Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur är det egentligen med TC Powercore-korten? Avlastar de processorn för alla pluggar som körs inom ett hostprogram (oavsett format), eller klarar det bara pluggar som designats speciellt för kortet (som t.ex. Mackie UAD-1).

Annons
Postat

Ja, dom tar bara "egna" pluggar liksom UAD. Dock har Powercore rätt många att välja på då de samarbetar mer med tredjepartsutvecklare.

Postat (redigerat)

Okey, tackar då vet jag det 😲 Finns det några DSP-kort som avlastar alla pluggar inom ett hostprogram?

Redigerat av dbd
Postat

Tyvärr inte, den dagen det kommer en öppen standard för plugins som är pc/mac kompatibla och körs på pci kort är ingen gladare än jag 😲

/Majken

Postat
Okey, tackar då vet jag det 😲 Finns det några DSP-kort som avlastar alla pluggar inom ett hostprogram?

Det närmsta jag kan komma på är Receptor som dock är en extern burk:

Receptor™ is a 2U rack-mountable multi-timbral sound and effects module that runs standard VST instruments and effects. It combines the power of a computer with the ease-of-use, portability and reliability of dedicated synth and effects hardware.

...dock flaggar dom för att kanske inte alla standardpluggar funkar:

Can I use VSTs I've already purchased with the product?

It depends. Receptor runs Windows-format DLLs, so if you have a Windows version of a VST, it may run on the box. Although the actual plug-ins are identical, their installation methods are different than with a Windows-based computer. Fortunately, most VST developers have expressed a willingness to offer a low cost or no cost “cross-grade” version to anyone who currently owns the same plugin in another format.

http://www.museresearch.com/receptor_overview.php

Postat

Det finns en monsterburk som kallas "Plugzilla" som kan funka som host för VST/VSTi.

MEN: den kostar 35 lök och (utan att ha dykt djupare) jag får en känsla av att det helt enkelt rör sig om en *turnkey* PC

/M

Postat (redigerat)

Det känns nästan som det lättaste (och framför allt billigaste) är att köpa en rack-pc, och att bygga ett CPU-kluster för VST-pluggar med programmet FX Teleport (även om programmet inte verkar vara så stabilt just för tillfället).

Redigerat av dbd
Postat
Finns det några DSP-kort som avlastar alla pluggar inom ett hostprogram?

Creamwares DSP/ljudkort avlastar alla pluggar (utom i viss mån reverb) såväl egna och i hostprogrammet. Kompatibelt med både Mac och PC.

Använder det själv på en gammal 9600 och Logic. Funkar hur bra som helst.

Postat

I see... Trodde det var interna pluggar där också. Man lär sig något nytt varje dag! Tackar

Postat
Creamwares DSP/ljudkort avlastar alla pluggar (utom i viss mån reverb) såväl egna och i hostprogrammet. Kompatibelt med både Mac och PC.

Vad använder du för creamware-kort? Jag läste nämligen detta nu på creamwares hemsida:

For example, the DSPs do not accelerate ordinary VST or DirectX plug-ins, nor do they enhance your computer's display or reduce your sound card's latency.

Postat
Vad använder du för creamware-kort? Jag läste nämligen detta nu på creamwares hemsida:

For example, the DSPs do not accelerate ordinary VST or DirectX plug-ins, nor do they enhance your computer's display or reduce your sound card's latency.

Texten du hänvisar till står under Pulsar-XTC vilket är ett utgånget kort (så vitt jag vet).

Annars är det rätt intressant. Jag har inte sett den texten tidigar.

Nåväl, i mitt system, där jag använder 1st Pulsar Plus och 1st Pulsar SRB, avlastas Logic avsevärt. Det är bara att titta på stapeln för CPU:n i Logic. Utan Pulsar-korten slår den i botten direkt, med korten installerade ligger den runt 50% med samma last.

Kanske ska tilläggas att jag använder MacOS 9.2.2 och Logic Platinum 6.3.1

Datorn är en uppgraderad 9600 till G4/700.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.