Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Åker till New York om ett par veckor och tänkte inhandla en ny gitarr. Har dock lite funderingar på hur man får hem den. Jag vill helst ha den som handbagage. Dels känns det säkrast så, och man slipper dessutom lägga ut pengar på hård väska som i princip aldrig används senare.

För säkerhets skull mejlade jag Malaysia Airlines och frågade. Fick följande svar:

"Vi kan inte garantera här att du får ta med dig som handbagage. Troligen får du inte det för den är för stor. Hos oss får ett handbagage väga max 5kg och var 56x36x23. Du kan fråga när du checkar in om du får ta med det ombord men du ska räkna med att du inte får det.

Då får du checka in elgitarren och ha den inpackad väl i ett hårt fodral så den inte går sönder."

Det låter m.a.o. som om incheckning gäller. Å andra sidan säger SAS samma sak, men ändå vet jag folk som kör gitarr som handbagage då de flyger med SAS.

Någon som vet hur Malaysia Airlines fungerar i praktiken?

Annons
Postat

Hej!

Jag vet inte exakt hur det är med Malaysia Airlines, men jag kan säga att jag reste runt i hela Indien, Thailand, Nya Zeeland och Australien i 6 månader och tog nog flyg från över 10 olika flygbolag och det var aldrig nått snack om att inte få ha gitarren som handbagage. Jag brukade bara ta den på ryggen och sen inte nämna nått om den. Min gitarr fick plats i hyllorna ovanför stolarna, och det räckte som krav för att den skulle få följa med. Vad gäller att checka in den med det andra bagaget skulle jag varit väldigt skeptisk, har hört många skräckhistorier. Fast om du har ett "hard case" är det nog inget problem, jag flög från Indien till Sverige med en sitar i "hard case" och den klarade sig fint 😄

Nåja, lycka till!

Nina

maart (oregistrerad)
Postat

jag har åkt från USA till Sverige med gitarrer incheckade ett par gånger och det har aldrig varit något problem. Vet inte hur Malaysia Airlines är, men som Aiidyl skrev, köp ett stabilt hard case så är det väldigt liten risk att det ska hända något även om den är incheckad. Faktum är att de gånger jag har sett när de lastar på gitarrerna på planet verkar de ta det förhållandevis försiktigt med dem.

Postat

OK. Tack för alla svar.

Jag känner mig nu övertygad att köpa till hårt fodral. $89 på SamAsh.

(Fast British Airways har både sabbat fodral inkl bas, samt haft den på villovägar. Hoppas Malaysia sköter sig bättre.)

Postat (redigerat)

Jag har varit tre gånger till sydamerika opch lika många till USA, samt resten av europa med instrument i kabinen (Nyckelharpa).

man ska bara inte fråga så mycket... ha bara gitarren på ryggen när du checkar in, och fråga inte så mycket vid disken, då blir det alldeles säkert ett "Nej".

Frågar dom, så säg bara att du slänger upp den i hatthyllan i kabinen "för det brukar jag göra..." Ungefär som om du flyger med gitarren ofta utan problem..

Mvh

UmeM

EDIT;

Bolag jag flygit med utan problem;

Brittish Airways

Iberia

KLM

SAS

Iceland Air

American Airlines

Malmö Aviation

Wiederoe (tror jag det stavas)

Aerolineas Argentinas

Skyways

Redigerat av Umemagnus
Postat
Lufthansa säger blankt nej till att ha med den som handbagage.

Skumt, jag flög med Lufthansa med gitarren på hatthyllan, de sa inte ett ord... nåja, hard case är nog det bästa och säkraste alternativet 😛

Postat

Tja, nu blir jag tveksam igen. Ska man kanske smyga gitarren vid inchekningen, och sedan spela oförstående "så gör jag ju alltid"?

Fast i min beslutsångest så ska jag ju dessutom välja gitarr. Och till en del, te.x. Ibanez, får man ju med hardshell case. Om så är fallet blir det incheckning.

Postat

Jag har flugit flera gånger med gitarrer. Väl förpackade, ett par varv tejp runt, med hardcase och något nedstämda så ska det inte vara något problem.

Postat
Åker till New York om ett par veckor och tänkte inhandla en ny gitarr. Har dock lite funderingar på hur man får hem den. Jag vill helst ha den som handbagage. Dels känns det säkrast så, och man slipper dessutom lägga ut pengar på hård väska som i princip aldrig används senare.

