Jump to content
Annons

Kompressor


lane (oregistrerad)

Recommended Posts

lane (oregistrerad)

Vad är det för skillnad på LA2A (mono) och LA2A-2 (stereo) på ljudkvaliteten alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är det för skillnad på LA2A (mono) och LA2A-2 (stereo) på ljudkvaliteten alltså?

Vet inte riktigt vad du menar. Menar du 2-LA-2 Twin T4 Leveling Amplifier? Stereovarianten av La2a. Som jag har fattat det så ska det inte vara någon större skillnad, dock står det på UA:s hemsida att "the 2-LA-2 retains the core “sonic signature” components that made the LA-2A the studio standard compressor in recording studios around the world", vilket gör att man blir lite tveksam. Har själv en "vanlig" LA2a samt en 1176. Har inte testat 2-LA-2, så jag vet inte säkert. Har dock hört att stereovarianten av 1176 inte låter lika bra som monovarianten och jag skulle mistänka att det är samma sak med La2a och 2-LA-2. Mitt råd är att skaffa den vanliga och behöver du en stereokompressor köp något annat t.ex. API 2550.

/Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Vad är det för skillnad på LA2A (mono) och LA2A-2 (stereo) på ljudkvaliteten alltså?

Vet inte riktigt vad du menar. Menar du 2-LA-2 Twin T4 Leveling Amplifier? Stereovarianten av La2a. Som jag har fattat det så ska det inte vara någon större skillnad, dock står det på UA:s hemsida att "the 2-LA-2 retains the core “sonic signature” components that made the LA-2A the studio standard compressor in recording studios around the world", vilket gör att man blir lite tveksam. Har själv en "vanlig" LA2a samt en 1176. Har inte testat 2-LA-2, så jag vet inte säkert. Har dock hört att stereovarianten av 1176 inte låter lika bra som monovarianten och jag skulle mistänka att det är samma sak med La2a och 2-LA-2. Mitt råd är att skaffa den vanliga och behöver du en stereokompressor köp något annat t.ex. API 2550.

/Chris

Jag tycker inte att 2-1176an har samma "färg" och "bett" som monoenheten (reissue), men vet inte om det också gäller 2-LA2an. Med tanke på storleken, 2 U, så måste det ju vara nåt som inte är lika (transformatorer bland annat?). Det skulle väl vara svårt att klämma in 2 LA2or på 2U? Jag bara spånar, ta det med en nypa salt.

Det finns ju också andra optos som bygger på LA2: ADL 1000/1500, tubetech CL1, manley ELOP...

Jag råder också att köpa en monoenhet och satsa på en annan stereoburk. Vad ska du ha den till, hela mixen? OH? körer? Det mesta?

Link to comment
Dela på andra sajter

lane (oregistrerad)
Vad är det för skillnad på LA2A (mono) och LA2A-2 (stereo) på ljudkvaliteten alltså?

Vet inte riktigt vad du menar. Menar du 2-LA-2 Twin T4 Leveling Amplifier? Stereovarianten av La2a. Som jag har fattat det så ska det inte vara någon större skillnad, dock står det på UA:s hemsida att "the 2-LA-2 retains the core “sonic signature” components that made the LA-2A the studio standard compressor in recording studios around the world", vilket gör att man blir lite tveksam. Har själv en "vanlig" LA2a samt en 1176. Har inte testat 2-LA-2, så jag vet inte säkert. Har dock hört att stereovarianten av 1176 inte låter lika bra som monovarianten och jag skulle mistänka att det är samma sak med La2a och 2-LA-2. Mitt råd är att skaffa den vanliga och behöver du en stereokompressor köp något annat t.ex. API 2550.

/Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

lane (oregistrerad)

tackar för de svaren. jag misstänker att stereo burken inte är lika som mono burken. så det får nog bli en LA2 i mono varianten

Link to comment
Dela på andra sajter

LA-2A är otroligt bra... Dom är så otroligt transparanta…

När jag köpte mina blev jag nästan besviken först… Va dom låter ju inget…? 😎 Sen kom jag på att det var just därför dom kostade så mycket pengar… 🙂 Dom bara trycker ihop det, punkt slut...

Vill du kika på en annan mono kompressor så skulle jag titta på TLA-100 Summit… 😲

Den är lite varmare i ljudet men funkar också otroligt bra…

Outboards är kul… 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
LA-2A är otroligt bra... Dom är så otroligt transparanta…

Intressant, jag tycker LA-2A har en ganska tydlig färg...

Nej, det kan jag verkligen inte hålla med om... 😲

Jag har inte ens hört talas om någon kompressor som är mer transparant än den...

Kan du utveckla ditt resonemang lite...? 🙂

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske menar att den komprimerar "transparant"/"snyggt", för det gör den ju, men själva enheten ger en tydlig färg (även om den inte jobbar alls), ingen tvekan om den saken.

Om jag jämför med mina TLA-100 Summit lämnar dom mycket mer spår efter sej, lite värme skulle man kunna säja...

Med Teletronics LA2 har jag mycket svårt att höra skillanaden, däremot syns resultatet mycket tydligt på grafen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske menar att den komprimerar "transparant"/"snyggt", för det gör den ju, men själva enheten ger en tydlig färg (även om den inte jobbar alls), ingen tvekan om den saken.

Om jag jämför med mina TLA-100 Summit lämnar dom mycket mer spår efter sej, lite värme skulle man kunna säja...

Med Teletronics LA2 har jag mycket svårt att höra skillanaden, däremot syns resultatet mycket tydligt på grafen... 🙁

Intressant, själv tycker jag de färgar hur mycket som helst: värme och analog dist, framförallt när man pressar dem lite. Själva kompressionen däremot är enligt mig mycket transparent.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Stereoburkarna från UA är inte samma konstruktion som monoburkarna och låter helt enkelt inte lika dant. Jag skulle akta mig för stereoburkarna. 2-1176 an var nog ett av det sämsta köp jag gjort. Har även testat LA-610(en av de första burkarna som kom till sverige) mot den nya svarta varianten. Den ska vara samma förutom kosmetika och större VU mätare. Den lät verkligen illa jämfört med den gamla burken. Ökad produktionstakt och val av sämre och billigare komponenter borde vara svaret.

Kör på beprövade koncept. LA2A (mono), 1176LN (mono). Helst UREI men UA funkar ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...