Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har försökt att söka runt lite på forumet men utan vidare resultat.

Jag letar i alla fall efter ett externt ljudkort med minst 16 kanaler (micingångar). Ska spela in ett helt trumsett + gitarr och bas etc.

Sen är det frågan om det ska vara usb eller firewire. Jag har tillgång till både och, och jag kan ju tänka mig att firewire är det bästa alternativet?

Så jag skulle uppskatta alla slags tips om schyssta ljudkort etc. Min budget ligger väl på ca 10.000kr, men helst billigare.

Har föresten en MacBook 2.2GHz Intel Core 2 Duo 4GB RAM.

Tack på förhand!

Annons
maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Måste det vara preamps på alla 16 kanalerna eller kan du tänka dig att köra externa preamps?

ska du köra 16 simultana kanaler är det firewire som gäller. Det är ovanligt (om det ens finns?) med ljudkort som har 16 analoga ingångar. Däremot kan man expandera vissa via Adat. Kan vara svårt att hålla 10.000:- om man inte hittar något begagnat.

Bra kort: Digidesign Digi 002/003 rack/fader, RME Fireface 400- och 800, Presonus Firestudio, Motu 828mkIII

Har inte provat så många olika Adatinterface men kan rekommendera Presonus DigiMax FS och i viss mån Behringer ADA8000.

Kolla www.thomann.de för bra priser.

Redigerat av maart
Postat

Jag vet faktiskt inte, jag tänkte bara att det verkade smidigt. Jag helt klart nybörjare inom det här.

Okej, jag har inte så stor koll på det där med adat faktiskt men jag får helt klart kolla upp det.

Den jag har kollat lite närmare på är Helix Board 24 FireWire MKII - ljudkort + mixer i ett. Tänkte att den kanske skulle passa mig,

men jag har ingen aning om hur pass bra den är. Som sagt jag har ingen vidare koll då är detta är helt nytt för mig.

Postat

Mackie Onyx 1620/1640 är perfekt för live inspeling om man vill spela in ett helt band live/samtidigt. Sjyst ljudkvalitet och ett bra bygge.

Postat (redigerat)
Jag vet faktiskt inte, jag tänkte bara att det verkade smidigt. Jag helt klart nybörjare inom det här.

Okej, jag har inte så stor koll på det där med adat faktiskt men jag får helt klart kolla upp det.

Den jag har kollat lite närmare på är Helix Board 24 FireWire MKII - ljudkort + mixer i ett. Tänkte att den kanske skulle passa mig,

men jag har ingen aning om hur pass bra den är. Som sagt jag har ingen vidare koll då är detta är helt nytt för mig.

Kan rekommendera att du kollar på Thomann.de

de är väldigt billiga och jag har bara positivt att säga om dem.

http://www.thomann.de/se/phonic_phhb24_fw_...helix_board.htm

Men det var visst redan någon som hann före mig där, missade det

;P

Redigerat av Oates
Postat
Behringers grejer är helt ok alltså? Har hört så mycket olika åsikter..

jag har själv inte provat deras ADA8000 men om man läser om den kan man fastställa att det troligtvis är en av behringers mer lyckade produkter

men många av deras saker är inte helt ok...

tex har jag en av deras hörlursförstärkare som brusar väldans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.