FredrikMikaelsson Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Rätt kul med tanke på dagens nedladdnings snack... man kan inte lura tekniken.. :-)
Fredrik Karlsson Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Är själv inget fan av dansbandsmusik men förstår varför de vill köra ett sådant program, dels så är det masor av svenskar som diggar dansband och de som hatar eller tycker mindre om dansband kommer förmodligen också kolla in ett sådant program iom att det är en hög nördfaktor, det vill säga att många som lirar i dansband uppfattas som "muppar" av de som inte gillar dansband!
Demonproducenten Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 förstår varför de vill köra ett sådant program jag förstår inte alls det är ju svt - inte nån kommersiell kanal
Demonproducenten Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Rätt kul med tanke på dagens nedladdnings snack... man kan inte lura tekniken.. :-) hehe är det så man kommer framstå om 20 år? 😛
berch Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 (redigerat) Rätt kul med tanke på dagens nedladdnings snack... man kan inte lura tekniken.. :-) Vad ska man säga..underbart inslag..historien upprepar sig 😎 Vad som är bra och dålig musik har jag ingen aning om. Vet vad jag tycker om, det får räcka för mig. Redigerat 15 maj 2008 av berch
DieHard (oregistrerad) Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 DieHard: Det jag tror att vissa vänder sig emot, är att väldigt många musiker generellt klassar dansband som mindre värdefull musik och att de som spelar den på något sätt står lägst i rang i musikerhiearkin på något märkligt sätt.All Dansbandsmusik låter likadant för den som inte gillar det - på samma sätt som all hårdrock/metal/whatever eller techno/trance/whatever låter likadant för de som inte gillar det. Amerikanarnas motsvarighet till vår dansbandsmusik är Hästjazz - oj, förlåt: Country & Western 😎 - och där är musikerna i den genren mycket respekterade både bland andra musiker och bland publiken, så det är svårt att säga hur det har blivit sådan skillnad här hos oss, där många andra musiker ser ner på dansbanden av någon märklig anledning... Kanske handlar det om den beryktade svenska avundsjukan; att dansbanden faktiskt kan spela ihop lite pengar, medan andra genre som inte spelas på danstillställningar, har betydligt svårare att dra in pengar på sina spelningar och kanske även har svårt att över huvud taget komma ut och spela sin musik utanför replokalen...? Självklart måste alla få ha sin egen åsikt om olika genre - men som sagt, så kanske många är trotta på att dansband alltid hamnar i strykklass när musiker diskuterar om vad som är bra eller dåligt - och därför reagerar man på en tråd som bara handlar om det. Hur många trådar handlar om att Metal, Hiphop eller Techno är skit...? 😉 Jag gillar inte heller dansband - och inte heller Country, Metal av olika sorter, Hiphop och flera andra genre... Jo du har rätt i det du säger. Hästjazz? 😳😆 Aldrig hört det förut men det ska jag komma ihåg.
Fredrik Karlsson Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 förstår varför de vill köra ett sådant program jag förstår inte alls det är ju svt - inte nån kommersiell kanal OK om det är SVT så förstår jag inte heller faktiskt!
VacUm Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Jag kommer kolla! Vem fan bryr sig om vad det är för musik? Det är dom sociala fenomenen som gör programidén spännande, och poängen med just dansband är att det är enda genren där det finns tillräckligt med yrkesmusiker kvar. Vad är det som är konstigt med att SVT producerar? Hade det varit mer legitimt om dom gjorde samma program och bytte ut dansbanden mot jazzband eller stråkkvartetter?
bonzo Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Vad är det som är konstigt med att SVT producerar? Det undrar jag också. Dansbandssvängen är förmodligen inte så intressant för kommersiella kanaler. Fel målgrupp. Något som SVT inte behöver bry sig om, till glädje för alla de som gillar det. Och de är rätt många. Det vet vem som helst som har rest runt lite. Det finns ju något fascinerande med dansband. Skulle tro att en genomsnittlig dansorkester har sett mer av fylla och förargelse under en säsong, än ett dito rockband gör under en hel karriär.
