Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Undrar hur jag skall dämpa glas så det inte vibbar när jag poppar i monitorer.

Glaset är ett fönster som sitter på en innevägg.

Alltså ungefär som i en vanlig studio med kontrollrum.

Hur göra detta billigast och lättast (är i en lägenhet)?

studio2ia0.th.jpg

Redigerat av ThomasJ
Annons
Postat
Prova att klämma fast en liten skumgummibit mellan glasen ungefär i mitten.

Okej.

Det är ett glas bara, alltså en tun ruta typ.

Postat
Ok, kollade på bilden nu ( 😊 ). Det är alltså rutan till höger i själva lägenheten som skallrar?

japp.

Postat

i så fall är det inte mycket du kan göra förutom att bygga för den, alternativt sätta dit en ruta till och prova mitt första tips.

Postat
i så fall är det inte mycket du kan göra förutom att bygga för den, alternativt sätta dit en ruta till och prova mitt första tips.

Hm. låter bökigt...

Postat (redigerat)

Plocka ut fönstret 😊 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster.

Redigerat av Gizmozis
Postat
Plocka ut fönstret 😎 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster.

tex vadå?

tycker det skulle passa så bra o micen precis bakom.. ser jue ut som en äkta studio då😊

Vad skall man ha där då? Plexi?

pme (oregistrerad)
Postat

Du behöver något som dämpar glaset där det är stora svängningar. Dvs någonstans i mitten.

Lättast är nog att limma en list tvärs över rutan, som sedan har en gummikloss mot glaset.

Den limmas i ramen och inte mot rutan.

Postat
Du behöver något som dämpar glaset där det är stora svängningar. Dvs någonstans i mitten.

Lättast är nog att limma en list tvärs över rutan, som sedan har en gummikloss mot glaset.

Den limmas i ramen och inte mot rutan.

vill jue förska behålla rutan i sin helhet utan att skymma den.

Hammurajen (oregistrerad)
Postat

En variant är att dra en siliconsträng runt alla kanter så att man fyller ut eventuella glapp. Så gjorde jag med rutorna i det rum som är tänkt att bli min studio. Fast där var det fyra rutor med 12 st blyinfattade glas i varje som skallrade som ett klockspel. En billig lösning men kanske inte det allra lättaste...

Postat (redigerat)
Plocka ut fönstret 🙂 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster.

tex vadå?

tycker det skulle passa så bra o micen precis bakom.. ser jue ut som en äkta studio då🙂

Nja, jag tänkte mer utseendemässigt också, är inte så jättebra på olika material, men plexi lär ju funka eftersom de använder det för trumset. Annars tänkte jag mer att du kunde hängt en tavla eller liknande över hålet, kanske en egenskapad tavla, du hade ju någon vän om jag inte minns fel som gjorde grafisk design. Skulle ju vara sjyst att ha en tavla med en bild han har gjort där 😛

Redigerat av Gizmozis
Postat

Har du tänkt ha din lysning som på fotot så är det bästa och enklaste att ta bort ruteländet.. Den har inte där att göra.. Stör bara lysningen ändå.. Fast jag fattar inte hur så pyttiga monitorer kan får rutan att reagera?? Eller har du större högtalare också?? (dom på fotot är ju bara närfältshögtalare?) Hur får du plats med din fullyssning??? 🙂

Postat
Plocka ut fönstret 😄 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster.

tex vadå?

tycker det skulle passa så bra o micen precis bakom.. ser jue ut som en äkta studio då😄

Nja, jag tänkte mer utseendemässigt också, är inte så jättebra på olika material, men plexi lär ju funka eftersom de använder det för trumset. Annars tänkte jag mer att du kunde hängt en tavla eller liknande över hålet, kanske en egenskapad tavla, du hade ju någon vän om jag inte minns fel som gjorde grafisk design. Skulle ju vara sjyst att ha en tavla med en bild han har gjort där 🙂

dom duger...

men nya på g.. tapco s5or:P

Postat
Plocka ut fönstret 😄 Kan ju göra lite annat roligt med det än att ha ett tråkigt fönster.

tex vadå?

tycker det skulle passa så bra o micen precis bakom.. ser jue ut som en äkta studio då😄

Nja, jag tänkte mer utseendemässigt också, är inte så jättebra på olika material, men plexi lär ju funka eftersom de använder det för trumset. Annars tänkte jag mer att du kunde hängt en tavla eller liknande över hålet, kanske en egenskapad tavla, du hade ju någon vän om jag inte minns fel som gjorde grafisk design. Skulle ju vara sjyst att ha en tavla med en bild han har gjort där 🙂

dom duger...

men nya på g.. tapco s5or:P

??

Antar det egentligen inte va till mig du svarade där va?

Postat

Du kan också prova att förändra rutans egenfrekvens, genom att klista en bit Dämpningsmatta (Dynamat eller blymatta)

på rutan (asymetriskt från mitten).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.