Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan gott folk..

Efter flera år stökande med windows å aldrig riktigt gillat det har jag nu bestämt att lämna Microsoft bakom mig,

Men att köpa mac e jhu en helt ny grej.

Har bestämt mig för att det skall bli en mac Pro.

Standard utförandet är:

* Two 2.8GHz Quad-Core Intel Xeon “Harpertown” processors

* 2GB memory (800MHz DDR2 fully-buffered DIMM ECC)

* ATI Radeon HD 2600 XT graphics with 256MB memory

* 320GB Serial ATA 3Gb/s 7200-rpm hard drive1

* 16x double-layer SuperDrive

Tänkte byta ATI Radeon HD 2600 XT graphics with 256MB memory till NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB GDDR3

Här kommer då frågan

ram minne i standard utförandet är 2 gig. hur längt kommer jag med detta.

skall jag lägga till mer direkt (dyrt som attans) eller skall jag köpa Crucial DDR2 PC6400 2048MB CL5 ECC Kit, FULLY BUFFERED, (2x1GB) MacPro FB Dimms i efterhand?

samma sak gäller hård disk-

500 gig på fack 2 kostar 500GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s [+ SEK 1.680,00] men köper jag tex Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM från komplett kostar dessa 1000 kr.

Hur fungerar det att köpa saker från komplett till mac? fungerar alla märken eller e det macstore some gäller?

Tack på förhand

// B

Annons
Postat

Hejsan

2 gig ram kommer räcka ett tag, och när du märker att det behövs uppgraderas så gör du det. Köp endast själva burken från macstore. Skärm, minne, hårddisk..ja allt detta är samma som till PC, så det kan du hitta billigare varianter av 😄 Jag har t.ex en samsung i fack 2 som audiodisk och är jättenöjd med den.

MVH

Anders

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag hittade ett bra pris på Apacer minne 4 gig (2*2) ca. 800 spänn på mediacenters webshop som funkar bra så är det vanliga ddr2 800mhz i mac pron som på en PC så måste det ju vara ett bra pris för dig. Mac som dator blir ju ganska mycket dyrare än en byggstats PC men helt rätt om man har råd för det är bra grejor.

Postat

Har du tankar om att köra UAD-1? Då ska du inte köpa en dual quad då dessa inte funkar bra med UAD-1. Bättre satsa på en dual duo som verkar vara stabil.

Postat (redigerat)
Har du tankar om att köra UAD-1? Då ska du inte köpa en dual quad då dessa inte funkar bra med UAD-1. Bättre satsa på en dual duo som verkar vara stabil.

Sitter i samma sits. Har tre UAD-1 i min gamla G5 2x2.5 som nu har gått i graven pga av logikkortet som behövs bytas ut. Tur man har då... 😳

Nu blir det att köpa en ny burk, men vad kul är det att då köpa gammalt skit bara för att få världens bästa pluggar?

UA kan dra åt helvete. Kass support, extremt kass hårdvara. Skitbra pluggar som UAD gräver diken åt.

Kul att köpa en macpro anpassat för UAD... Förra gången så var det pga amd 8131 chipsetet.

Universal är helt otroliga att dom kan komma undan med deras marknadsföring som bygger på ren skit.

Vad satt ni på för datorer år 1999?

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Tror inte att UA är problemet här då deras kort funkar bra i PC-burkar. Det är trots allt bara dual quad -Mac Pro som har problem med dessa kort och som jag förstått saken så vet Apple om problemet nu.

Postat

Sen kan man ju inte lägga skulden på UA när Apple väljer att bygga en "pro-maskin" som bara har 3st PCIe-platser. I PC-lägret är det inga problem att bygga/köpa en muskelmaskin som har 3st PCIe OCH 3st PCI-platser.

Postat
Hejsan

2 gig ram kommer räcka ett tag, och när du märker att det behövs uppgraderas så gör du det. Köp endast själva burken från macstore. Skärm, minne, hårddisk..ja allt detta är samma som till PC, så det kan du hitta billigare varianter av 🙂 Jag har t.ex en samsung i fack 2 som audiodisk och är jättenöjd med den.

