Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! Köpte en grym Gibson 335 som känns fantastisk...

disten är dock grötig, framförallt för Trivium/Pantera låtar...

fungerar det med en Dimebucker på en 335? eller måste jag byta gitarr och importera en Dean gitarr?

Tack för all hjälp.

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

fungerar det med en Dimebucker på en 335? eller måste jag byta gitarr och importera en Dean gitarr?

Tack för all hjälp.

Nej och även om du importerade Deangitarr så skulle det inte låta så likt dessa gruppers eftersom det är allt annat som det beror på med. Vad menar du med att disten låter grötig?? Vad är det för mickar på Gibsonguran? Orginalmickar eller annat. Blir det grötigt när du försöker mixa?? I såna fall beror det inte på mickarrna utan hur du mixar.

Postat

Tack för all hjälp.

Nej och även om du importerade Deangitarr så skulle det inte låta så likt dessa gruppers eftersom det är allt annat som det beror på med. Vad menar du med att disten låter grötig?? Vad är det för mickar på Gibsonguran? Orginalmickar eller annat. Blir det grötigt när du försöker mixa?? I såna fall beror det inte på mickarrna utan hur du mixar.

Han säger bara att disten är grötig, inte att han vill låta exakt som Trivium/Pantera.

335 är ju ingen metal gitarr utan riktad åt blues och jazz gitarrister men med rätt mick kan du absolut få rätt ljud ur den med rätt förstärkare. Gillar du hur den känns så byt till Dimebucker eller en annan high output mick men du kommer få obalans mellan mickarna om du byter till halsmicken live eller direkt på en inspelning pga skillnaden i förstärkning från mickarna. Tänk på att de flesta high output mickar låter ganska dåligt till allt annat än rock/metal så spelar du mycket plock och annat på stallmicken så kommer det låta sämre.

Postat

Det är original mickarna på 335:an. Och ja, jag menade att jag är ute efter ett distinkt dist a la Pantera, inte att jag vill låta exakt som Dimebag, och nej, ingenstans sa jag att jag höll på att mixa eller något liknande, jag menar gitarr-in-i-förstärkare ljudet, inget annat, hur svårt är det att misstolka det...

Disten är grötig i den bemärkelsen att jag inte får någon distinkt dist, den låter som soppa, in i min Peavey ValveKing... jag får en mer perkussiv dist med min Strata, t.ex.- och då tänkte jag att om jag byter till t.ex. Dimebucker eller någon annan high output mick så blir det bättre. Men jag kanske förstör gitarren, 335:an låter UNDERBART ren och med lite dist, så varför ändra på det. Då kanske är en Dean gitarr en bättre lösning, eller en Les Paul BFG med Dimebucker eller Lundgren mickar. Har ni några andra förslag? Btw, Peavey ValveKing är en satans bra förstärkare, mycket bättre än vad jag trodde om Peavey.

Postat

En halvakustisk gitarr har oftare ett lite öppnare och mindre definierat ljud än en planka. Det gör att det lätt blir grötigt med metal-dist, dessutom är dom känsligare för rundgång. Att göra en 335:a till en metalgitarr med ett mickbyte tror jag är fel väg att gå, risken är stor att du tappar det som du faktiskt gillar med den "335:an låter UNDERBART ren och med lite dist" men att du ändå inte når ända fram vad gäller Pantera-ljudet.

Summa sumarum: Köp en ny gitarr.

Postat
En halvakustisk gitarr har oftare ett lite öppnare och mindre definierat ljud än en planka. Det gör att det lätt blir grötigt med metal-dist, dessutom är dom känsligare för rundgång. Att göra en 335:a till en metalgitarr med ett mickbyte tror jag är fel väg att gå, risken är stor att du tappar det som du faktiskt gillar med den "335:an låter UNDERBART ren och med lite dist" men att du ändå inte når ända fram vad gäller Pantera-ljudet.

Hade själv en 335:a för några år sedan o kan bara hålla med om ovanstående.

Postat (redigerat)

Har man pengarna så kan man ju alltid köpa en till men sålänge man inte vill lägga lika mycket som 335:an kosta för att få en gitarr i samma klass så tycker jag det kan vara värt att göra ett försök, det är inte samma sak med en strata men det är många som gjort om vintage strator de gillat känslan på för att den ska passa metal och det har funkat extremt bra för t.ex. James Murphy.

Får jag föresten fråga varför det blev 335 måste funnits fler gitarrer som passat dig om du ska ha en flexibel gitarr.

Redigerat av bozar
Postat

Har man pengarna så kan man ju alltid köpa en till men sålänge man inte vill lägga lika mycket som 335:an kosta för att få en gitarr i samma klass så tycker jag det kan vara värt att göra ett försök, det är inte samma sak med en strata men det är många som gjort om vintage strator de gillat känslan på för att den ska passa metal och det har funkat extremt bra för t.ex. James Murphy.

Men en gitarr är så mycket mer än bara mickarna. Har han inte råd med en till gitarr men helst vill ha metal-ljudet är mitt råd att sälja 335:an till någon som uppskattar den och köpa en annan gitarr till en själv.

Postat

Hålled med Emil, btw, Emil, du har sån satans kunskap när det gäller allt, det är imponerande...

Jag fick jobb på ett jazz band, så jag hittade 335:an, den skulle ha kostat 35 000 kr. och Musikbörsen sålde den för 18 000 kr. Det var ett bra köp, och jag älskar känslan och soundet, passar bra till ren pop/rock/blues med lite dist på.

Det blir väl att leta efter en bra metal-gitarr, byta dess mickar till Lundgren eller Dimebucker mickar, jag har läst om Dean Razorback Tribute, de gitarrerna finns inte i Sverige, tror jag, men jag ska till USA och handla snart. Om ni har några andra förslag till gitarr så skriv det gärna här, jag är nyfiken på en Les Paul BFG, så om någon har den gitarren, det vore intressant att läsa vad ni tycker om den.

Till metal-gitarren tänker jag använda en Mesa Boggie Triple Rectifier (eller dual... har inte bestämt än).

Tack för all hjälp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.