Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Helt irrelevant fråga MEN jag har har undrat så länge nu...Vilken programvara är världes vanligaste i DAW-sammanhang, räknat till antalet användare??

Har kommit fram till att jag gissar på någon variant av Cubase, ex SX3 men men...

/Rasmus

Annons
Postat
Helt irrelevant fråga MEN jag har har undrat så länge nu...Vilken programvara är världes vanligaste i DAW-sammanhang, räknat till antalet användare??

Har kommit fram till att jag gissar på någon variant av Cubase, ex SX3 men men...

/Rasmus

Allt som är crackat skulle jag tro. Som du säger Cobajs SX3 eller Logic 5

Postat

Jag gissar på GarageBand... följer ju med alla Macar gratis sen ett par år tillbaka... fast ja, långt ifrån alla dessa installationer används ju...

Postat
Jag gissar på GarageBand... följer ju med alla Macar gratis sen ett par år tillbaka... fast ja, långt ifrån alla dessa installationer används ju...

Sant men å andra sidan så har väl Apple ca 5% av marknaden så... CuBase får min röst.

Postat (redigerat)

Sant men å andra sidan så har väl Apple ca 5% av marknaden så... CuBase får min röst.

Att ett program finns på 5% av alla datorer är ju jättemycket! Tror du verkligen att det finns så många cubase-installationer?

Frågar man däremot efter antal användare så tror jag inte varken Logic eller Garageband har nåt att komma med... Logic har bara varit crackbart i ca ett halvår. Hur det ser ut på PC-sidan vet jag inte riktigt, men har inte typ FL och Reason fler användare än Cubase? Om nu Reason kan räknas som en DAW... ganska tveksamt.

Redigerat av tbruce
Postat

Cubase har flest användare i Sverige (enligt en undersökning av Studio)!

Men tror inte de är speciellt stora i USA så störst i världen är de nog inte!

Postat

Vad jag har hört så har Sonar samma roll i USA som Cubase har i Sverige. Pro-segmentet använder ProTools och i enstaka fall Logic som huvudsaklig DAW.

Postat

Skulle gissa på Cubase SX2 pga piratkopieringen, borde vara bättre att cracka då gamla cubase väl inte krävde USB nyckeln?

Postat (redigerat)

Jag har svårt att förstå att Sonar inte är större än det är i Sverige. Minst lika bra som Cubase och betydligt billigare. Men Studio har ju inte ens testat nya Sonar 7 (om inte jag missat det då).

Redigerat av Daniel H
Postat
Jag har svårt att förstå att Sonar inte är större än det är i Sverige. Minst lika bra som Cubase och betydligt billigare. Men Studio har ju inte ens testat nya Sonar 7 (om inte jag missat det då).

Men och andra sidan så får man inte sälja det beggat!

Postat
Cubase har flest användare i Sverige (enligt en undersökning av Studio)!

Men tror inte de är speciellt stora i USA så störst i världen är de nog inte!

Tbruce: Du har iofs rätt om att både FL och Reason förmodligen är vanligare men jag skulle nog inte, precis som du säger, räkna dom som DAW's.

Fredrik Karlsson: Jag trodde marknaden såg likadan ut ungefär världen över, och de flesta länder har ju en tendens att följa USA i fotspåren, så vilka DAW's används i större utsträckning internationellt? Logic eller kanske Pro Tools?

MvH

Viktor

Fl Studio måste räknas som en DAW! Det har i stora drag samma funktioner som Cubase m fl.

Reason däremot hanterar ju inte audiospår.

Digital Performer är vad jag har förstått stort i USA.

Postat

Men och andra sidan så får man inte sälja det beggat!

inte i usa heller

Postat

Det är ju svårt att säga att just den DAW:n används mest, men jag tycker man kan dela upp det i två kategorier, och det är Proffsanvändare, och hobbyanvändare.

Under kategorin "Proffsanvändare" skulle jag säga: Pro-Tools då det är studiostandard över nästan hela världen. Men borta i staterna är ju Digital Performer också riktigt stort. Sen skulle jag faktiskt vilja påstå att Logic nog är en het kandidat, då de flesta större studios kör mac, och då har man ofta också Logic. Logic är ju ett utmärkt val om man jobbar mycket med mjukvarusynthar, och jag tror många jobbar fram låtskissar i Logic, för att sedan flytta över till Pro Tools och mixa det på sina SSL/NEVE-bord.

