KillwithSkill Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Jag köpte en laptop för ett par dagar sen. Jag ligger borta på jobb och behöver en dator just för att kunna hänga här och betala räkningar, slösurfa osv. Slog till på en HP med 1.6 propp och 1 GB ram. Och naturligtvis blev man påprackad MS-skiten vista. Jag visste att vista är förbannat dåligt. MEN att det skulle vara SÅÅÅ kasst? Det ifrågasätter precis ALLT jag gör. Öppnar jag locket så är det fan inte långt ifrån att Vista frågar en om jag verkligen vill öppna locket... Det är otroligt segt, buggigt och bara en idiotmassa visuellt lull-lull, popup på popup och en massa blip blop ljud... Jag fattar inte hur man kan bygga upp ett OS och bygga säkerheten på att fråga vill du verkligen man vill göra detta...? 😑 Aja, skit samma. Nu sitter jag här med burken och får acceptera att man klampade i klaveret. Nu har jag lyckats stänga ner det mesta. Kör på optimal prestanda, låg upplösning osv... och låter maskinen gå på fullt eftersom jag kör från 220 uttaget. Men likt förbannat så ligger det ca 670MB i minnet å suger. Finns det nåt mer man kan göra så att det inte ligger så mkt skit i bakgrunden? Nån som vet nån tweak? Visst mer minne vore ju på sin plats. Men som sagt jag är inte hemmavid och kommer inte åt nån butik. Nån som vet nåt knep/tweak i vista basic är välkommen att posta. Tack på förhand! Mvh// killwithvista
joachime Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Har tyvärr inga generella prestandatips att dra ur rockärmen, men jag måste säga att jag blev riktigt förvånad att du av alla gick och köpte en ny Windowsmaskin. 😑
KillwithSkill Postat 19 maj 2008 Trådstartare Postat 19 maj 2008 Har tyvärr inga generella prestandatips att dra ur rockärmen, men jag måste säga att jag blev riktigt förvånad att du av alla gick och köpte en ny Windowsmaskin. 😏 Hehehe 😛 Ja, jag är lite förvånad jag med. Men det var på kort varsel och snabbt beslut. I den hålan jag bor så finns det ingen applebutik. Och beställa macbook från apple tar ju några dagar. Jag är ett internetfreak. Och jag ställde mig frågan, ska jag klara mig utan dator och internet nu i sommar? Svaret blev naturligtvis nej. 😛
Claes Holmerup Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Nån som vet nån tweak? xp Tyvärr har HP inga drivrutiner till XP, så man kan inte nergradera till XP med sin Vista-licens - något som annars är tillåtet enligt Micro$ofts policy. Jag har däremot hört från en kille (som först i enlighet med alla råd på olika forum, försökte få igång XP på en HP-laptop - men fick ge upp eftersom det var omöjligt att få XP-drivrutiner till datorns komponenter), att Vista trots allt fungerade väldigt bra med cubase på hans maskin. Han kör med RME FF800, om jag kommer ihåg rätt.
Demonproducenten Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Nån som vet nån tweak? xp Tyvärr har HP inga drivrutiner till XP, så man kan inte nergradera till XP med sin Vista-licens heja hp 😏
tomazopantera Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 har själv en dödligt slö dell bärbar dator med vista... Har inte ens funderat på att byta till xp eftersom det garanterat inte finns rätt drivisar till allt. Men igår tog jag bort det hemska bundlade säkerhetspaketet McAffe. Bytte mot Avg-8 som är gratis. McAffe är otroligt systemkrävande. Minsann hann jag se en liten prestandaförbättring. Tyckte datorn blev lite rappare helt enkelt. Kanske nod-antivirus är ännu mer resurssnål.
bozar Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Stäng av UAC och Aeroglass och du kommer märka prestanda förbättring. Byt ut alla vista teman och stäng av skärmsläckare. Installera SP1 och alla uppdateringar. Du kan också stänga av indexeringen vilket de flesta tycker hjälper upp prestandan en del.
