Jump to content
Annons

Csn


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Har du också råkat ut för det? Ett företag/institution/myndighet som ska ha in ett resterande belopp och som när du betalar in beloppet återkommer med ett nytt brev med en ny avi, där de räknat ränta för perioden från det att de skickade ut räkningen till dig (datumstämpeln) - via vanlig B-postgång, via bankgirot, till dess att de fått pengarna. Ny avi skickas efterföljande månad med den struntsumman - ibland rör det sig då om kanske 14 kr. Sedan du fått den avin på 14 kr betalar du in det beloppet, men får en ny avi nästkommande månad med låt säga 9 kr (eftersom det förflutit tid från det att de skrev räkningen med 14 kr tills dess att de verkligen fått in de 14 kronorna). Och så håller det på, tills du tröttnar och du skickar iväg 7 enkronor i ett vitt kuvert, tejpar det ordentligt och skriver på en lapp : "nu får det fanimej vara nog".

Så gjorde Tele 2 med mig för några år sedan och idag fick jag erfara att CSN (av alla ställen) gör likadant! CSN hade till och med "vänligheten" att skicka med ett brev (!), där de skriver att de tänker göra så under året.

Vi talar INTE här om några försenade räkningar, påminnelseavgifter eller liknande - utan helt vanliga räkningar, som jag alltid betalat i tid.

Nån som känner igen sig?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget konstigt. Har du en skuld som "förfaller" en (enda) dag räknas räntan in. Det är bara att betala och vara glad att man fick "bomma lite lover", som vi säger i Skåne.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Inget konstigt. Har du en skuld som "förfaller" en (enda) dag räknas räntan in. Det är bara att betala och vara glad att man fick "bomma lite lover", som vi säger i Skåne.

😄

Du läste ju inte vad jag skrev! Det är inga skulder som förfaller. Det är ORDINARIE räkningar som jag dessutom betalat I TID!! Så var det med Tele 2 i flera månader.

Och nu med CSN också. Jag har skulder hos CSN i form av tre olika slags lån, men nu har jag betalat klart lånevarianten 3 och snart lån nummer 2 också). Den sista avin för lån nummer 2 kom idag, 16 Maj. Men den skrevs ut 9 Maj - tog alltså 7 dagar med B-post. Förfallodagen är 31 maj. Det står i brevet att jag ska betala senast 31 Maj. Men det står även att de kommer att räkna ränta på beloppet från det att brevet skrevs och att det beloppet ska betalas vid nästa aviutskick - blir några kronor. Sedan står avslutningsvis att den proceduren kommer att upprepas tills skulden är betald.

Förtydligande: Det handlar alltså inte om några försenade uppskjutna räkningar, utan ordinarie räkningar som betalats innan förfallodagarna.

:rolleyes:

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Du läste ju inte vad jag skrev!... [...]

Och nu med CSN också. Jag har skulder hos CSN i form av tre olika slags lån, men nu har jag betalat klart lånevarianten 3 och snart lån nummer 2 också). Den sista avin för lån nummer 2 kom idag, 16 Maj. Men den skrevs ut 9 Maj - tog alltså 7 dagar med B-post. Förfallodagen är 31 maj. Det står i brevet att jag ska betala senast 31 Maj. Men det står även att de kommer att räkna ränta på beloppet från det att brevet skrevs och att det beloppet ska betalas vid nästa aviutskick

Ja, men... varför skulle du slippa ifrån den räntan som uppstår från det att brevet skrivs til dess att du betalar? PLUS den ränta som eventuellt uppstår från det att du borde betalat?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Du läste ju inte vad jag skrev!... [...]

Och nu med CSN också. Jag har skulder hos CSN i form av tre olika slags lån, men nu har jag betalat klart lånevarianten 3 och snart lån nummer 2 också). Den sista avin för lån nummer 2 kom idag, 16 Maj. Men den skrevs ut 9 Maj - tog alltså 7 dagar med B-post. Förfallodagen är 31 maj. Det står i brevet att jag ska betala senast 31 Maj. Men det står även att de kommer att räkna ränta på beloppet från det att brevet skrevs och att det beloppet ska betalas vid nästa aviutskick

Ja, men... varför skulle du slippa ifrån den räntan som uppstår från det att brevet skrivs til dess att du betalar? PLUS den ränta som eventuellt uppstår från det att du borde betalat?

Är du trött eller? 😲

Betalar du ränta efteråt på alla dina räkningar du betalat i tid? Din tidningsprenumeration? Din TV-licens? Dina elräkningar? Din hemförsäkring?

Det är ju ingen dröjsmålsränta vi pratar om.

Om det nu är så tar ju aldrig skulden slut, eftersom det alltid tar en viss tid från det att brevet skrivs tills jag får det i min hand.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ja, men... varför skulle du slippa ifrån den räntan som uppstår från det att brevet skrivs til dess att du betalar?

Ser du hur dumt det låter?

PLUS den ränta som eventuellt uppstår från det att du borde betalat?

Nån sån ränta handlar det inte om, eftersom jag betalat i tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men... varför skulle du slippa ifrån den räntan som uppstår från det att brevet skrivs til dess att du betalar?

Ser du hur dumt det låter?

Menar du att det inte uppstår en ränta från t.ex. det datum då jag faställer din skuld till dess att du faktiskt betalar skulden?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Valle, hur många räkningar har du själv där du betalar in struntbelopp på några få kronor i månad efter månad, därför att det läggs på ny ränta hela tiden, enbart för att breven tar en viss tid att nå dig?

Nån gång har du nog bytt telefonoperatör eller bredbandsbolag kanske? Har du råkat ut för det jag nu beskriver?

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ja, men... varför skulle du slippa ifrån den räntan som uppstår från det att brevet skrivs til dess att du betalar?

Ser du hur dumt det låter?

Menar du att det inte uppstår en ränta från t.ex. det datum då jag faställer din skuld till dess att du faktiskt betalar skulden?

Normalt är räntan framräknad till den dag som är förfallodag.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har du nån gång råkat ut för detta? Då du bytt teleoperatör kanske?

Hur har du då löst det?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har du nån gång råkat ut för detta?

Nej, faktiskt inte.

Av den anledningen att detta inte är det normala scenariot. När det rör sig om en rest på 14 kr så velas det inte med den månatligen i över ett halvår (!), tills den sjunkit till 0 kr. De flesta för sådana småbelopp till den sista avtalade betalningen. Det kostar ju mer för dem att skicka avierna...

Återkommer med vad CSN har att säga.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Men det förstår du väl musik, att du måste betala dina räkningar i tid!

Du skojar, det har jag alltid gjort.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång är du så god att betala redan samma dag som du får räkningen. Sedan någon vecka efter den gått ut, skickar du ett brev till mottagaren och ber att få tillbaks räntan som de tjänat på din tidiga inbetalning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men det förstår du väl musik, att du måste betala dina räkningar i tid!

Du skojar, det har jag alltid gjort.

☺️

Ja det är klart att jag skojar. Tyckte det var komiskt att flera inlägg i tråden faktiskt inte fattade vad du menade.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...