Under kategorin hobbyanvändare skulle jag säga: Cubase, om vi menar Sverige. Som tidigare nämnt är det väldigt lätt att få tag på diverse fildelsningsajter, men Cubaseköparna är också väldigt många. En vanlig Svensson sitter ofta på PC, och då blir det ofta Cubase, då man säkert har någon kompis som kör Cubase och man hakar på. Man vill inte sitta som ett frågetecken första gången man öppnar programmet och inte ha någon att fråga. Det är det som gör att Sonar och andra DAW:s har svårt att slå igenom. Vi är för bekväma och vågar inte testa något nytt. Vi är flockdjur och gör som alla andra helt enkelt.

Men om man skulle prata om resten av världen har jag faktiskt ingen aning om hur hobbyanvändandet ser ut. Jag tror ändå Cubase är väldigt stort, iaf i Europa, borta i Staterna är det säkert helt annorlunda.

Men jag mins själv när jag var 15 bast och fick mitt första Cubase inkl ljudkort och midikeyboard. Jag fick välja mellan det och en moppe hehe. Jag lärde mig allt helt själv, och hade sedan Ljudteknik A i gymnasiet där vi körde Cubase och jag kunde äntligen ställa lite frågor. Det är ett otroligt kompetent program och jag var jättenöjd. Men sedan skulle skolan uppgradera (SX2 användes då) och Logic 7 var billigare än SX3 och därav bytte skolan till Logic. (Fråga mig inte hur det kunde vara billigare, men antar att skolan fick något schysst pris till alla 100 datorer som fanns på skolan) Jag kände mig helt lost i Logic till en början och bojkottade det. Men när jag började få kontakt med folk i branschen insåg jag att det inte funkar med Cubase. Jag var fullt inställd på att syssla med musik på professionell nivå i framtiden. Jag ville skriva låtar till skivbolag, jag ville jobba i grymma studios, och var då Cubase rätt val? Jag började samarbeta med flera producenter som proddade mina låtar, och det blev ett jävla krångel när jag skulle föra över mina projekt till dem pga att jag satt i Cubase. Då bestämde jag mig för att köpa Mac och Logic. Inte för att jag hade något emot cubase, utan eftersom jag ville anpassa mig efter den branch jag ville jobba med i framtiden.

Såhär snart 3 år efter mitt byte så är jag så otroligt nöjd. Idag sysslar jag med det jag vill göra. Jag gick även sista året på gymnasiet med inriktning musikproduktion. Och då fick vi även köra mycket Pro Tools. Det är jag också enormt tacksam för. Jag är också tacksam för att jag körde Cubase några år, eftersom jag nu nästan kan sätta mig i vilken studio som helst och inte känna mig begränsad beroende på vilken DAW som används. Dock har jag aldrig stött på Cubase i en större studio, utan det är alltid Pro Tools eller Logic som gäller. Nu blev lite lite väl mycket Of Topic men det jag vill säga är att Cubase är en riktigt bra DAW och duger gott och väl om man vill sitta hemma mest. Men om man vill satsa seriöst på att jobba i olika studios samarbeta med producenter/låtskrivare är det i 9/10 fall Pro Tools eller Logic som gäller. Inte för att det är bättre, utan för att det bara är så idag.

Postat
Skulle gissa på Cubase SX2 pga piratkopieringen, borde vara bättre att cracka då gamla cubase väl inte krävde USB nyckeln?

Cubase har alltid haft ett hårdvarulås - åtminstone på PC. Till och med VST/5 var det en parallellports-dongle och från första SX blev det en USB-modell i stället.

Har för mig att Mac-versionerna inte hade hårdvarulås tidigare, utan att det var challenge/response-kod som sparades på hårddisken i stället, men jag är inte helt säker på det...

• 3 år senare...
Postat

Funderade på samma sak, och duktig som jag är googlade jag fram denna sen åratal avsomnade tråd. Vad gäller idag? Jag satt och petade lite på fruns sons 27" Mac nyss, med Garageband i. Han använder inte det programmet eller nåt annat musikprogram. Men en Mac blir jag skitsugen på. Och kanske Garageband. Är det några här i forumet som kör med garageband?