Ellaw Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Vad är det som är konstigt med att SVT producerar? Det undrar jag också. Dansbandssvängen är förmodligen inte så intressant för kommersiella kanaler. Fel målgrupp. Något som SVT inte behöver bry sig om, till glädje för alla de som gillar det. Och de är rätt många. Det vet vem som helst som har rest runt lite. Det finns ju något fascinerande med dansband. Skulle tro att en genomsnittlig dansorkester har sett mer av fylla och förargelse under en säsong, än ett dito rockband gör under en hel karriär. Amen! Jag har också rest en del med dansband och gör faktiskt fortfarande på helger. För länge sedan när det var ett "modernband" man åkte med så vad det bara att blunda/titta. Man fick se allt! Nu för tiden spelar jag i ett mogenband och det man ser på dansgolvet är därefter. Det är samma publik som var ute på 70-talet! SVT kanske inte har så fel?!// Janne
DieHard (oregistrerad) Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Vad är det som är konstigt med att SVT producerar? Det undrar jag också. Dansbandssvängen är förmodligen inte så intressant för kommersiella kanaler. Fel målgrupp. Något som SVT inte behöver bry sig om, till glädje för alla de som gillar det. Och de är rätt många. Det vet vem som helst som har rest runt lite. Det finns ju något fascinerande med dansband. Skulle tro att en genomsnittlig dansorkester har sett mer av fylla och förargelse under en säsong, än ett dito rockband gör under en hel karriär. Saken är den att SVT hakar på alla kommersiella program och gör sina ännu sämre kopior. Sen har man mage att påstå man står fri från kommersiella intressen. Allt handlar bara om höga tittarsiffror och inte om kvalitet. Min kritik mot hela detta var just mot hela tevemedia som suger rejält. Ingen bryr sig om kvalitet längre. För de kommersiella kanalerna är tv-utbudet bara utfyllnad för reklamen. Program som ska stimulera köplusten och inget annat. Allt ser mindre likadant ut i teve. Kan någon påstå något annat? Någon bredd är inte att tala om. Kommersiella kanaler kan man inte förvänta sig mycket av men när svt bara hakar på trender är det illa. Tycker man istället borde satsa mycket mera på musik och framför allt bredd på det och inte bara jaga tittarsiffror med stora artister. Finns så mycket kvalitetsmusik som aldrig spelas på radion eller teve. Minns på 80-talet när man först vägrade att spela hårdrock på teve. Någon skrev till fråga om teve i expressen och frågade just varför man inte spelade någon hårdrock i teve och fick svaret att det tänkte man inte visa. "Men vi visar ju musik i teve, vi visade nyligen en konsert med Duran Duran". Jaha? Och skulle man vara nöjd med det när man gillar hårdrock och inte popband som Duran Duran? Kan tyckas vara länge sen men tycker samma attityd lever kvar när man just hellre satsar på tittarsiffror än visar musik som inte passar in i tittarjakten
VacUm Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Vad är det som är konstigt med att SVT producerar? Det undrar jag också. Dansbandssvängen är förmodligen inte så intressant för kommersiella kanaler. Fel målgrupp. Något som SVT inte behöver bry sig om, till glädje för alla de som gillar det. Och de är rätt många. Det vet vem som helst som har rest runt lite. Det finns ju något fascinerande med dansband. Skulle tro att en genomsnittlig dansorkester har sett mer av fylla och förargelse under en säsong, än ett dito rockband gör under en hel karriär. Saken är den att SVT hakar på alla kommersiella program och gör sina ännu sämre kopior. Sen har man mage att påstå man står fri från kommersiella intressen. Allt handlar bara om höga tittarsiffror och inte om kvalitet. Min kritik mot hela detta var just mot hela tevemedia som suger rejält. Ingen bryr sig om kvalitet längre. För de kommersiella kanalerna är tv-utbudet bara utfyllnad för reklamen. Program som ska stimulera köplusten och inget annat. Allt ser mindre likadant ut i teve. Kan någon påstå något annat? Någon bredd är inte att tala om. Kommersiella kanaler kan man inte förvänta sig mycket av men när svt bara hakar på trender är det illa. Tycker man istället borde satsa mycket mera på musik och framför allt bredd på det och inte bara jaga tittarsiffror med stora artister. Finns så mycket kvalitetsmusik som aldrig spelas på radion eller teve. Minns på 80-talet när man först vägrade att spela hårdrock på teve. Någon skrev till fråga om teve i expressen och frågade just varför man inte spelade någon hårdrock i teve och fick svaret att det tänkte man inte visa. "Men vi visar ju musik i teve, vi visade nyligen en konsert med Duran Duran". Jaha? Och skulle man vara nöjd med det när man gillar hårdrock och inte popband som Duran Duran? Kan tyckas vara länge sen men tycker samma attityd lever kvar när man just hellre satsar på tittarsiffror än visar musik som inte passar in i tittarjakten Förvisso, men nu har du väl inte ens sett programmet? Ändå har du redan sågat... Jag tycker SVT håller en ordentligt mycket högre standard generellt om man jämför med kommersiella kanaler. Underhållningsbiten (SVT Nöje, heter det inte då?) kan ju dock diskuteras. Vad jag reagerar på är att det är så typiskt att det som retar upp folk mest på forumet är att dom gör ett program om just dansband. Jag tror underhållningsvärdet på en dansbands-såpa kan bli bra mycket högre än "Så ska det låta" och "På spåret" tillsammans.
