Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Mitt bands keyboardist har en Juno-D. Nu är det såhär att i våra låtar använder vi ganska så många olika typer av ljud under en och samma låt, och det enklaste för vår keyboardist vore om hon hade någon form av pedal för att byta mellan ljuden.

Enligt killen på 4Sound så skulle ett pedalbord typ Behringer FCB1010 fungera till detta, även om han verkade lite osäker. Vill därför få det bekräftat av någon som vet - är det möjligt att koppla in ett midi-pedalbord för att byta mellan ljud?

Om ja, så är min nästa fråga: finns det något ännu enklare än Behringer-pedalen? Den känns lite overkill faktiskt för våra syften. Expressionspedal behövs inte, tap tempo-pedal behövs inte. Skulle egentligen räcka med ett pedalbord med fyra eller fem knappar att trycka på.

Finns det någon sådan?

/Micke

Annons
Postat

Nu vet jag i stort sett inget om Juno-D, men på många andra synthar så funkar det med en helt vanlig sustainpedal. Det gäller bara att det finns nån form av "assignable pedal" ingång på synthen, där man kan välja att den ska fungera som "program change" istället för som vanlig sustain.

Då stegar man alltså upp patchnumret ett nummer i taget när man trycker på pedalen, så smartast är om man lägger ljuden i synthen i "rätt ordning"...

Finns två ingångar så kan man använda en pedal till +1 och en till -1.

Men visst, annars borde även ett pedalbord funka, men frågan är om det blir så mycket bättre...?

Postat

Hej!

Juno-D har två ingångar - Control och Hold.

Fungerar det med en vanlig sustain-pedal vore det klockrent! Det handlar ju bara om ett skicka en enkel "program change"-parameter och ingenting annat. Och att betala 1400 kronor för bara det känns inte så klockrent...

En fråga: hur ställer jag i så fall in det? Det kan ju knappast handla om att bara koppla in så funkar det?

/Micke

Postat

Koppla in pedalen på Contol. Sedan borde det finnas en inställning i menyerna (typ bland globala inställningar eller vad det nu heter på Roland-språk) som bestämmer vad Control-pedalen ska göra. Leta efter nåt i stil med just "program change".

Postat

Tack. Går det, så vore det guld! :rolleyes:

Men finns det någon enkel midi-pedal med left-right som går lika bra som sustainpedal?

/Micke

Postat

Det finns ju förresten piano-pedaler också, alltså med 2 eller 3 pedaler (som på en flygel), som kanske funkar. Men det är väl risk att de är fast inställda på CC# för just de funktionerna...?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.