Multiband Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Jag blir riktigt rädd när jag läser att det inte kommer finnas drivrutiner till XP för nya datorers hårdvara. Hur i sjutton ska MS göra då? Kommer bli mass flykt till Mac och Ubuntu. Bra jobbat MS.
slaptap Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Ubuntu eller Mint eller någon annan trevlig gratis dist...bara till att välja och vraka i utbudet... 😉
Hellpig Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Om du skall ha datorn till att surfa på och liknande pyssel skulle jag rekommendera Linux, testa dra hem t ex Knoppix eller Ubuntu. Båda är gratis. Båda går att boota från CD:n och då ser du ju om saker o ting går igång som de skall - gör de det så är det bara att installera. Bara en tanke...
Magnetic Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Nån som vet nån tweak? xp Tyvärr har HP inga drivrutiner till XP, så man kan inte nergradera till XP med sin Vista-licens - något som annars är tillåtet enligt Micro$ofts policy. Jag har däremot hört från en kille (som först i enlighet med alla råd på olika forum, försökte få igång XP på en HP-laptop - men fick ge upp eftersom det var omöjligt att få XP-drivrutiner till datorns komponenter), att Vista trots allt fungerade väldigt bra med cubase på hans maskin. Han kör med RME FF800, om jag kommer ihåg rätt. Tjena Köpte nyligen en HP 6510b med Core 2 Duo på 2,4 Ghz där Vista var förinstallerat vilket fungerar kanon bra och är en "fröjd" för ögat. Installerade XP på en partition för att använda när man gör musik vilket fungerade utan problem. Var inne på hp.se och laddade ner drivrutinerna till datorn för XP efter lite råd här på forumet . // Klas
Staffonly Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Jag sitter också på en Vista när jag sitter hos morsan, och jag håller helt med, den går segt som snor! Som du sade frågar den om man vill göra ditt om man vill göra datt. Tex så ville den ibörjan veta om jag ville starta upp Firefox, man skulle väl annars inte dubbelklicka på den?! Och den hänger sig hela tiden. Det händer kanske 2-3 gånger varje gång man sitter vid den att man måste starta om ''explorer'' (alltså startmenyn och ''Den Här Dator'' och liknande...), vilket är jäfligt irriterande. Med sina 2gb RAM borde det gå snabbt tycker man, men NEJ! Eftersom bara att köra datorn tar ju halva RAM minnet och processor kraften. Den går lika snabbt som min DELL -02 (när den fungerade) utan uppgraderingar... Alltså... Det finns egentligen bara ett plus - att det ser snyggt ut. Men det finns massvis med minus, räknar upp några få: - Bara att köra skiten tar upp minst halva kapaciteten om man har 2gb RAM - Vill veta om man vill göra det, tex måste man trycka på Tillåt/Tillåt inte varje gång man vill instalera något, och det tar ca 10sek att få upp den grejen på morsans burk - ''explorer'' hänger sig hela tiden, så man inte kan starta upp program - Måste ha en MONSTER burk för att kunna spela lite mer avancerade program/spel - Inte alltid går att nedgradera till XP - Dyrt Och sedan finns en nästan oändlig liste med fler småfel, men dessa har jag stött på oftast... Så köp inte Vista! Om du inte hittar XP lagligt kan du välja mellan att ladda ned på exempelvis thepiratebay.org ellar ladda ned Linux...
