DAFFYtheDUCK (oregistrerad) Postat 24 oktober 2004 Postat 24 oktober 2004 Tja på er Jag är ganska färsk i synth/keyboard världen och funderar på att köpa en roland har hört mycket bra om dom. Jag skapar typ chill,trance, goa, psy musik men har en ganska liten budgett och har kollat in två synthar Roland Juno-D (5500kr) och Roland RS-70 (6300kr) men vet inte riktigt vilken jag ska satsa på därför passar jag på att fråga proffsen , så vad tycker ni !! är jag helt ute o cyklar eller är det värt pengarna vilken ska jag köpa eller har ni andra förslag? tackar / Daffy (vilse i den elektroniska djungeln)
Neko Postat 24 oktober 2004 Postat 24 oktober 2004 (redigerat) Denna fråga har mer eller mindre (inte exakt dock...) precis avhandlats i denna tråd faktiskt. Du kanske hittar något matnyttigt där? Själv skulle jag nog vara lite tråkig och rekommendera en Virus istället. (Med risk för att man blir lite väl mainstream dock 🙂...) Lycka till, och fråga igen om du inte blev kolkare av den tråden. 😎 Redigerat 24 oktober 2004 av Neko
DAFFYtheDUCK (oregistrerad) Postat 24 oktober 2004 Postat 24 oktober 2004 Tackar för det super snabba svaret och hjälpen 🙂
dbd Postat 24 oktober 2004 Postat 24 oktober 2004 Har du inga synthar och vill ha en du kan göra det mesta med så är det Virus C som gäller.
android Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Har du inga synthar och vill ha en du kan göra det mesta med så är det Virus C som gäller. Lägg in "...och vill låta som alla andra..." nånstans där i mitten så kanske jag nästan kan hålla med om vad du skriver... 🙂 Finns så mycket olika bra synthar att välja på så att säga att det är just en "som gäller" tycker jag är lite trist. Jag skulle t.ex. 100ggr hellre köpa en Waldorf Q än en Virus...
Neko Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 En waldorf micro-Q verkar man kunna få för ca 3-5000 på vendolin om det är intressant. 🙂
android Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Jo, den rekommenderas starkt! Har en sån bredvid mig här och den är gul och fin... 🙂
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Jo, den rekommenderas starkt! Har en sån bredvid mig här och den är gul och fin... 🙂 Ja det var ju helt otippat...? För folk på internetforum (som handlar om musikteknik) brukar ju aaaaaaldrig försvara plattformar eller maskiner man själv använder, right? Boring. Virusen är lika mångsidig som Waldorfen, dvs inte speciellt. Köp den som är billigast, eller vilken annan likvärdig synt du nu hittar. Viktigaste rådet här blir väl att först lyssna och testa ordentligt, sedan köpa begagnat.
Neko Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 (redigerat) Håller med. Var alltid noga med att testa synten ordentligt för att få en känsla av vad den kan göra. Om du är van vid syntar så kan du ju göra andra ljud än presetsen som sitter i. På vissa syntar är presetsen väldigt tråkiga och inte direkt säljande, samt att du får en bättre bild av hur lätt det är att få fram ljuden du vill ha. (Min åsikt, inte fakta) Redigerat 25 oktober 2004 av Neko
android Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 (redigerat) Ja det var ju helt otippat...? För folk på internetforum (som handlar om musikteknik) brukar ju aaaaaaldrig försvara plattformar eller maskiner man själv använder, right? Boring. 🙂 Har du vaknat på fel sida idag eller?? 🙂 Om du kollar i tråden som Neko länkar till här ovanför så ser du att jag rekommenderade en hel radda med olika synthar, och t.o.m. var lite tveksam till om en uQ var det bästa för den killen... Edit: la in ett quote för att inte förvirra för mycket... Redigerat 25 oktober 2004 av android
dbd Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 (redigerat) Virusen är lika mångsidig som Waldorfen, dvs inte speciellt. Äh skitsnack. Virus C är mer mångsidig än Q när det gäller smör och bröd. Att sedan Virusen medverkar i alla tranceproduktioner och har ett mycket tråkigare ljud än Q är en annan femma. Jag hade valt Q utan att tveka, men jag har en hel del andra synthar också, plus att jag gillar Q:s sound. Redigerat 25 oktober 2004 av dbd
dbd Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Finns så mycket olika bra synthar att välja på så att säga att det är just en "som gäller" tycker jag är lite trist.Jag skulle t.ex. 100ggr hellre köpa en Waldorf Q än en Virus... Se ovan. De vilda grejorna man kan göra med en Q är skitskoj, men den är absolut inte en synth för alla tranceproducenter...
android Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 De vilda grejorna man kan göra med en Q är skitskoj, men den är absolut inte en synth för alla tranceproducenter... Hmmm... Kanske därför den mesta trance jag hört låter trist och likriktat...??
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.