Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Det är väl bara döpa om filen till *.wav istället för *.aif

garage band och logic kallar väl wav filer aif

Nej, wav är WAVE. mp3 är MPEG1 layer III. aif är AIFF och det är, på sätt och vis, även aifc.

WAVE- och AIFF-containers har något gemensamt däremot, och det är att de används för att spara okomprimerat ljud (LPCM).

(Att wav växt i popularitet på Macen beror på övergången till Intel-CPU. Aif-filerna brukade vara Big Endian vilket var bekvämare för PowerPC-Macar, medan wav-filer var Little Endian.)

Annons
Postat

Enda skillnaden mellan en vanlig wave fil och acidsized wave fil är att den senare inehåller mer information om filen tex orginal bpm, i vilken key den är inspelad i osv. Den är lättare att jobba med. En aiff är mycket större än en wav fil då den inte går att komprimera. Men det finns ett annat format som heter aiffc/aiff-c som går att komprimera.

Postat

Kan jag inte få ut låtarna som WAV?!?!?! Då är det ju bara skit.

Som sagt, du kan få ut dem som okomprimerade ljudfiler men i AIFF-C.

Dela-menyn -> Exportera låt till skiva... -> bocka ur 'Komprimera' så blir filen .aif istället för en .aac -> klicka Exportera -> välj var filen ska sparas -> projektet bouncas och ljudfilen normaliseras

Är syftet att få ut projekten på skiva kan du...

1. Bränna skivan direkt från Garageband.
  2. Skicka låten till iTunes från Garageband. Bocka ur 'Komprimera' även här så får du full ljudkvalitet. I iTunes kan du sedan konvertera låten till WAV om det får dig att må bättre, men det låter lika bra med AIFF:en. Gör en spelllista i iTunes med alla låtar du exporterat från Garageband och bränn en skiva direkt från iTunes.

Postat (redigerat)

Finns det nån bra spektrumanalysator i Garageband?

Du kan ladda in AU-pluggar på masterkanalen i Garageband. Voxengo SPAN är gratis och finns i AU-format.

(Visst finns en "Analyzer" i Garagebands EQ, men den är inte så tydlig av sig och svår att läsa av. Bättre med en ordentlig analysator då.)

skrmavbild20120318kl112.png

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Testade precis Voxengo Span som är gratis . Precis som Linus skriver funkar den utmärkt i Garageband (som i sig också är gratis om du köper en Apple dator). Kanske en Mac är datorn för dig Nilsson? 🙂

Redigerat av hegobald
Postat

Tack för alla fakta och tankar. Helklart verkar Mac trevligare än PC. IMac 21" verkar vettigt.

Finns det fler DAW med svensk text än Garageband?

Postat

Har inte stött på svenskspråkiga musikprogram utöver Garageband, Magix Music Maker och redigeringsprogrammet Audacity.

Själv känner jag mest obehag när jag läser om korus och brusgrind.

Postat

Har inte stött på svenskspråkiga musikprogram utöver Garageband, Magix Music Maker och redigeringsprogrammet Audacity.

Själv känner jag mest obehag när jag läser om korus och brusgrind.

Det är en hel del på en DAW-skärm som kan konkurera om fokuset på musiken, jämfört med de grejer jag spelar in med idag... Det enda jag egentligen känner att jag vill ha, som jag inte redan har i digitalportan och outboardburkarna är en spektralanalysator.

Postat (redigerat)

Ljudverktyg som spektrumanalysator och goniometer etc. kan du få i realtid utan att använda en DAW, och mäta på en inkommande stereomix från portan duger en 10 år gammal PC till utan bekymmer.

På Mac skulle jag rekommendera Spectre.

Redigerat av Linus
Postat

Ljudverktyg som spektrumanalysator och goniometer etc. kan du få i realtid utan att använda en DAW, och mäta på en inkommande stereomix från portan duger en 10 år gammal PC till utan bekymmer.