bonzo Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Min kritik mot hela detta var just mot hela tevemedia som suger rejält. Ingen bryr sig om kvalitet längre. ...Tycker man istället borde satsa mycket mera på musik och framför allt bredd på det och inte bara jaga tittarsiffror med stora artister. Finns så mycket kvalitetsmusik som aldrig spelas på radion eller teve. Nä, visst har det blivit väl mycket skit de senaste åren, men det kan ju ha att göra med vår tilltagande ålder... Dessutom, de gånger det sänds något bra (= kvalitet), är det i mitt tycke SVT som står för det. Och talar vi bredd tycker jag att du är lite orättvis (mot SVT åtminstone). I synnerhet vad gäller musikprogram. Du har allt från Konstmusik, symfoniskt/orkester till topplistor för ungarna och Melodifestival/Allsången och nu dansband, vidare till de smalare pop- och rockprogrammen (Musikbyrån). Hårdrocken fick ett helt dygn i SVT för ett par år sen. Maidens konsert på Ullevi direktsändes. Möjligen skulle TV4 ge sig på en dansbandstävling, men ingen annan kommersiell kanal skulle ta i det med tång. Trots att det bevisligen är oerhört populärt. Det finns mycket jag inte gillar som sänds på SVT - majoriteten till och med, men ingen annan kanal kommer i närheten. Här är lite rockradio förresten: http://www.sr.se/p3/rockster/
DieHard (oregistrerad) Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Vad är det som är konstigt med att SVT producerar? Det undrar jag också. Dansbandssvängen är förmodligen inte så intressant för kommersiella kanaler. Fel målgrupp. Något som SVT inte behöver bry sig om, till glädje för alla de som gillar det. Och de är rätt många. Det vet vem som helst som har rest runt lite. Det finns ju något fascinerande med dansband. Skulle tro att en genomsnittlig dansorkester har sett mer av fylla och förargelse under en säsong, än ett dito rockband gör under en hel karriär. Saken är den att SVT hakar på alla kommersiella program och gör sina ännu sämre kopior. Sen har man mage att påstå man står fri från kommersiella intressen. Allt handlar bara om höga tittarsiffror och inte om kvalitet. Min kritik mot hela detta var just mot hela tevemedia som suger rejält. Ingen bryr sig om kvalitet längre. För de kommersiella kanalerna är tv-utbudet bara utfyllnad för reklamen. Program som ska stimulera köplusten och inget annat. Allt ser mindre likadant ut i teve. Kan någon påstå något annat? Någon bredd är inte att tala om. Kommersiella kanaler kan man inte förvänta sig mycket av men när svt bara hakar på trender är det illa. Tycker man istället borde satsa mycket mera på musik och framför allt bredd på det och inte bara jaga tittarsiffror med stora artister. Finns så mycket kvalitetsmusik som aldrig spelas på radion eller teve. Minns på 80-talet när man först vägrade att spela hårdrock på teve. Någon skrev till fråga om teve i expressen och frågade just varför man inte spelade någon hårdrock i teve och fick svaret att det tänkte man inte visa. "Men vi visar ju musik i teve, vi visade nyligen en konsert med Duran Duran". Jaha? Och skulle man vara nöjd med det när man gillar hårdrock och inte popband som Duran Duran? Kan tyckas vara länge sen men tycker samma attityd lever kvar när man just hellre satsar på tittarsiffror än visar musik som inte passar in i tittarjakten Förvisso, men nu har du väl inte ens sett programmet? Ändå har du redan sågat... Jag tycker SVT håller en ordentligt mycket högre standard generellt om man jämför med kommersiella kanaler. Underhållningsbiten (SVT Nöje, heter det inte då?) kan ju dock diskuteras. Vad jag reagerar på är att det är så typiskt att det som retar upp folk mest på forumet är att dom gör ett program om just dansband. Jag tror underhållningsvärdet på en dansbands-såpa kan bli bra mycket högre än "Så ska det låta" och "På spåret" tillsammans. Det har inte att göra med att det är dansbandsmusik, det är hela programformen jag sågar. Förutsägbar dynga för massan. Sen om det hade varit pop, rock, metal, kör, etc spelar mindre roll.
