Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Hejsan, jag börja bli lite tröt på min trälåda 😛 så, jag har tänkt att köpa en elgitarr och jag undra om Elgitarrpaket #1 BurnOut BLP-1 BK (på
http://www.jamshop.se/) är något att ha, eller om det bara är en billig skit gitarr. Redigerat av mottz
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hejsan, jag börja bli lite tröt på min trälåda 😄 så, jag har tänkt att köpa en elgitarr och jag undra om Elgitarrpaket #1 BurnOut BLP-1 BK (på

http://www.jamshop.se/) är något att ha, eller om det bara är en billig skit gitarr.

Alla de här elgitarrpaketen är billigt skit. Om du ska ha något bättre så får du lägga ut mycket mera än så. Bästa är kolla beggmarknaden där du kan spara några tusen. Vad för musik spelar du?

Postat (redigerat)

igentligen så kan jag inte spela så mycket för jag har bara spelat i ett år hehe, men när jag väl kan så ska jag lira metal, hårdrock

men igentligen gör det va inget om jag köper ett biligt gitarrpaket och uppgrader mig (när jag väl kan spela)

Redigerat av mottz
DieHard (oregistrerad)
Postat
igentligen så kan jag inte spela så mycket för jag har bara spelat i ett år hehe, men när jag väl kan så ska jag lira metal, hårdrock

men igentligen gör det va inget om jag köper ett biligt gitarrpaket och uppgrader mig (när jag väl kan spela)

Självklart gör det inget. För som sagt var man spelar inte bättre för att man har en bättre gura. Bättre med en än ingen alls. Men annars så är Ibanezguror bra för metal liksom LTD. Några bra exempel. 😄

Postat (redigerat)

Självklart gör det inget. För som sagt var man spelar inte bättre för att man har en bättre gura. Bättre med en än ingen alls. Men annars så är Ibanezguror bra för metal liksom LTD. Några bra exempel. 😄

Tack så mycket 😄

Redigerat av mottz
Postat

Kolla även efter beg. byggsats-gitarrer, oftast bra delar hela vägen - fullt i klass med Fender/Gibson eller bättre - men de är inte så attraktiva begagnade & följdaktligen blir priset förhållandevis lågt. Jag köpte en fin Allparts-stratakopia för 1500:- på Musikbörsen, nypriset på delarna var säkert uppåt 7-8000:-.

"Bra" märken : Hosokawa, Mighty Mite, Allparts, Paul C ( numera Chandler ), DiMarzio - det finns säkert flera.

Per

• 1 månad senare...
Postat

Jag "lånar" den här tråden.

Det är så att jag ska köpa min första elgitarr snart och jag har noll koll på elgitarrer. Har även en budget som måste hålla sig strax under 3000, så jag kan inte välja och vraka direkt. Jag vill inte ha någon superbra gitarr, bara något som håller länge och som ger ifrån sig ett hyfsat ljud.

Det finns dock ett par guror som jag spanat in och ska provspela snart men jag vill bara se vad "gitarrfolk" som vet det mesta om gitarrer tycker om dem. Om det är bra kvalité etc.

Gitarr 1

Gitarr 2

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det är så att jag ska köpa min första elgitarr snart och jag har noll koll på elgitarrer. Har även en budget som måste hålla sig strax under 3000, så jag kan inte välja och vraka direkt. Jag vill inte ha någon superbra gitarr, bara något som håller länge och som ger ifrån sig ett hyfsat ljud.

Det finns dock ett par guror som jag spanat in och ska provspela snart men jag vill bara se vad "gitarrfolk" som vet det mesta om gitarrer tycker om dem. Om det är bra kvalité etc.

