Jump to content
Annons

Panorering dubbade gitarrer gruppspår GR2/Cubase


m95larek

Recommended Posts

Har läst en massa inlägg på forumet om panorering/gruppkanaler i Cubase men blir inte något klokare. Jag har begränsad erfarenhet av Cubase och ber å det ödmjukaste om er hjälp än en gång...

Jag vill spara på datorkraft genom att m.h.a. en gruppkanal bara använda en instans av Guitar Rig 2 och sedan panorera ut mina dubbade gitarrer till vänster och höger.

Försöker så detaljerat som möjligt beskriva vad jag gjort nedan:

1. Skapat en audio monokanal, #1

2. Spelat in elgitarr på kanal #1 – detta är gjort via ingång 1 på ljudkortet som i sin tur ingår i en stereoingång tillsammans med ingång 2 (enligt VST-connections, funktionstangent F4).

3. Skapat en audio monokanal, #2

4. Spelat in elgitarr på kanal #2 på samma sätt som i punkt 2

5. Skapat ett gruppspår (provat med både mono och stereo) med Guitar Rig 2 (dist) som insert. Detta gruppspår skickas som default till ”stereo out”.

6. I rullmenyn ”out” på kanal #1, valt gruppspåret

7. I rullmenyn ”out” på kanal #2, valt gruppspåret

8. Panorerar kanal #1 till vänster – originalsignalen åker dit men den distade signalen förblir i mitten.

9. Panorerar kanal #2 till höger – originalsignalen åker dit men den distade signalen förblir i mitten.

Har även provat att skapa en mono-input i VST-connections och spelat in de två kanalerna via denna men utan framgång.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker du ska göra en kopia av varje spår. Högelklicka och välj "Plug-ins -> Guitarrig: >> Process" så slipper du över huvud taget ha guitar rig igång. Du kan spara orginalspåren och mutea dom, ifall du vill ändra ljud.

Sen skickar du bara dina nya distade gitarrspår till gruppkanalen och du är klar 😄

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare. Just GUitar Rig har jag aldrig använt, *men* när jag använt andra ampsim-varianter blir signalen automatiskt i mono eftersom ampen/disten är mono. Processa separat, stäng ner Guitar Rig och jobba med audiofilerna i mixen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska göra en kopia av varje spår. Högelklicka och välj "Plug-ins -> Guitarrig: >> Process" så slipper du över huvud taget ha guitar rig igång. Du kan spara orginalspåren och mutea dom, ifall du vill ändra ljud.

Sen skickar du bara dina nya distade gitarrspår till gruppkanalen och du är klar 🙂

Lycka till

Låter som en ypperlig idé, tack för tipset! Men... förstod inte riktigt det där med högerklicka-->plug-ins osv - var högerklickar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

är det inte lättare att markera med den blåa markörslingan på timelinjen och solo:a spåret, gå till arkiv - export as adio mixdown och sen antingen importera det igen eller kryssa för ad to project i exportmenyn.

med reservation för att det inte står exakt så i menyerna. hoppas det varit till någon hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...