DieHard (oregistrerad) Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Min kritik mot hela detta var just mot hela tevemedia som suger rejält. Ingen bryr sig om kvalitet längre. ...Tycker man istället borde satsa mycket mera på musik och framför allt bredd på det och inte bara jaga tittarsiffror med stora artister. Finns så mycket kvalitetsmusik som aldrig spelas på radion eller teve. Nä, visst har det blivit väl mycket skit de senaste åren, men det kan ju ha att göra med vår tilltagande ålder... Dessutom, de gånger det sänds något bra (= kvalitet), är det i mitt tycke SVT som står för det. Och talar vi bredd tycker jag att du är lite orättvis (mot SVT åtminstone). I synnerhet vad gäller musikprogram. Du har allt från Konstmusik, symfoniskt/orkester till topplistor för ungarna och Melodifestival/Allsången och nu dansband, vidare till de smalare pop- och rockprogrammen (Musikbyrån). Hårdrocken fick ett helt dygn i SVT för ett par år sen. Maidens konsert på Ullevi direktsändes. Möjligen skulle TV4 ge sig på en dansbandstävling, men ingen annan kommersiell kanal skulle ta i det med tång. Trots att det bevisligen är oerhört populärt. Det finns mycket jag inte gillar som sänds på SVT - majoriteten till och med, men ingen annan kanal kommer i närheten. Här är lite rockradio förresten: http://www.sr.se/p3/rockster/ Melodifestival/allsången?? 😆 Ja men där har vi ju samma artister som uppträder i stort sett samtliga musikprogram med sina förutsägbara låtar. Det är kvantivet och inte kvalitet. Jag säger inte att det ibland finns bra musikprogram men det är allt för litet utbud och skulle kunna finnas så mycket mera plats. Jag säger inte heller att det inte kan/bör finnas något för alla men som sagt var utbudet och bredden är mycket skralt.
bonzo Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Melodifestival/allsången?? Ja men där har vi ju samma artister som uppträder i stort sett samtliga musikprogram med sina förutsägbara låtar. Det är kvantivet och inte kvalitet. Jag säger inte att det ibland finns bra musikprogram men det är allt för litet utbud och skulle kunna finnas så mycket mera plats. Jag säger inte heller att det inte kan/bör finnas något för alla men som sagt var utbudet och bredden är mycket skralt. Jo, men i de övriga programmen som jag listade (majoriteten för övrigt) förekommer helt andra artister vars musik man aldrig hör i andra kanaler. Det är möjligt att du inte gillar musiken, men jag vidhåller att bredden är mycket bra. Dessutom har SVT att bevaka en hel del annat utöver musiken.
Valle Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Ja, hursomhelst... Jag kommer med såväl nöje som intresse att följa programmet i den mån jag kan. Och jag kan sätta nästan vad som helst på att programmet kommer att bli en av SVT:s mest framgångsrika (hur man nu ska mäta det). (Jag kommer att leta upp den här tråden när "såpan" är över) Hmmm... var har jag lagt den gamla Säwes-LP:n... *sjunger* "En kort minut och vår kärlekt tog slut, Heleeenaaaa!"
Demonproducenten Postat 16 maj 2008 Postat 16 maj 2008 Vad är det som är konstigt med att SVT producerar? Hade det varit mer legitimt om dom gjorde samma program och bytte ut dansbanden mot jazzband eller stråkkvartetter? inte om poängen är personliga konflikter å spektakel i god dokusåpaanda
Demonproducenten Postat 16 maj 2008 Postat 16 maj 2008 Det har inte att göra med att det är dansbandsmusik, det är hela programformen jag sågar. Förutsägbar dynga för massan. Sen om det hade varit pop, rock, metal, kör, etc spelar mindre roll. tack för att du sa det så slapp jag
Demonproducenten Postat 16 maj 2008 Postat 16 maj 2008 Ja, hursomhelst... Jag kommer med såväl nöje som intresse att följa programmet i den mån jag kan. Och jag kan sätta nästan vad som helst på att programmet kommer att bli en av SVT:s mest framgångsrika (hur man nu ska mäta det). tittarsiffror? ska vi sätta en tjuga? 🙂
Lilleman Postat 16 maj 2008 Postat 16 maj 2008 (redigerat) Asså, jag vill inte gå in i tråden och säja bu eller bä, men lite balans och gråzoner tänkte jag lägga till. Om man vill jobba professionellt med musik så måste man kunna se utmaningar och möjligheter i dom flesta jobb och försöka sitt bästa att göra det med finess. Detta gäller inte bara musik, utan även om man ska driva en annan verksamhet. Man kan inte driva ett åkeri och säja att jag vill bara köra skithus papper bara för att det gillar jag. Man kan få köra det ena vägen och sen en lite mer strulig körning tillbaka… Jag tycker inte alltid om alla nya såpor som kommer upp i median, men däremot ser jag en utmaning i att kunna jobba och få jobb från den nya median som växer fram idag. 🙁 Frågan är väl hur vi som studios/musikmakare kan svara upp till dom behov som ställs på oss om vi vill jobba professionellt med musik framöver… 🙂 Eller…? 😉 Edit: Det vore kul att veta vilka av dom som klagar som jobbar och drar in stål på sin studio/musik... Asså, jag menar inte att bara för man har ett bussbolag behöver köra torskar till Tallinn, men lite kul vore det allt att veta.. 😉 Redigerat 16 maj 2008 av Lilleman
tofumannen Postat 16 maj 2008 Postat 16 maj 2008 Att sparka på dansbandsmusik är bland det mest politiskt korrekta jag vet, i synnerhet bland musiker
Valle Postat 16 maj 2008 Postat 16 maj 2008 Att sparka på dansbandsmusik är bland det mest politiskt korrekta jag vet, i synnerhet bland musiker Att "sparka" på dansbandsmusik är som att sparka på sin farmor/mormor...