På Mac skulle jag rekommendera Spectre.

En gammal pc-burk då, bara den har stereo in, det har inte laptopen.

Vad gör en goniometer?

Pino -55

Postat

Har du en windowsdator redan kan du ju testa Goldwave. Är egentligen en komplett ljudredigerare men funkar bra som spectrumanalyzer också.. Kolla in http://www.goldwave.com/ Kostar en slant men du får testa den gratis.

Postat

Har du en windowsdator redan kan du ju testa Goldwave. Är egentligen en komplett ljudredigerare men funkar bra som spectrumanalyzer också.. Kolla in http://www.goldwave.com/ Kostar en slant men du får testa den gratis.

Den här Acer emachines laptoppen jag skriver på har bara en mono ljudingång.

Postat (redigerat)

Men ska du mäta frekvensspektrum är väl inte stereo det viktigaste?

Vill du se över spektrum i stereo, stereobredden etc. så plugga på ett USB-ljudkort.

Redigerat av Linus
Postat

Men ska du mäta frekvensspektrum är väl inte stereo det viktigaste?

Vill du se över spektrum i stereo, stereobredden etc. så plugga på ett USB-ljudkort.

Jag ska nog anlita nån hacker som kan få fart på en spektrumgrej åt mig. Mono funkar förstås lika bra. Otroligt goda råd och ideér alla bjuder på, jag blir rörd...

Postat

Du kan ladda in AU-pluggar på masterkanalen i Garageband. Voxengo SPAN är gratis och finns i AU-format.

(Visst finns en "Analyzer" i Garagebands EQ, men den är inte så tydlig av sig och svår att läsa av. Bättre med en ordentlig analysator då.)

Försökte ladda hem den där. Det blev bara skit som vanligt. Datorn frågar mig vilket program jag vill använda för att öppna filerna från helvetet. Och hur fan ska jag veta det? Har suttit i en timme med skiten nu, hatar datorerna, hatar mig själv, fy fan vilket piss att vara så jävla korkad som jag är.

Har även försökt installera ett annat program, som kan installera sig självt och alla andra program, det ledde också bara till att jag fyllde hårddisken med ännu mer skit jag inte har nån användning av. Klicka, här, klicka där, det leder bara in till en massa reklamsidor. Att få en massa fina "toolbars" så hela jävla helvetes skrivbordet försvinner, det är easy.

Varför är bara jag idiot? Varför i helvete kan inte programmet från dubbel-helvete själv tala om hur det ska installeras? Det är ju inte jag som konstruerat programmet?

Spyfärdig 55

Postat
Datorn frågar mig vilket program jag vill använda för att öppna filerna från helvetet. Och hur fan ska jag veta det?
Laddade du hem SPAN som 32-bitars VST-plug? VST-pluggar fungerar som ett tillägg till musikprogram, men det behöver inte vara en DAW för det.

Prova MiniHost, det funkar för att spela VST-instrument live eller köra en effekt (t ex SPAN) på det som kommer in till ljudkortet.

Postat

Laddade du hem SPAN som 32-bitars VST-plug? VST-pluggar fungerar som ett tillägg till musikprogram, men det behöver inte vara en DAW för det.

Prova MiniHost, det funkar för att spela VST-instrument live eller köra en effekt (t ex SPAN) på det som kommer in till ljudkortet.

Ja det var 32 bitars för PC.

Ljudkortet? Nåt sånt har jag inte....

Postat

Mjo, men det är inbyggt i datorn. Så, det som kommer till ljudingången om det känns bättre 🙂

Postat
Laddade du hem SPAN som 32-bitars VST-plug? VST-pluggar fungerar som ett tillägg till musikprogram, men det behöver inte vara en DAW för det. Prova MiniHost, det funkar för att spela VST-instrument live eller köra en effekt (t ex SPAN) på det som kommer in till ljudkortet.

