Jump to content
Annons

Halvdöd tangent på midi-keyboard


rainking (oregistrerad)

Recommended Posts

rainking (oregistrerad)

En tangent (C#3) på min CME UF-5 har slutat fungera som den ska. Först trodde jag att den hade gått sönder och skulle precis skicka tillbaks den när jag upptäckte att sequensern (Logic Pro) märker när man släpper tangenten. Den märker alltså inte när man slår ner tangenten, det kommer inget ljud, men när man släpper står det C#3 och velocity (på hur hårt man släpper tangenten) i midi in/out i transport-fönstret. Kan det vara så att det inte är keyboardet det är fel på utan nåt software-problem eller rent av nån idiotisk inställning i Logic som jag har råkat sätta på av misstag? Att det skulle vara en inställning tror jag iof inte för det gäller bara den tangenten och det är likadant i alla software-synthar, och jag kan helt enkelt inte se när det nånsin skulle vara användbart.

Alla spekulationer uppskattas, skickar jag tillbaks den och det visar sig vara nåt annat än ett hårdvarufel får jag stå för frakten och det har jag inte råd med.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har typ samma problem med min Roland D-50, men jag vet inte riktigt om jag vågar skruva upp och mecka med den.

Tar man i riktigt hårt kommer det ljud, men nästa bryta armen varje gång man ska spela en trudilutt är ju inge vidare:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade stora problem med tangenterna på min gamla Polysix efter att den stått i garderoben i många år.

Men när jag skruvat isär den, demonterat keyboardet och grundligt gått över allt med en mirakeltrasa så funkar det perfekt. Det var inte särskilt svårt att sätta ihop det sen, men det gäller att ha koll på hur det satt och vara noggrann i monteringen sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

rainking (oregistrerad)

Tack för svaren.

Tyvärr kan jag inte montera isär den eftersom jag har garanti kvar, och skulle det visa sig att det inte alls är nåt skräp utan ett riktigt fel så får jag nog inget om dom märker att jag har skruvat i den.

Hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fixat liknande fel på Edirol (PCR-30) och Roland (A-37) keyboards genom att byta ut rubberswitcharna. Det var omöjligt med blotta ögat att se vad som skulle vara fel på de gamla, har också prövat att rengöra kontakterna med elektronikrengöring utan bättre resultat.

Pröva att transponera keyboardet upp/ner halva tonsteg för att se om felet flyttar med för att utesluta mjukvarufel. Annars är det väl bara att lämna in på garantin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...