För säkerhets skull mejlade jag Malaysia Airlines och frågade. Fick följande svar:

"Vi kan inte garantera här att du får ta med dig som handbagage. Troligen får du inte det för den är för stor. Hos oss får ett handbagage väga max 5kg och var 56x36x23. Du kan fråga när du checkar in om du får ta med det ombord men du ska räkna med att du inte får det.

Då får du checka in elgitarren och ha den inpackad väl i ett hårt fodral så den inte går sönder."

Det låter m.a.o. som om incheckning gäller. Å andra sidan säger SAS samma sak, men ändå vet jag folk som kör gitarr som handbagage då de flyger med SAS.

Någon som vet hur Malaysia Airlines fungerar i praktiken?

Hej

Jag har åkt med Malaysian airlines med en bas som jag köpte i USA. Ett hardcase kostar typ 100-150 dollar om jag inte missminner mig vilket är väldigt billigt och dessutom bra att ha. Till USA fick man ha en väska på drygt 20 kg på hemresan fick man ha TVÅ väskor på drygt 30 kilo. Jag checkade in basen som Fragile vid incheckning plus en tavla jag hade köpt. Det var inga problem och vid hemkomst var båda artiklarna utan någon som helst skada.( Ärligt talat var jag mer orolig för tavlan, men det var inga problem som sagt)

Jag köpte på samma resa min Digi 003 factory och en hade den i carryingbag som handbaggae så de är ju inte direkt särskilt bråkiga när det gäller sådant.(men jag var nervös vid särhetskontrollen, de tog en luftsampling av Digi 003an för att kontrollera att den inte innehöll sprängemedel ... 😛 ) Mitt tips är att ringa Arlandas incheckningsdisk, det var de som berättade om de rådande in- och utförselreglerna för mig. Jag åkte i september förra året så det borde inte hänt så mycket under den tiden.

För övrigt är Malaysian airlines ett mycket bra flygbolag med hög service, jag kan varmt rekomendera dem. Har åkt flera gånger med dem och det är direktflyg. Gostay.se hade de bästa priserna sist jag kollade på Malaysian.( Åker själv om en vecka igen 😛 )

Hoppas att det ger lite info.

Postat (redigerat)
Tja, nu blir jag tveksam igen. Ska man kanske smyga gitarren vid inchekningen, och sedan spela oförstående "så gör jag ju alltid"?

Fast i min beslutsångest så ska jag ju dessutom välja gitarr. Och till en del, te.x. Ibanez, får man ju med hardshell case. Om så är fallet blir det incheckning.

du ska väl inte köpa en Ibanez? när du kan få tex. eb gibson till vettigt pris.

kolla upp estwood guitars de är billiga i staterna och har många snygga modeller. några finns på en gitarr affär i götgatsbacken brevid multi kulti, fast då kostar de ca dubbelt mot usa. http://www.eastwoodguitars.com/

rowofguitars.jpg det kanske är en ide att fundera vad du vill ha för gitarr det finns ju endel att välja på...

Redigerat av sixties
Postat
du ska väl inte köpa en Ibanez? när du kan få tex. eb gibson till vettigt pris.

kolla upp estwood guitars de är billiga i staterna och har många snygga modeller. några finns på en gitarr affär i götgatsbacken brevid multi kulti, fast då kostar de ca dubbelt mot usa.

Problemet är just att det finns för mycket att välja på... Hemma i Sverige lutar det åt en Viper eller en Ibanez. Att sedan finns andra gitarrer som kanske är bättre klipp gör mig bara förvirrad. Känns tryggare att välja något man suktat efter något år än något man knappt hört talas om. Gibson är väl dyr även i USA.

PS. Affären brevid Multi Kulti ser så dyr och elitistisk ut att jag inte vågar gå in.

Postat
Jag åkte i september förra året så det borde inte hänt så mycket under den tiden.

[...]

( Åker själv om en vecka igen 😑 )

Jag var också där i september!!! Är vi alltid där samtidigt...?

Postat
Jag åkte i september förra året så det borde inte hänt så mycket under den tiden.

[...]

( Åker själv om en vecka igen 😎 )

Jag var också där i september!!! Är vi alltid där samtidigt...?

Vaddå ska du åka nu ihelgen också?

Jag har det riktigt förspänt då min bror bor i New York så det är min budget semsetr att åka över dit och bo gratis! 🙂

Tyvärr skapar de billiga priserna på prylar djupa hål i min plånbok istället. 😉😑😉

Postat

Nja, åker först torsdag 5:e juni.

