Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har två frågor angående hihaten i AD:

1. Kan man göra så att de blir som att man lyfter hihaten o sen stänger den igen på nästan slag? Dvs inte ta ett slag med stängd hihat, ett slag med öppen, och ett slag med stängd i drumeditorn.. för då får man ju inte med öppningen och stängningen.

2. Kan man göra så att de blir som när man trampar ner hihaten utan att slå (från öppen till stängd)?

Annons
Postat (redigerat)

Det finns ett anslag med hihat-pedalen. Det är den jag brukar använda när jag vill uppnå det du verkar vilja. Kan inte komma på så här på rak arm vilken not det ligger på, men det borde stå i manualen. Om du vill slippa ljudet från anslaget så kan du alltid sätta en låg velocity på den så borde det inte märkas så mycket.

Redigerat av allansson
Postat (redigerat)
Det finns ett anslag med hihat-pedalen. Det är den jag brukar använda när jag vill uppnå det du verkar vilja. Kan inte komma på så här på rak arm vilken not det ligger på, men det borde stå i manualen. Om du vill slippa ljudet från anslaget så kan du alltid sätta en låg velocity på den så borde det inte märkas så mycket.

Okej men det finns ingen anslag som motsvarar att man öppnar/stänger hihaten i slaget liksom? inte att den är öppen utan att den öppnas om ni förstår vad jag menar.. för det brukar man ju lägga in i slutet av takten på ett komp ibland..

Redigerat av ramoand
Postat

Okej men det finns ingen anslag som motsvarar att man öppnar/stänger hihaten i slaget liksom? inte att den är öppen utan att den öppnas om ni förstår vad jag menar.. för det brukar man ju lägga in i slutet av takten på ett komp ibland..

Eller så att hihaten blir öppnare o öppnare? Typ som man gör innan refräng ibland till exempel..

Postat

Det finns ingen slagtyp som "öppnar sig" medan hihaten klingar så att säga. Men det finns 12 olika slagtyper på hihaten, varav 4 olika öppenheter på open. Om du inte gjort det redan kan du ju ladda ner demon och testa lite!

Postat
Det finns ingen slagtyp som "öppnar sig" medan hihaten klingar så att säga. Men det finns 12 olika slagtyper på hihaten, varav 4 olika öppenheter på open. Om du inte gjort det redan kan du ju ladda ner demon och testa lite!

Aah okej, men om jag nu gör ett midispår med trummor, kan jag sänka typ bara virveln i hela låten då, eller måste skapa ett spår för virvel, ett för baskagge osv om jag vill sänka bara virveln i en låt?

Postat

Aah okej, men om jag nu gör ett midispår med trummor, kan jag sänka typ bara virveln i hela låten då, eller måste skapa ett spår för virvel, ett för baskagge osv om jag vill sänka bara virveln i en låt?

AD har ju en full mixer för hela trumsetetets mikrofoner, och dessutom en nivåkontroll för varje del i trumsetet. Så volym är väldigt enkelt att justera.

Rekommenderar verkligen att ladda hem demon, den säger mer än 1000 ord 🙂 Du kan också lyssna på de audiodemos som finns på sajten, där finns både låtar med AD och lite ljudexempel på t ex bara hihaten etc.

Postat

1. Kan man göra så att de blir som att man lyfter hihaten o sen stänger den igen på nästan slag? Dvs inte ta ett slag med stängd hihat, ett slag med öppen, och ett slag med stängd i drumeditorn.. för då får man ju inte med öppningen och stängningen.

2. Kan man göra så att de blir som när man trampar ner hihaten utan att slå (från öppen till stängd)?

Vad du kan göra är att skriva in ett valfritt hihaslag direkt efter (kanske en 16 eller 8:del efter anslaget) det öppna slaget, och så sätter du ner velocityn på det till 0. Då stannar det öppna ljudet och det blir en sån där öppna-stäng-effekt.

Duh, kah! duh, kah! -tss!

tss [insugs ljud]

Fattar du vad jag menar? 🙂

Postat

Vad du kan göra är att skriva in ett valfritt hihaslag direkt efter (kanske en 16 eller 8:del efter anslaget) det öppna slaget, och så sätter du ner velocityn på det till 0. Då stannar det öppna ljudet och det blir en sån där öppna-stäng-effekt.

Duh, kah! duh, kah! -tss!

tss [insugs ljud]

Fattar du vad jag menar? 🙂

Hehe mm jag förstår ^^ men när jag sätter velocityn till 0 så blir de ju helt tyst på det slaget.. :S Så de funkade ju inte.. men jag provade att bara lägga ett öppet hihatslag i slutet av takten.. de lät väl okej, men inte helt "äkta"

Postat

Om jag spelar in en låt hemma och använder Addictive Drums, förutom att jag väljer att spela in hi-haten separat med trummisens egna hi-hat ist för den i AD, skulle det kunna funka? Eller skulle man höra tydligt att den inte "passar in" med de övriga trummorna?

Postat

Det beror nog på vilket sound du kan få fram hemma och vilket sound du väljer i AD.

Resultatet kan nog bli allltifrån jättebra till jättedåligt 🙂

Prova!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.