Postat

Lyssnade som hastigast på lägsta volym genom Macen samtidigt som alla pladdrade på några exempel på country, rock o jazz mm som fanns i Garageband. Tyckte det lät skitbra. Är det nåt jag borde göra backing trax med? Speciellt fix o färdiga trumkomp är nåt jag är sugen på...

Postat

Lyssnade som hastigast på lägsta volym genom Macen samtidigt som alla pladdrade på några exempel på country, rock o jazz mm som fanns i Garageband. Tyckte det lät skitbra. Är det nåt jag borde göra backing trax med? Speciellt fix o färdiga trumkomp är nåt jag är sugen på...

Ja då är ju Garageband optimalt 🙂

Postat

Funkar det med laptop Mac? Törs man köpa en beg? Om jag siktar på en med Firewire?

Att använda en massa pluggar osv är inte min grej, så då kanske jag kan klara mig med nåt lite billigare?

Postat

Ja absolut! Ju nyare modell ju snabbare är den. Men köp ingen med Core 2 Duo utan en med i5 eller i7. Minst 2 GB ram. Och sitter det Thunderbolt på den är det ju bara grattis 🙂

Postat

Nu när Apple är störst även i datortillverkningen och sumpar allt vad dongle är och störtsänker priser på program så tror jag det har ökat rejält på Garageband & Logic.

Apple är inte störst i datortillverkning nej 😛 beror iofs på om man kallar surfplattorna och iTelefonerna som datorer eller inte. Som datorhårdvaru nörd så gör jag inte det då en iPad i princip är lika snabb som en typ 7-8 år gammal dator 😛

Postat

[...] Är det några här i forumet som kör med garageband?

Inte jag men kompisen skissar låtar med Garageband. Han tycker att det är suveränt. Han hade i princip ingen erfarenhet av vare sig inspelning i sig eller datorbaserad inspelning när han började med Garageband för några år sedan. Men jag har för mig (och här får någon rätta mig om jag har fel) att det inte går att bounca ut wav:ar (?) vilket gör att man är bunden till mp3or (och några fler filformat) men det kanske inte gör dig någonting, Nilsson?

Vänligen,

CHAE

Postat

Inte jag men kompisen skissar låtar med Garageband. Han tycker att det är suveränt. Han hade i princip ingen erfarenhet av vare sig inspelning i sig eller datorbaserad inspelning när han började med Garageband för några år sedan. Men jag har för mig (och här får någon rätta mig om jag har fel) att det inte går att bounca ut wav:ar (?) vilket gör att man är bunden till mp3or (och några fler filformat) men det kanske inte gör dig någonting, Nilsson?

Vänligen,

CHAE

Kan jag inte få ut låtarna som WAV?!?!?! Då är det ju bara skit.

Postat

Kan jag inte få ut låtarna som WAV?!?!?! Då är det ju bara skit.

Som sagt; jag är inte säker men jag har för mig att vi diskuterade det där för ett tag sedan då han ville skicka gitarr-filer till mig och då bara kunde välja...eh...allt annat än just wav:ar. Jag vill minnas att jag vart missnöjd med det. Hade varit så perfekt och smidigt att kunna skicka filer fram och tillbaka till varandra. Nu slutade det med att jag fick lägga alla elgitarrer istället 😏😛

Vänligen,

CHAE

Postat

Som sagt; jag är inte säker men jag har för mig att vi diskuterade det där för ett tag sedan då han ville skicka gitarr-filer till mig och då bara kunde välja...eh...allt annat än just wav:ar. Jag vill minnas att jag vart missnöjd med det. Hade varit så perfekt och smidigt att kunna skicka filer fram och tillbaka till varandra. Nu slutade det med att jag fick lägga alla elgitarrer istället 😏😛

Vänligen,

CHAE

Men slutmixen får man väl i WAV via cd-brännare i tex Mac? Jag spelar gitarrerna själv i alla fall.

Postat

garage band och logic kallar väl wav filer aif och de går ju att importera i cubase och säkert andra program också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.