Renfield Postat 15 maj 2008 Dela Postat 15 maj 2008 För någon månad sedan var det en forumdeltagare som hade hittat den i hans tycke bästa pluginen (vst tror jag att det var) som pitchade gitarren till att låta som en bas. Nu har jag letat på forumet en stund men kan inte hitta tipset. Är det någon som minns eller kan komma med andra bra tips på pitchändring? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 15 maj 2008 Dela Postat 15 maj 2008 En billig bas kostar väl intemycket mer än en plugin så jag hade hellre lagt pengar på det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 15 maj 2008 Dela Postat 15 maj 2008 Antaligen Celemony Melodyne, men det kanske finns någon som är just anpassad för gitarr-till-bas-grejj. Annars testa pitcha ner med Melodyne, lek runt med EQ och kompressor och kanske lite dist. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 15 maj 2008 Dela Postat 15 maj 2008 Det kommer nog ändå att låta som en nerpitchad gitarr - och inte som en bas. Jag skulle hellre använda ett VSTi med juste basljud... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 15 maj 2008 Dela Postat 15 maj 2008 Antaligen Celemony Melodyne, men det kanske finns någon som är just anpassad för gitarr-till-bas-grejj. Annars testa pitcha ner med Melodyne, lek runt med EQ och kompressor och kanske lite dist. För det priset av vad Melodyne kostar kan man lika gärna köpa en hyfsad bas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TwistMe Postat 15 maj 2008 Dela Postat 15 maj 2008 Går bra att pitcha med din daws inbyggda, eller om du har waves soundshifter så är det bättre Till dist rekomenderar jag Warp (från steinberg) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aoly Postat 19 maj 2008 Dela Postat 19 maj 2008 (redigerat) How I do it: 1. Spela basspåret så cleant som möjligt, inga dubbeltoner/skräp någonstans. Ljudet bör också vara så rent och obesudlat som möjligt. 2. Pitcha ner en oktav. 3. Kör genom Amplitube, välj någon bas-preset och ev ratta tills du tycker att det passar till låtens sound. Om du, som jag, har gitarren väldigt lågt stämd (jag kör i 😎 så kan det vara en god idé att spela basspåret en oktav högre på guran för att undvika lågfrekvensgröt. Att komprimera efteråt antar jag att du tar för givet. Metoden är inte perfekt, men duger ypperligt åt mig som inte äger en bas. Redigerat 19 maj 2008 av aoly Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.