En NT2-A kan användas till allt. Den tål extremt höga ljudtryck och har en jämn frekvensgång med bra basåtergivning.

Varför inte kolla in en NT1-A. Billigare och lite roligare än B1´an.

Edit: Syftningsfel.. Billigare än NT2´an alltså 😛

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

En NT2-A kan användas till allt. Den tål extremt höga ljudtryck och har en jämn frekvensgång med bra basåtergivning.

Varför inte kolla in en NT1-A. Billigare och lite roligare än B1´an.

Edit: Syftningsfel.. Billigare än NT2´an alltså :rolleyes:

Hehe ok ☺️ men om ja ändå ska köpa en dyr mick så slänger jag nog hellre ut lite mer o tar NT2an när ja endå är igång o köper 🙂 Men jag fick syn på en annan budgetmick, nämligen AKG Perception 100. Hur står den sig jämfört med Studio Project B1 och Röde NT2-A??

Link to comment
Dela på andra sajter

En NT2-A kan användas till allt. Den tål extremt höga ljudtryck och har en jämn frekvensgång med bra basåtergivning.

Varför inte kolla in en NT1-A. Billigare och lite roligare än B1´an.

Edit: Syftningsfel.. Billigare än NT2´an alltså :rolleyes:

Hehe ok ☺️ men om ja ändå ska köpa en dyr mick så slänger jag nog hellre ut lite mer o tar NT2an när ja endå är igång o köper 🙂 Men jag fick syn på en annan budgetmick, nämligen AKG Perception 100. Hur står den sig jämfört med Studio Project B1 och Röde NT2-A??

Nu får du ta och lugna ner dig lite ha ha. Ta NT2-A och du blir skitnöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

En NT2-A kan användas till allt. Den tål extremt höga ljudtryck och har en jämn frekvensgång med bra basåtergivning.

Varför inte kolla in en NT1-A. Billigare och lite roligare än B1´an.

Edit: Syftningsfel.. Billigare än NT2´an alltså :rolleyes:

Hehe ok ☺️ men om ja ändå ska köpa en dyr mick så slänger jag nog hellre ut lite mer o tar NT2an när ja endå är igång o köper 😎 Men jag fick syn på en annan budgetmick, nämligen AKG Perception 100. Hur står den sig jämfört med Studio Project B1 och Röde NT2-A??

Nu får du ta och lugna ner dig lite ha ha. Ta NT2-A och du blir skitnöjd!

haha ja de lär jag bli! Men problemet är bara att jag har rätt stram budget 🙂 Men de jag är ute efter egentligen är väl hur stor skillnad det är mellan en B1a och en NT2a.. Kan man höra skillnad tydligt om man spelar in samma sak med dom mickarna?

Sen om jag nu skulle köra lite mer budget då.. vilken är bäst av AKG Perception 100 och Studio Project B1? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...