DieHard (oregistrerad) Postat 16 maj 2008 Postat 16 maj 2008 (redigerat) Att sparka på dansbandsmusik är bland det mest politiskt korrekta jag vet, i synnerhet bland musiker Att "sparka" på dansbandsmusik är som att sparka på sin farmor/mormor... Äh nu får du väl ta och ge dig va? Snacka om överdriven jämförelse. Går inte jämföra på det viset alls. Säger som Claes Eriksson sade om dansbandsmusik i Debatt i torsdags där han jämförde det med kvaliteten på Åsa-Nissefilmer, att det blir inte bättre än så här. 😛 Redigerat 16 maj 2008 av DieHard
Vallhagen Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Att sparka på dansbandsmusik är bland det mest politiskt korrekta jag vet, i synnerhet bland musiker Må vara hänt ☺️ ... om en sanning upprepas tillräckligt många gånger så blir den lätt en PK klyscha. Icke desto mindre sann för det ☺️ Summerat o klart: Dansband är skit TV-s dokusåpeelände är oxå skit /PKBengt
tofumannen Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Det kan hända att dansband ÄR skit(kvittar för min del). Min poäng däremot är att SPARKANDET på dansband är det mest politiskt korrekta och därmed ryggradslösa man kan göra som musiker. Dvs man tar ingen risk att bli ifrågasatt, med undantag av att såna som jag ifrågasätter BEHOVET av att sparka på/se ned på nån nedanför.
DivineCo Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Håller med tofumannen helt och hållet. Tyvärr måste jag dock erkänna att det mesta i dansbandsväg som jag har hört får mig inte på gott humör textmässigt. Det känns ofta väldigt förljuget men säg inte den genre som innehåller sådant. Hiphop, metal och modern dance som jag för övrigt gillar är väll dom största syndarna jag kan komma på just nu. Finns förövrigt i den mesta populär musiken och schlagern just nu. Hero med Pirrelli är ett utmärkt exempel på platitydtext. Då det gäller dansband är det precis som dance och som diskon en gång var. Bruksmusik, det huvudsakliga syftet är att fungera i en social funktion och i det fallet har många människor möts och haft roligt. I vissa fall har det blivit förhållanden och tom. barn. All cred till dansbanden. Då det gäller texter är det mesta skit (enligt mig, så ta det bara för det, min åsikt) och det stämmer för den mesta bruksmusiken. Dock tycks bra dansbandstexter falla tilbaka på en tradition av svenska skillingtryck. Skillingtryck var texter som enkla människor kunde relatera till även om inteligensian ansåg att det var banalt. Själv lyssnade dom intelektuella på opera och operett, om du frågar mig så är mycket av detta långt banalare. Bra texter innom dansband, enligt mig, är texter som: Den stora dagen, De sista ljuva åren, Janne Öhneruds Tommy och Finns mina saker kvar, Alf Robertssons låtar och Gunnar Wiklunds låtar.
Demonproducenten Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 ska vi sätta en tjuga? 🙂 Antaget! 🙂 gött! börjar planera semestern 🙂
Hellpig Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Att sparka på dansbandsmusik är bland det mest politiskt korrekta jag vet, i synnerhet bland musiker Må vara hänt 😑 ... om en sanning upprepas tillräckligt många gånger så blir den lätt en PK klyscha. Icke desto mindre sann för det 😎 Summerat o klart: Dansband är skit TV-s dokusåpeelände är oxå skit /PKBengt SumSummerat: TV=Skit.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.