Hammurajen (oregistrerad) Postat 17 maj 2008 Dela Postat 17 maj 2008 Jag har manuellt ställbara fläkthastigheter, både till mitt Antec Sonatachassi och till CPU-fläkten (Zalman). Och med låg hastighet inställd blir ju datorn tyst och fin. Men jag ser ju inte vad CPU-tempen är utan gå in i BIOS. Det finns tydligen program som gör att man kan se processortempen i datorn "under drift". Är det någon som kan ge tips om ett sånt program och var man kan ladda hem det? Och vad är lämplig processortemperatur? (Har PC med Asus P5KR moderkort och Intel Q6600-processor. Kör XP Pro som OS) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bunga Postat 17 maj 2008 Dela Postat 17 maj 2008 Har kört SpeedFan förut, funkar rätt bra men kan va lite meck med inställningar. http://www.almico.com/speedfan.php Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
orlac Postat 17 maj 2008 Dela Postat 17 maj 2008 (redigerat) Jag använder Core Temp som ger mycket exakt avkänning under förutsättning att ditt moderkort har bra sensorer (värmeavkänning). Fungerar mycket bättre / mer exakt än Asus program! Dina kärnor bör helst ligga under 45-55 grader vid max belastning (de klarar mer men datorn blir ostabil och processorns livslängd förkortas avsevärt) Jag har samma processor och den ligger på runt 49 per kärna vid full belastning) Redigerat 17 maj 2008 av orlac Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 maj 2008 Dela Postat 17 maj 2008 om du körtg mac hade iStat Pro vart ett självklart val. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 17 maj 2008 Dela Postat 17 maj 2008 Jag fick med mjukvara från moderkortstillverkaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hammurajen (oregistrerad) Postat 18 maj 2008 Dela Postat 18 maj 2008 Jag använder Core Temp som ger mycket exakt avkänning under förutsättning att ditt moderkort har bra sensorer (värmeavkänning). Fungerar mycket bättre / mer exakt än Asus program! Dina kärnor bör helst ligga under 45-55 grader vid max belastning (de klarar mer men datorn blir ostabil och processorns livslängd förkortas avsevärt) Jag har samma processor och den ligger på runt 49 per kärna vid full belastning) Verkar bra, jag provar det. Tack för tipset! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hammurajen (oregistrerad) Postat 18 maj 2008 Dela Postat 18 maj 2008 Jag fick med mjukvara från moderkortstillverkaren. Ehh, hoppsan! Det fick jag med upptäckte jag... 😏 Men jag provar Core Temp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 19 maj 2008 Dela Postat 19 maj 2008 Jag får under 40 grader på alla mina kärnor på min q6600 vid full belastning. Har ett Ga P35 DS3R och har fläkten på full blås i Bios men det väsnas inte mer än att det funkar. Mitt tillfälliga billiga 650W nättagg låter ganska mycket mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.