Gilbert Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Om du inte hittar XP lagligt kan du välja mellan att ladda ned på exempelvis thepiratebay.org... 😛
Multiband Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Om du inte hittar XP lagligt kan du välja mellan att ladda ned på exempelvis thepiratebay.org... 😛 😄🙂😄
KillwithSkill Postat 19 maj 2008 Trådstartare Postat 19 maj 2008 Stäng av UAC och installera SP1! UAC...??? Vad är UAC om man får fråga? Och hur går man tillväga för att stänga av det? 😛
Pär Ekberg Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Stäng av UAC och installera SP1! UAC...??? Vad är UAC om man får fråga? Och hur går man tillväga för att stänga av det? 😛 UAC = User Account Control. Det som frågar dig om allt hela tiden. Kör msconfig från run/search på startmenyn. Gå till Tools. Där har du två val aktivering och avaktivering av UAC. /Pär
SFxtc Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Problemet med Windows har väl egentligen alltid varit att det förutsätter att användaren är helt dum i huvet och inte klarar att fatta egna beslut... Och det behöver inte vara en konsekvens av att operativsystemet är designat att vara "användarvänligt" - Mac OS är användarvänligt på riktigt, och utan att ifrågasätta allt man gör.
Multiband Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 (redigerat) Problemet med Windows har väl egentligen alltid varit att det förutsätter att användaren är helt dum i huvet och inte klarar att fatta egna beslut... Och det behöver inte vara en konsekvens av att operativsystemet är designat att vara "användarvänligt" - Mac OS är användarvänligt på riktigt, och utan att ifrågasätta allt man gör. Nu är du dock ute på hal is. Som nybörjare så är man helt nollställd och då är det verkligen Mac OS man vill ha. Att Windows blivit mer och mer inriktat på att fatta beslut åt användaren är pga att det är/varit så ofantligt populärt så det har varit det enda intressanta för de som haft ont uppsåt. Som ny användare vet du inte vad för faror som lurar (klicka här för att snabba upp din långsamma dator, klicka här för du har vunnit 10.000kr). Om man däremot går ifrån Windows till Mac OS känner man sig otroligt låst, och det känns som att Apple tvingar användaren att arbeta så som de anser är det rätta sättet. XP är ett fantastiskt operativsystem. Att det inte ser lika hett ut som Mac OS eller Vista hör inte till funktions dugligheten. Sedan SP2 säger XP vid en nyinstallation endast: Du har inget virus program och aktivera automatisk uppdatering. Inget annat tjafs som du antyder. Redigerat 19 maj 2008 av Multiband
Gilbert Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Jag tycker XP är ett av de bästa operativ för musikproduktion just nu förutsatt att man gör några enstaka inställningar. De jag känner som kör XP har extremt lite problem och jag har inga.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Det finns inga fördelar med nån av plattformarna dom är bara olika men lika bra, båda har sina avigsidor och fördelar. Har en av var är skitnöjd helt enkelt.
Pär Ekberg Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Det finns inga fördelar med nån av plattformarna dom är bara olika men lika bra, båda har sina avigsidor och fördelar. Har en av var är skitnöjd helt enkelt. Amen. /Pär
SFxtc Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Problemet med Windows har väl egentligen alltid varit att det förutsätter att användaren är helt dum i huvet och inte klarar att fatta egna beslut... Och det behöver inte vara en konsekvens av att operativsystemet är designat att vara "användarvänligt" - Mac OS är användarvänligt på riktigt, och utan att ifrågasätta allt man gör. Nu är du dock ute på hal is. Som nybörjare så är man helt nollställd och då är det verkligen Mac OS man vill ha. Att Windows blivit mer och mer inriktat på att fatta beslut åt användaren är pga att det är/varit så ofantligt populärt så det har varit det enda intressanta för de som haft ont uppsåt. Som ny användare vet du inte vad för faror som lurar (klicka här för att snabba upp din långsamma dator, klicka här för du har vunnit 10.000kr). Om man däremot går ifrån Windows till Mac OS känner man sig otroligt låst, och det känns som att Apple tvingar användaren att arbeta så som de anser är det rätta sättet. XP är ett fantastiskt operativsystem. Att det inte ser lika hett ut som Mac OS eller Vista hör inte till funktions dugligheten. Sedan SP2 säger XP vid en nyinstallation endast: Du har inget virus program och aktivera automatisk uppdatering. Inget annat tjafs som du antyder. Du har rätt - det finns grymt mycket skit idag som lurar många. Jag kör både XP och Mac OS och jag är givetvis inte helt anti mot XP, men jag anser att det operativsystemet förolämpar användaren med mängden självsäkra frågor och påståenden. Det påverkar ju i sin tur min upplevelse av operativsystemet. Sen kan man ju dra igång debatten om att Vista och XP frågar så mycket eftersom båda har en hel drös säkerhetshål... Men det är en annan sak. ;P Det finns inga fördelar med nån av plattformarna dom är bara olika men lika bra, båda har sina avigsidor och fördelar. Har en av var är skitnöjd helt enkelt.Jag håller med, och skäms lite över att ha börjat diskutera Windows vs Mac OS... 😐 Jag försvarar mig dock med att jag inte gjort det på nätet tidigare.