MVH

Anders

Vill nog lägga in en liten passus vad gäller RAM-minne till Mac. Det är inte alla RAM-minnen som fungerar, iallafall var det inte så för mig, så jag rekomenderar er att använda inwarehouse eller macoteket för att inte gå bet och verifiera att man får rätt minnen. På äldre Macar bör man också se upp ifall man vill byta grafikkort eller PCIkort. Finns en "PC" standard och en annan till Mac. Vet inte hur det är med intelbasserade macar men där gäller kanske inte samma problem med PCI- och grafikkorten? 😉

I övrigt håller jag med Gizmozis 🙂

Postat

Tack som attans för all input =)

2 gig funkar ok för mig i xp med en core 2 duo.. tråkiga är att windows i sig inte alltid e som det ska å jag e trött på microsofts kund filosofi ( tar dx 10 - 10.1) som ett exempel..

sen har jhu mac alltid varit min dröm å nu skall den bli san..

en liten fråga e det nån overall prestande skillnad mellan 2 gig mot säg 4 gig ..

har jhu liksom bara rört vid mac i butik å de värkar gå frymmt snabbare än windows.

Postat
Tack som attans för all input =)

2 gig funkar ok för mig i xp med en core 2 duo.. tråkiga är att windows i sig inte alltid e som det ska å jag e trött på microsofts kund filosofi ( tar dx 10 - 10.1) som ett exempel..

sen har jhu mac alltid varit min dröm å nu skall den bli san..

en liten fråga e det nån overall prestande skillnad mellan 2 gig mot säg 4 gig ..

har jhu liksom bara rört vid mac i butik å de värkar gå frymmt snabbare än windows.

Mac OS X är ett UNIX-system och i ett UNIX-system kan man aldrig ha för mycket RAM-minne. Varje program/applikation eller vad det nu är som används skickas upp i RAM-minnet för snabb access och ligger kvar där tills RAM-minnet behöver just den platsen till något annat. Därför kan man uppleva att ett program/applikation startar lite långsamt men när det väl en gång startats, och fortfarande ligger i RAM-minnet, kommer programmet/applikationen att starta snabbare andra gången eftersom det redan ligger i RAM-minnet.

För att svara på din fråga. Du klarar dig säker alldeles utmärkt med 2GB RAM för vanligt bruk och som någon påpekat innan kan man ju alltid uppgradera med mer minne i efterhand. Apple brukar vara väldigt duktiga på att ta betalt för RAM-minne och Hårddiskar och i en Mac Pro är det inga problem att byta dessa i efterhand. Om du, som jag, väljer en iMac istället är det inte att rekommendera att byta hårddisk i en sådan på egen hand och då får man, om man vill, ta smällen och pynta extra för en större hårddisk och ett bättre grafikkort 😳

Postat
dessutom är Mac OS ganska hungrigt

Nu har jag inga siffror framför mig, men jag upplever det tvärtom, att OS X Tiger 10.4.9 inte slukar minne utan hushåller med detta på ett riktigt bra sätt. Iaf när jag har jobbat med min musik, så det kanske är PT som är bra på att hushålla med minnet då? Jag har iaf upplevt det tvärtom alltså.

• 1 månad senare...
Postat
Tror inte att UA är problemet här då deras kort funkar bra i PC-burkar. Det är trots allt bara dual quad -Mac Pro som har problem med dessa kort och som jag förstått saken så vet Apple om problemet nu.

BUMP!

Funkar UAD-1 problemfritt på Mac Pro med en Quad Core?

Postat

BUMP!

Kolla lite här: http://www.chrismilne.com/uadforums/viewto...?f=3&t=9217

Och här: http://www.uaudio.com/webzine/2008/june/index.html

Finns en del att läsa om. Hoppas nu att det är mjukvarurelaterat. Så att det inte blir som förra gången med pci-x och chipsetet amd 8131 då det inte var helt hundra på gamla G5orna med Pci-x.

Postat

BUMP!

Kolla lite här: http://www.chrismilne.com/uadforums/viewto...?f=3&t=9217

Och här: http://www.uaudio.com/webzine/2008/june/index.html

Finns en del att läsa om. Hoppas nu att det är mjukvarurelaterat. Så att det inte blir som förra gången med pci-x och chipsetet amd 8131 då det inte var helt hundra på gamla G5orna med Pci-x.

Tack killen med skillen!

Har följt trådarna på Milnes forum men inte hittat något klart besked på hur en Mac Pro med en quad funkar med UAD-1.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.