Jump to content
Annons

Ska fixa studio!

Recommended Posts

Nickeluring (oregistrerad)
Postat

Hej allihopa. Är ny här och antar att det redan finns trådar som antagligen hade basvarat de flesta av mina frågor men ja, gör en ny så jag får det klart i huvudet.

Jag har en prima lokal i källaren på mitt hus där jag har tänkt börja bygga en studio i sommar.

Har redan,dator,instrument,förstärkare.

Jag hade tänkt satsa på att ha 8 kanaler och köra i Pro Tools.

Vad ska man ha för ljudkort,mickar m.m.

Ge mig alla bra relativt billiga tips ni kan! Kommer till en början att ha ca 15.000 att börja spendera. För det hade jag tänkt att få en bra grund och köpa till fler saker med tiden!

Tack på förhand för alla svar. 😎

Annons
maart (oregistrerad)
Postat
Hej allihopa. Är ny här och antar att det redan finns trådar som antagligen hade basvarat de flesta av mina frågor men ja, gör en ny så jag får det klart i huvudet.

Jag har en prima lokal i källaren på mitt hus där jag har tänkt börja bygga en studio i sommar.

Har redan,dator,instrument,förstärkare.

Jag hade tänkt satsa på att ha 8 kanaler och köra i Pro Tools.

Vad ska man ha för ljudkort,mickar m.m.

Ge mig alla bra relativt billiga tips ni kan! Kommer till en början att ha ca 15.000 att börja spendera. För det hade jag tänkt att få en bra grund och köpa till fler saker med tiden!

Tack på förhand för alla svar. 😎

Hej,

ska du köra Pro Tools behöver du ett ljudkort från Digidesign eller M-Audio. jag har lite dålig koll på M-Audio men kan lätt rekommendera Digidesign Digi 003 (eller 002 begagnad). 8 analoga kanaler åt varje håll (varav 4 in med mickpreamp), går att expandera via Adat och S/Pdif till totalt 18 i/o. Väldigt bra kort!

När det gäller mickar finns det ganska mycket att välja på, beroende på vad du vill använda den till, och det finns lite delade meningar om vad som är bra. Själv rekommenderar jag TSM MT87s mkII. Många här på forumet gillar Studio Projects B1 men mina erfarenheter av den är inte alls lika trevliga som MT87:an.

Allra helst skulle du ha ett par monitorer som referenslyssning, men det kanske kan bli svårt att få in i den här budgeten, det kanske kan vänta. Satsa istället på ett par bra hörlurar. finns lite olika varianter beroende på vad du vill kunna ha dem till (mixning, monitor, e.t.c.) Det bästa är att besöka någon musikaffär och provlyssna.

Postat

Annars om du kan tänka dig att skippa protools så kan du ju köpa Presonus Firestudio tex och kanske köra på cubase Le tills du får råd med cubase4 eller nått. Då får du råd med en bättre mic samt bättre lyssning 😆

Eller om du ska ha protools så kan du köpa ett m-audio delta 1010 och fixa en schysst mixer och resten :b

Postat
Annars om du kan tänka dig att skippa protools så kan du ju köpa Presonus Firestudio tex och kanske köra på cubase Le tills du får råd med cubase4 eller nått. Då får du råd med en bättre mic samt bättre lyssning 😆

Eller om du ska ha protools så kan du köpa ett m-audio delta 1010 och fixa en schysst mixer och resten :b

Eller 1010 och bra preamps...

Postat
Annars om du kan tänka dig att skippa protools så kan du ju köpa Presonus Firestudio tex och kanske köra på cubase Le tills du får råd med cubase4 eller nått. Då får du råd med en bättre mic samt bättre lyssning 🙂

Eller 1010 och bra preamps...

mycket smart ! mixer är överskattat

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.