Jump to content
Annons

Balans på bas!


Tuben

Recommended Posts

jag har hållt på med inspelning i ett år nu och undrar om det är fler som jag som har problem med hur mycket bas det ska va på själva mixen.. för jag sitter kanske o mixar en låt i en timme eller nåt om det ska gå snabbt med nån låt man bara gjort lite på skojj.. och sen exporterar jag den och kanske jämnför med nån annan låt och märker hur klen den är, o att det är väl lite av bas i den.. men det går sakta framåt.. nån mer som har haft liknande problem eller har kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner till det där. Medan man jobbar så hör man sig "blind", om man kan säga så. Jag hade bra hjälp av en frekvensanalysator (pingueen, tror jag den hette) i början. Där såg man snyggt och fint hur kurvan låg i förhållande till sina favoritlåtar/mixar. De flesta sequenserprogram har en sådan funktion, alternativt en plugg som visar detsamma. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vet inte hur det stavas men har för mig att den heter "Pingvin" fast på engelska

Annars har ju Waves sin PAZ.

Allen Heath har ju någon programvara också som heter RTA Real Time Analyser finns på deras hemsida och dra ner i demoversion.

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel grej är ju att dra in en av sina favoritlåtar som .wav i ex Cubase, och använda den som referens då och då. Lyssna på din mix...byt och kör låten solo...lyssna på mixen osv. Då får man samtidigt en uppfattning om hur monitorerna låter jfrt m "finstereon".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...