Mantel Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 (redigerat) jag har länge undrat över om man kan spela in på Line samtidigt på mikrofon ingången. Det skulle var väldigt praktigt för dom det funkar så får min "studio" dubbelt så många ingångar! Jag kör ett sketet creative kort. såntdär billig skit Redigerat 25 oktober 2004 av Mantel
Straka Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Nja.... jag har aldrig provat så jag kan inte säga säkert om det går eller inte, men du kan aldrig få fler ingångar utan vad som skulle hända är (om det nu går) är att mick och line skulle hamna på samma kanal, vilket är rätt opraktiskt. Eller missförstår jag dig helt?
VacUm Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Tror likadant. Kan inte tänka mig att mic/line ligger på separata ingångar.
Mantel Postat 25 oktober 2004 Trådstartare Postat 25 oktober 2004 Tänkte att man t.ex spelar mikingånen på Track 1 och Line in på track 2 Går det inte?
Straka Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Aha... då är jag med. Jo det kan du göra eftersom du har stereo in (dvs två kanaler).
Mantel Postat 25 oktober 2004 Trådstartare Postat 25 oktober 2004 hur fasen gör jag det? har ingen aning själv
Straka Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 ok...du har ett SB kort. Menar du mic ingången på kortet? Det är en mini tele ingång va?
norcomp Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 (redigerat) Köp t.e.x en sån här, eller löd ihop en egen med dom kontaker du vill ha så får du vänster + höger in << Länk >> Redigerat 25 oktober 2004 av norcomp
Mantel Postat 25 oktober 2004 Trådstartare Postat 25 oktober 2004 Nej! Nu har ni missuppfattat allt, Såhär Vi antar att jag har två mikar mik 1 är inkopplad på mikingånen mik 2 är inkopplad på line-in ingången Kan jag då spela in från båda mikarna samtidigt? I windows kan man välja En ingång när man ska spela in. Jag använder adobe audition!
Straka Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Line ingången har två kanalerså det enklaste är att koppla bägge mickarna till line ingången, lämpligtvis med en sådan sladd som norcomp föreslog. Har dålig koll på audition men det bör ju rimligtvis stödja flerkanals inspelning.
norcomp Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Nej! Nu har ni missuppfattat allt, SåhärVi antar att jag har två mikar mik 1 är inkopplad på mikingånen mik 2 är inkopplad på line-in ingången Kan jag då spela in från båda mikarna samtidigt? I windows kan man välja En ingång när man ska spela in. Jag använder adobe audition! Nej vi förstår dig nog helt rätt Du har 2 kanaler in på Mic vänster +höger 2 kanaler in på Line vänster +höger så teoretiskt så har du 4 kanaler in men du kan inte använda mic+line samtidigt och spela in på t.e.x 4 samtidiga spår så köp en kabel som ovan, eller en med andra kontakter på så kör du Mic in vänster på spår 1 Mic in höger på spår 2 och vipps så kan du spela in två kanaler samtidigt med två olika mickar på Mic ingången på ditt ludkort
Mantel Postat 25 oktober 2004 Trådstartare Postat 25 oktober 2004 jaha okej, om ni tänker så så tänker jag på 4 mikrofoner 1e mik, Line in Vänsetr 2e mik, line in Höger 3e mik mikingång Vänster 4e min mikingång Höger Går det inte att göra så?
VacUm Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 jaha okej, om ni tänker så så tänker jag på 4 mikrofoner 1e mik, Line in Vänsetr 2e mik, line in Höger 3e mik mikingång Vänster 4e min mikingång Höger Går det inte att göra så? Nope
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 En mic kan du inte koppla in på en line-ingång om du inte kopplar in en micpreamp mellan micen och ljudkortet...
VacUm Postat 26 oktober 2004 Postat 26 oktober 2004 En mic kan du inte koppla in på en line-ingång om du inte kopplar in en micpreamp mellan micen och ljudkortet... Även om han hade hundra preampar så skulle han inte kunna få 4 separata kanaler på sitt creative-kort.
android Postat 26 oktober 2004 Postat 26 oktober 2004 Brukar det inte va snack om att mic-ingången på SB-korten brusar nåt kolossalt?
norcomp Postat 26 oktober 2004 Postat 26 oktober 2004 jaha okej, om ni tänker så så tänker jag på 4 mikrofoner 1e mik, Line in Vänsetr 2e mik, line in Höger 3e mik mikingång Vänster 4e min mikingång Höger Går det inte att göra så? Nope Nä men deta borde gå om du kör med en mickpreamp på line in Mick 1 Line in V - Kanal 1 Mick 2 Line in H - kanal 2 Mick 3 Mick in V - Kanal 1 Mick 4 Mick in H - Kanal 2 Då får du 4 mickar på 2 spår annars får du köpa nytt ljudkort om du vill få fler kanaler
Mantel Postat 26 oktober 2004 Trådstartare Postat 26 oktober 2004 Fasen, Mitt kort brusar inte ett skit tycker jag, Även om jag kör på Mikingången, preamp behöver jag inte om jag ska köra dynamiska mikar? 😉
Claes Holmerup Postat 26 oktober 2004 Postat 26 oktober 2004 Fasen, Mitt kort brusar inte ett skit tycker jag, Även om jag kör på Mikingången, preamp behöver jag inte om jag ska köra dynamiska mikar? 😉 Inte annat än om du vill ta in micarna på line-ingången, som brusar mindre än micingången på SB-korten... 🙂
Mantel Postat 26 oktober 2004 Trådstartare Postat 26 oktober 2004 hehe, En sak som jag inte har förstått är varför typ ett "riktigt studiokort" 'är bättre än ett Creative? Om man bortser från kanaler och så. Jag hör inte det minsta brus från mitt kort, Om man inte drar på så jäävla hög volym! 😉
android Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Då är ju också frågan vad det är du lyssnar igenom... Och om du lyssnar på ett spår eller en låt som består av 20 spår (där bruset alltså adderas 20ggr)... Jag tänkte ungefär samma som du, att mitt SB Live-kort inte brusar nåt, ända tills jag köpte ett par riktiga monitorer...
VacUm Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Jag är själv ingen audiofil alls, men måste säga att creative-korten låter ganska illa. Även om man inte störs av brus och liknande så upplever jag både dynamik och frekvensgången att vara mycket bättre i till och med ett Audiophile 2496-kort. Skillnaden hörs faktiskt direkt även om man dänger på en mp3a i winamp och jämför.
Nossloh Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 jag har länge undrat över om man kan spela in på Line samtidigt på mikrofon ingången. Det skulle var väldigt praktigt för dom det funkar så får min "studio" dubbelt så många ingångar! 😠Jag kör ett sketet creative kort. såntdär billig skit Det beror på vilket creative-kort du har. Har du ett gammal ISA-kort går det inte, och med SB-live har du fortfarande bara två kanaler om du väljer "What-U-hear" som inspelningskälla. Mikrofoningången på ljudkortet läggs på båda kanalerna. Så enda sättet är att skaffa ett mixerbord eller en mikrofonförstärkare, eller ett till ljudkort.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.