Gitarr 1

Gitarr 2

Helt seriöst... Med den budgeten så skulle jag titta på Schecter. Dom gör riktigt fina instrument för pengarna. Du kan kolla fler modeller hos den här tillverkaren för din budget. Tror att du får svårt att hitta så här fina gitarrer av annat fabrikat för 3000:- 😱

Postat

Gitarr 1

Gitarr 2

Du kan ta en titt på Cort också, har en del fina gitarrer nu för tiden, för en billig peng.

http://www.thomann.de/se/cort_hbs2na_hiram_bullock.htm (lite dyrare iof)

http://www.thomann.de/se/cort_g260_na.htm

http://www.thomann.de/se/cort_z_2.htm

http://www.thomann.de/se/cort_zenox_z22.htm

http://www.thomann.de/se/cort_mirage_m_520.htm

http://www.thomann.de/se/cort_g260_black_egitarre.htm

osv osv.. 😄

Jag har själv endast spelat på den där EVL-gitarren vilket jag tycker är mycket gitarr för pengen. Min gissning skulle vara att de andra också håller hyffsat bra kvalle. 🙂

Säg till när du har köpt och vad 😱

Lycka till!

MVH Christian

Postat

Har man inte spelat så mycket gitarr innan så är sådana där elgitarr-paket alldeles utmärkta. Gitarrerna som följer med är såklart inga top-of-the-line-gitarrer, men brukar för det mesta gå att stämma. Dessutom så är dom lite ojämna i kvaliten, vilken kan vara till fördel om man hittar ett ex som är avvikande åt fel håll så att säga :rolleyes: Men för det mesta är dom ändå alldeles ok.

Så mitt tips är att köpa ett färdigt paket, det är jädrigt svårslaget pris, och när man sen märker behov av att uppgradera sig så gör man det. Att börja köpa dyra instrument direkt tror jag inte på, om man inte har alldeles för mycket pengar.

Känner man någon som spelat gitarr lite längre så är såklart begagnat-marknaden ett hett tips, där kan man fynda på riktigt.

Postat

Besökte ett par butiker idag och provspelade det mesta. Jag fattade tycke för en Epiphone Les Paul Studio. Jag tycker att den låter bra och att den passar mig, men jag undrar om det är något jag ska tänka på efter att jag köpt den (eller en ny elgitarr överhuvudtaget)?

Är det någon som kan hjälpa en stackare som ska köpa sin första elgitarr? ;>

Postat (redigerat)
Besökte ett par butiker idag och provspelade det mesta. Jag fattade tycke för en Epiphone Les Paul Studio. Jag tycker att den låter bra och att den passar mig, men jag undrar om det är något jag ska tänka på efter att jag köpt den (eller en ny elgitarr överhuvudtaget)?

Det viktigaste är att du diggar ditt instrument. Ju mer tilltalande det är för dej ju mer sugen på att använda det blir du. Det ska kännas gött att lira annars tappar du gnistan. Är det Epiphonen som lockar så är det den du ska ha 🙁

Edit; tillägg: Tips-> Tröttnar du ändå, så är Epiphonen väldans lättsåld. Ett mindre känt märke i nån småskum modell lär du bli sittande med lång tid utan att någon nappar.

Redigerat av freddie
Postat

Epiphone kan göra riktigt bra gitarrer. Hittar du ett ex som känns rätt kan du ha den väldigt länge.

Postat

(Det här är kanske mer för folk som inte studiougglar så mycket... men)

Se till att köpa en bra förstärkare också!

Bra gitarr + liten skitförstärkare = hemskt

skitgitarr + ok förstärkare = bra

(rekommenderar inte att köpa skitgitarr, försökte bara få igenom poängen)

De 15 watts och 30 watts förstärkare som följer med i nybörjarpaket och så brukar vara olidliga att spela på om man inte har någon sorts effekt till säger jag

Postat

Känns den bra så är den bra 🙂 Det är allt du behöver tänka på 😎

Min första stärkare var en Peavey Rage 157. Tar man allt åt höger så får man ett shysst distljud 😲 och cleanen funkar så det tycker jag är en bra första stärkare :rolleyes:

MVH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.