Här kommer jag till skylt som säger "No ASIO driver present".

Jag är fördömd. 🙁

Postat

Nej hörrni. Nu har det här gått lite väl utanför ämnet, väl?

Jag tror att Cubase är störst, men Live växer snabbast.

(null)

Postat

Åkte in till en datafirma inne i stora stan för att få spektralanalysatorn installerad... Vet inte om jag hade otur, men den datatekniker jag träffade på där gjorde ungf som jag, dvs det tog ganska snart stopp. Jag lämnade datorn där i två timmar, kom tillbaks och fick beskedet att det behövdes nåt mer program, vilket visste han inte, men det var inget gratisprogram, om man skulle få igång det här. Så det blev bara noll och ingenting även nu. 😠

Ska det verkligen gå att ladda ner det här Voxengo SPAN gratis, och även få det att fungera på en billig ACER laptop från 2009?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jamen du måste ju ha något DAW för att installera den i. Doh!

Postat

Alltså Nilsson! SPAN är en PLUGin. Alltså en effekt som man pluggar in i kompatibel programvara. På en Mac så funkar den som plugin i t.ex GarageBand eller i Logic. På en PC funkar den som en Plugin i t.ex Cubase så kallad VST plug. Precis som Jusnes smartaste datatekniker listade ut efter ett par timmar så behövs det ett program att plugga in den i. Cobajs kostar pengar. Minihost som Linus länkade till här är iof gratis även om utvecklaren gärna tar en slant för besväret. Dock kommer nästa problem då som du stötte på tidigare Nilsson.. Du måste ha en ASIO-drivrutin till ditt ljudkort också. T.ex http://www.asio4all.com/. Så egentligen kom du längre i din utforskning än datasnillet i Ljusne för du fastande på felmeddelandet "No ASIO driver present" Det var bara ASIO drivrutinen kvar att installera alltså! 🙂 Påt igen! 🙂

Åkte in till en datafirma inne i stora stan för att få spektralanalysatorn installerad... Vet inte om jag hade otur, men den datatekniker jag träffade på där gjorde ungf som jag, dvs det tog ganska snart stopp. Jag lämnade datorn där i två timmar, kom tillbaks och fick beskedet att det behövdes nåt mer program, vilket visste han inte, men det var inget gratisprogram, om man skulle få igång det här. Så det blev bara noll och ingenting även nu. 😠

Ska det verkligen gå att ladda ner det här Voxengo SPAN gratis, och även få det att fungera på en billig ACER laptop från 2009?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Hehehe ☺️ kräv stålarna tillbaka till det där ljushuvudet I Ljusne som är datatekniker.

Postat

Det var ingen Ljusnebo som kollade på datorn, det var en Söderhamnare, Det kostade inget heller...

Men det är inte helt omöjligt ändå efter vad ni skriver...

Ju mer jag tänker på det här med att spela in tänker jag att jag trivs så fint med de grejer jag har, det är i mastringen det verkligen skulle ge nåt att stoppa in musiken i en dator. Finns det fristående mastringsprogram med frekvensanalysator mm?

Enligt hackern är Windows Vista inget vidare att köra tyngre program i...

Postat

Rätt tänkt Nilsson! Datorn är perfekt för mastering! Jag mastrar i Wavelab och där har jag både spectrumanalysatorer och goniomätare (faskontroll 🙂 ) plus en massa andra rymdskeppsmätare att glo på. Kolla lite på http://www.steinberg.net/en/products/wavelab.html (rätt dyrt program men har man behov av det är det ovärderligt)

Postat

Nu har jag lyckligen laddat in Easy Driver Pro i min helvetesmaskin från Acer. Fick tom en ikon på skrivbordet! Kampen går vidare... 🤪😕😐😊😱😳

• Gilla 1
Postat

MiniHost, måste man donera 20 euro för att få det att fungera? Sånt fattar jag inte heller. 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.