Nikolaus Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 (redigerat) Om du skall ha datorn till att surfa på och liknande pyssel skulle jag rekommendera Linux, testa dra hem t ex Knoppix eller Ubuntu. Båda är gratis. Båda går att boota från CD:n och då ser du ju om saker o ting går igång som de skall - gör de det så är det bara att installera. Bara en tanke... Håller med. Jag har kört Ubuntu direkt från skivan för surf (trådlös) och för att kolla på dokument (word/exel-filer fungerar också). Du kommer även åt din windowsdisk. Plus att du kan installera program (tex. musikprogram 😐) trotts att du kör från skivan. Ibland går nätuppkopplingen ner, då får man öppna en konsol och skriva "sudo dhclient" sen är den igång igen. EDIT: Sen installera för att få snabbt. Redigerat 19 maj 2008 av Nikolaus
musik (oregistrerad) Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Avinstallera Vista? Installera något annat, typ XP?
hegobald Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Det som med säkerhet gör din dator extra slö är det alldeles för för lilla RAM-minnet. 2 GB RAM kan man säga är det absolut minsta om Vista ska bli något så när njutbart. Gärna mer. Kan faktiskt inte förstå att en ny dator utrustad med Vista skeppas med så lite RAM som 1 GB faktiskt. 😳
SFxtc Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Det som med säkerhet gör din dator extra slö är det alldeles för för lilla RAM-minnet. 2 GB RAM kan man säga är det absolut minsta om Vista ska bli något så när njutbart. Gärna mer. Kan faktiskt inte förstå att en ny dator utrustad med Vista skeppas med så lite RAM som 1 GB faktiskt. 🙂 Inte jag heller då det dessutom är riktigt fult gjort mot de ovetande kunder som tror att de får det senaste osv.
Anders F Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Det som med säkerhet gör din dator extra slö är det alldeles för för lilla RAM-minnet. 2 GB RAM kan man säga är det absolut minsta om Vista ska bli något så när njutbart. Gärna mer. Kan faktiskt inte förstå att en ny dator utrustad med Vista skeppas med så lite RAM som 1 GB faktiskt. 🙂 H-lvete vad mycket för att få ett operativ att fungera smärtfritt.
Grammofon Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Angående minne och vista.Många tycker att vista använder mycket minne och att allt minne är allokerat. Vista använder minnet på ett annat sätt än tex xp. Det finns en inlärningsfunktion i vista, som går ut på att vista laddar in mycket av de mest använda programmen i internminnet vid start.Därigenom startas de snabbare än de skulle gjort annars.Internminnet fungerar lite som en cache.Detta är ju en bra funktion.Varför ha en massa minne i datorn som ligger outnyttjat? Det tar dock en tid innan detta fungerar optimalt,dvs innan vista lärt sej hur du som användare använder datorn. Och ju mer minne i vista desto bättre.Själv har jag 8 gig i min stationära med vista 64. /Grammofon
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.