Jump to content
Annons

Info-tråden


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Tänkte starta en tråd som inte innehåller så många frågor, utan mer gäller delgivande av kunskap. Jag börjar.

Om vattning av växter underifrån respektive ovanifrån

Jag har precis läst att man bör vattna blommande växter underifrån och icke blommande växter ovanifrån. Om man vattnar blommande växter ovanifrån så kan det salt vattnet innehåller gå ned och fräta sönder de känsliga rötter som blommande växter har. Det tror jag inte alla vet.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Tänkte starta en tråd som inte innehåller så många frågor, utan mer gäller delgivande av kunskap. Jag börjar.

Om vattning av växter underifrån respektive ovanifrån

Jag har precis läst att man bör vattna blommande växter underifrån och icke blommande växter ovanifrån. Om man vattnar blommande växter ovanifrån så kan det salt vattnet innehåller gå ned och fräta sönder de känsliga rötter som blommande växter har. Det tror jag inte alla vet.

🙂

:musik

Är det mer salt i vattnet från slangen än det från molnen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tänkte starta en tråd som inte innehåller så många frågor, utan mer gäller delgivande av kunskap. Jag börjar.

Om vattning av växter underifrån respektive ovanifrån

Jag har precis läst att man bör vattna blommande växter underifrån och icke blommande växter ovanifrån. Om man vattnar blommande växter ovanifrån så kan det salt vattnet innehåller gå ned och fräta sönder de känsliga rötter som blommande växter har. Det tror jag inte alla vet.

😲

:musik

Är det mer salt i vattnet från slangen än det från molnen?

Tyvärr är många av våra växter förädlade och de växer inte så mycket i det fria ute i naturen. Jag vet att jag förra sommaren köpte en växt som hade fina röda blommor och vars latinska namn började på A nånting. Den var rätt dyr, dvs. över 100 spänn kostade blomman, men det fanns ett aber. Floristen sa till mig att den aldrig fick torka ut, inte ens en dag. Hon berättade att en del t.o.m. tog med sig växten i en påse om de skulle på fest och trodde att de skulle bli borta länge, övernatta osv. Man vattnade inte den på vanligt sätt, utan skulle ta den ur krukan, eller om krukan hade stora tillräckligt stora hål i botten, hålla ned den i en skål/handfat med vatten. Man skulle doppa två gånger i följd och upprepa det morgon och kväll och upprepa det varje dag året runt. Sure, tänkte jag... Jag gjorde så också, men hoppade över ett enda dygn när jag inte var hemma. Vad hände? Den var stendöd efter 24 timmar...

Låter som en växt som borde trivas i en regnskog där det kommer ett skyfall om dagen. Kanske nån superkänslig orkidée?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Min mor köpte en jättefin blå hortensia till mig för några år sedan. Den växten dog samma natt.

Det måste väl ändå vara något sorts rekord. Tror jag hade för varmt hemma....

Min kära hustru fixar med blommorna nuförtiden, bäst så.

Förresten, vilken skön tråd....

Redigerat av tomazopantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...