Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är något jag undrat över länge, som vi säkert vet redan, så är PODen en utmärkt pre amp.. men PODens absoluta svaghet måste ju ändå vara mic/cabinet simuleringen, det är ju där det oftast brister...mickar man upp podden med en riktig mick/högtlarlåda så kan det ju låta hur bra som helst... Hur som helst om man varken har tillgång till mic eller högtalarlåda..kan man då simulera detta på något bättre sätt än vad podden gör ?

Det känns som om det borde finns betydligt kraftfullare verktyg som simulerar detta bättre..

Annons
Postat
Det är något jag undrat över länge, som vi säkert vet redan, så är PODen en utmärkt pre amp.. men PODens absoluta svaghet måste ju ändå vara mic/cabinet simuleringen, det är ju där det oftast brister...mickar man upp podden med en riktig mick/högtlarlåda så kan det ju låta hur bra som helst... Hur som helst om man varken har tillgång till mic eller högtalarlåda..kan man då simulera detta på något bättre sätt än vad podden gör ?

Det känns som om det borde finns betydligt kraftfullare verktyg som simulerar detta bättre..

Är det live du vill ha det?

Annars finns ju shyssta micsimulatorer som plugins till diverse DAWs 😉

Postat
Impulser (SIR, Altiverb, Space Designer).

Jo jag har SIR2, Rumsfaktorn är ju en viktig del, den simulerar rumet, men inte själva mikrofonen ?

Men visst...lägger man på lite rum på gitarrspåren brukar det genast låta bättre...men det är något mer som saknas...

Postat (redigerat)

Det går att göra impulsmodeller av det mesta, inte bara autentiska rum. Själv har jag en samling mikrofoner framför en Ampegstärkare. Kan göra susen på lajnade basar.

Leta bland SIR2's medföljande impulser eller gå ut på nätet och leta. Finns hur mycket impulser som helst att ladda hem gratis!

Edit: det blev ett ö istället för å.

Redigerat av joachime

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.