Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur ska man stämma trummorna, ska man dämpa så man får bort alla toner som blir efteråt, samt från vireveln osv???? A tips på saker som man ska tänka på innan osv??? Så det låter good.

Annons
Postat
alla instrument ska alltid stämmas så dom alltid låter bra

sångare också

jo det klart 😉. men det jag tänkte på är att, jag är skit nöjd som det är nu med trummorna osv men är det något spe man ska göra inför inspelning, ex att det låter ju lite i sejar mattan på virveln när man slår på hängpukan, men kan det göra det eller ska det bort helt och hållet???

Postat

sångare också

jo det klart 😉. men det jag tänkte på är att, jag är skit nöjd som det är nu med trummorna osv men är det något spe man ska göra inför inspelning, ex att det låter ju lite i sejar mattan på virveln när man slår på hängpukan, men kan det göra det eller ska det bort helt och hållet???

GATE - men vänta tills mixen

Postat
Man kan ju alltid tända stearinljus för stämningens skull....

HAHAH ja det kör jag på 😄

Postat (redigerat)

Testa er fram tills ni får ett bra sound på trummorna!

Spela in, låter det bra kör ni på det soundet, låter det skit eller så kanske ni inte bara är nöjda, så stämmer ni om dem tills det låter bra på inspelningen.

Men soundet beror även på utrustning som du har. Ett dyrt trumset låter för det mesta bättre än ett billigt, men ett billigt kan låta bättre med bra mickar än om du bara spelar in med en chatt mick eller liknande...

Så kör på tipset med stearinljus och testa er fram så låter det tillslut bra (förhoppningsvis)...

Redigerat av Staffonly
Elof (oregistrerad)
Postat

sångare också

jo det klart 😆. men det jag tänkte på är att, jag är skit nöjd som det är nu med trummorna osv men är det något spe man ska göra inför inspelning, ex att det låter ju lite i sejar mattan på virveln när man slår på hängpukan, men kan det göra det eller ska det bort helt och hållet???

Det går att stämma så att pukorna klaffar bra med virvel, såklart måste man stämma virveln och spänna sejaren rätt också. Sejarsjunget hörs ju i nästan alla mickar och det går inte att gejta bort helt. Jag brukar stämma så att sejaren sjunger ungefär lika mycket vid slag på hängpukan som golvpukan. Det är möjligt, det är värt det och det är mycket snyggare än att gejta bort det...

Postat

sångare också

För att inte tala om stämmingen emellan musikerna..

Dålig stämming i lokalen är aldrig bra.

Stämma sångaren kan man göra genom att slå honom i kraniet med stämgaffeln..

//Lika bra att stämma i bäcken?

Postat

sångare också

För att inte tala om stämmingen emellan musikerna..

Dålig stämming i lokalen är aldrig bra.

//Lika bra att stämma i bäcken?

instämmer helt

• 4 veckor senare...
Postat

Eller så kan man gå till domstolen, då kan man käna pengar 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.