Bror i NYC är lyx. Bodde där själv på 96-97. Kan efter det sova på soffor hemma hos trångbodda vänner. Fast den här gången åker vi hela familjen vilket innebär hotell.

Postat

Jag flög hem min Gibson SG som handbagage, i hardcase. Inga problem. Den fick plats på hyllan och ingen sa nått. Blev "randomly selected" dock i säkerhetskontrollen (skit-"random", säkert...) men det gick ganska fort och inbegrep inga plasthandskar, de ville bara kolla i caset. Sålänge den inte är jättetung och för stor för hyllan så är det inga problem, sålänge inte planet är apfullt och du får en surkärring i incheckningen. Har även checkat in en semiakustisk, och en bas. Gick bra det med, men bascaset var ganska slitet när vi var framme, men skitsamma. Det är det det är till för. -Ta smällarna istället för instrumentet. Det är ändå gay med ett orepat case.

Åker du på att checka den, så stäm ner strängarna en helton (så minskar du risken att halsen går av pga vibrationer och stötar) och lägg en t-shirt kring halsen om det finns för mycket plats, så att det inte skakar runt (packa INTE hårt). Sätt gärna en spännrem runt caset så att det inte kan gå upp. Lås inte (då kan du åka på att de bryter upp det vid en säkerhetskontroll). Var beredd på att caset inte kommer vara lika fint när det kommer fram. Men lite rock n roll-slitet är väl bara ballt. Säg att det blev på USA-turnen. ;-)

Postat

Nja, åker först torsdag 5:e juni.

Bror i NYC är lyx. Bodde där själv på 96-97. Kan efter det sova på soffor hemma hos trångbodda vänner. Fast den här gången åker vi hela familjen vilket innebär hotell.

Nu har vi ju helt lämnat ämnet men New York är en jävligt trevlig stad. Det märks att många unga, kreativa människor bor i staden och de har drömmen om att leva på sin konst. Pulsen är helt annan, mycket mer avslappnad än tex än tex Sthlm. 😉 Sedan attt de flesta av dem sedan inte lever av sin konst utan istället arbetar som servitörer ingår på något sätt i dealen.

MVH Staffan

• 3 veckor senare...
Postat

[uppföljning.]

Vi och gitarren är nu hemma, och i oskadat skick.

Det var lite krångel med gitarren. Första lördagen (7/6) åkte jag och sonen till SamAsh på 48:e. Gitarren var dock ej i lager, så vi gick över till Manny's där den inte heller fanns i lager. Ringde ner till andra affärer på Manhattan och den var ej lager där heller. Då gick vi tlllbaka till SamAsh där de sagt att de kunde få hem gitarren till på fredagen 13/6 ($200 i handpenning).

Fredag 13/6 klockan 16:00 gick vi in på SamAsh och fick plocka upp gitarren ur kartong och provspelade - alldeles utmärkt! Därefter skulle jag betala, men uttag medgavs ej på mitt kort! Suck och elände. En promenad till närmaste bankomat visade samma sak, inga pengar där heller. Så vi åkte hem till hotellet och jag lånade min frus kort och gick ner till närmaste bankomater - inget uttag då heller. Provade bankomater för tre olika banker med våra två kort utan att få tag på pengar.

Klockan 19:00 försökte jag igen, men samma problem fortfarande. Jag ringde då en kompis i Brooklyn och frågade ifall han kunde komma in till stan och låna ut pengar. Hans sambo svarade och meddelade att kompisen stod i duschen och att de skulle på bröllopsfest, men att de skulle fundera ut ngt. 19:15 ringde kompisen upp och sa att han kommer till SamAsh före klockan 20 (stängningsdags).

Jag tog tunnelbanan till SamAsh och var där 19:35.

19:51 väntade jag fortfarande och ringde då min kompis. Han svarade att han precis kommit upp från tunnelbanan. 19:52 kom han genomsvettig in på SamAsh. Mitt kort fungerade fortfarande inte, men hans kort fungerade!!! Jag åkte hemåt med min gitarr, han åkte direkt vidare till sin fest.

På vägen hem stannade jag till för att köpa ett sexpack öl, testade för skoj skull att betala med kortet - det fungerade!

Dagen efter åkte vi hem till Sverige. Gitarr i hard case checkas in. Väskan kom fram med lite små repor, men själva gitarren helt oskadd!

(Olympic White ESP/LTD Viper 1000 ifall någon undrar.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.