Jump to content
Annons

RME Fireface 800 eller Digidesign Rack 003

Recommended Posts

Postat

Jag har precis köpt en Onyx 800r som jag tänkte använda som expansion till antingen ett blivande FF800 eller Digi 003R.

Vilket av dessa tycker ni är bäst ? Är det något speciellt jag behöver tänka på?

Måste / borde jag använda BNC clock för att synca dessa? vad kostar en sån kabel?

Mvh. Robin

Annons
Postat

Om din dator har ett Agere-chip (Lucent ID 5901) som styr FireWire så kommer du kanske få problem med FireFace800 kortet. Mer information finns här i forumet och i RME:s egna forum. Hurvida Digidesign fått till drivare vet jag inte men en sökning i deras forum eller på google ger dig säkert svaret 😑

Brukar vara rekomenderat att använda sig av en wordclock som synkar all hårdvara så ja, fixa kabel som är anpassad för detta och kolla pris där du önskar köpa sådan kabel. Din lokala musikhandlare vet säkert mer om du inte finner svaret här eller där 😎

Postat

1) Måste du köra ProTools LE så har du ingen nytta av RME.

2) Vill du ha ett stabilt kort som nästan alla är supernöjda med så gäller FF800.

Ljudkvaliteten är i princip densamma för bägge.

Nej, det behövs ingen BNC-kabel för att synka. Annars kostar den väl kring hundringen.

Glöm inte kolla priser utanför Sverige, exempel www.thomann.de.

Glom inte kolla begagnade priser, www.vendolin.se eller www.blocket.se

Gunnar

Postat

Om du inte behöver PT så är valet lätt säger jag... RME. Värt att tilläggas är att även Digidesigns kort verkar ha problem med Agere-chipen så vad du än väljer ska du kolla vad du har för chip (om du kör Macbook eller iMac).

Postat
2) Vill du ha ett stabilt kort som nästan alla är supernöjda med så gäller FF800.

Är digi003 ostabilt och är folk missnöjda med det? Har själv digi002r och det är hur stabilt som helst.

Postat

Är digi003 ostabilt och är folk missnöjda med det? Har själv digi002r och det är hur stabilt som helst.

Jag antar att du kör ProTools LE. Då är 002R liksom 003R ett utmärkt val. Finns för övrigt inte så himla många andra att välja på eftersom man är inlåst i Digidesigns hårdvara.

Kör man andra program är det nog lite si och så med nöjdheten. Jämförelsevis så skulle jag vilja påstå (obs - min personliga åsikt) att FF800 är åtskilliga snäpp bättre. Men får du möjlighet rekommenderar jag att du provkör själv.

Men är du nöjd nu så räcker det alldeles utmärkt.

Gunnar

Postat

Tack för svaren!

Det lutar mot en FF800.

Jag borde förhoppningsvis inte stöta på några kompabilitetsproblem mellan dessa två moduler då eller ? (alltså FF800 och Onyx 800r)

Mvh. Robin

Postat (redigerat)

Jag antar att du kör ProTools LE. Då är 002R liksom 003R ett utmärkt val. Finns för övrigt inte så himla många andra att välja på eftersom man är inlåst i Digidesigns hårdvara.

Kör man andra program är det nog lite si och så med nöjdheten. Jämförelsevis så skulle jag vilja påstå (obs - min personliga åsikt) att FF800 är åtskilliga snäpp bättre. Men får du möjlighet rekommenderar jag att du provkör själv.

Men är du nöjd nu så räcker det alldeles utmärkt.

Gunnar

så värst inlåst tycker jag inte att man blir.. man är ju öppen att använda nästan alla andra mjukvaror med + digis..

edit: förtydligande

Redigerat av IDF
Postat

Det lutar at ett FF800 just nu. Far se lite vart det landar..

/robin

Postat (redigerat)

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det är någon som hör skillnaden på slutmixen om du har använt 003 eller FF800. Handlar mer om vad folk personligen sitter emd hemma. Klart en som har köpte ett FF800 för en halv månadslön tycker det är det bästa kortet i världen? Det är egentligen ganska dumt att låta ett forum bestämma vad du ska köpa eller inte. Mit tips är att gå till en musikaffär och själv lyssna och se... 🙂

Redigerat av Alexho
Postat (redigerat)

om du ska köra PT är digi självklart annars hade jag som Gilbert kört på FF800. Ska själv köpa ett Digi 003+MOTU mp8 då jag ska köra Pro Tools. Många skivor du hör ute i "handeln" är t.ex. inspelade med hederliga MOTU mkII. Det mesta handlar om vem som använder grejerna och kunskapen om uppmickning etc.

Redigerat av Alexho
Postat

Ytterligare ett argument ...

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att 003R bara har en ADAT ingång.

FF800 har 2 (vilket jag vet).

Det innebär att du kan köra alla 8 kanalerna till FF800 från Onyx även vid 96k samplingfrekvens, för 003R blir det bara 4. Kan spela roll eller inte.

G.

Postat

Varför man nu skulle vilja köra 96 KHz... 🙂

Alvarligt så är det förstås en fördel med 2st ADAT I/O då man om inte annat kan köra ytterligare 16 in/ut via dessa.

Postat

Digidesign Digi 003 Rack FireWire interface - 2U rackmountable chassis, 18x simultaneous channels of audio I/O, 24bit/96kHz resolution, 8x analog inputs, 8x analog outputs, 4x professional mic pre-amps; 48V phantom power enabled on channel pairs, 8x channels of ADAT optical I/O or two channels of SPDIF optical I/O, 2x channels of SPDIF digital I/O, 1x MIDI input, 2x MIDI outputs, BNC Word Clock I/O, dedicated studio monitor output plus alternate control room output, alternate source input for external device monitoring, dual headphone outputs.

Källa: http://www.thomann.de/se/digidesign_digi_003_rack.htm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.