Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu är det slut med mixning. Det är ingenting för mig. Jag hör inte vad som funkar och inte. Har suttit nästan hela dagen nu och jämförde precis med torrmixen. Det jag skapat under typ sex timmar låter sämre. Bara att börja om. Men denna gång sitter jag inte en hel dag.

Jag älskar att skapa musik. Den kreativa processen är fantastisk, men jag tycker inte om att mixa alls. För mig är det ett nödvändigt ont. Så jag har en idé. Jag kan tänka mig att lägga två timmar på att mixa och mastra varje låt. Då fixar jag bara det allra nödvändigaste. Vad skulle jag lägga ner tid på då? Jag kan tänka mig att förbereda en hyfsad torrmix innan där masterregeln är på noll och ändå inte slår över.

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Nu är det slut med mixning. Det är ingenting för mig. Jag hör inte vad som funkar och inte. Har suttit nästan hela dagen nu och jämförde precis med torrmixen. Det jag skapat under typ sex timmar låter sämre. Bara att börja om. Men denna gång sitter jag inte en hel dag.

Jag älskar att skapa musik. Den kreativa processen är fantastisk, men jag tycker inte om att mixa alls. För mig är det ett nödvändigt ont. Så jag har en idé. Jag kan tänka mig att lägga två timmar på att mixa och mastra varje låt. Då fixar jag bara det allra nödvändigaste. Vad skulle jag lägga ner tid på då? Jag kan tänka mig att förbereda en hyfsad torrmix innan där masterregeln är på noll och ändå inte slår över.

Om jag skulle räkna all tid det har tagit mig till att få hyfsat bra mixar så skulle det bli många timmar och så är det för alla. Det tar lång tid att bli bra på mixa och att ge upp är inget bra alternativ. Skaffa mixologinumret eller något annat. Finns bra litteratur, videos etc som kan ge bra start.

Postat
Så jag har en idé. Jag kan tänka mig att lägga två timmar på att mixa och mastra varje låt. Då fixar jag bara det allra nödvändigaste.

Förmodligen en bra idé. Själv sitter jag ytterst sällan längre än en timme åt gången innan jag avbryter och trycker ut en testfil. Sen tar jag en så pass lång paus att jag får låten ur huvudet innan jag lyssnar på den igen. I nio fall av tio vet jag då ganska exakt vad som behövs, och det kan fixas på en halvtimme max. Mycket handlar om att ta bort istället för att lägga till. Undantag förekommer förstås, men jag tror definitivt inte på maratonpass.

Postat (redigerat)

Disciplin och planering är vad som behövs, och krävs.

Har du en färdig låt som ska spelas in och mixas: Börja med att skapa en tanke av hur du vill att låten ska låta. Välj därefter ljud eller mikrofoner/preamps/förstärkare som är lämpliga för det du ska spela in. Spela in ditt material. Klipp/editera och skapa en torrmix. Införskaffa sedan referens material som låter ungefär som du vill att din låt ska låta. Inportera därefter referensmaterialet till ditt session och börja mixa. I detta läge har du helt klart för dig hur du vill att din låt ska låta, därefter är det bara att plocka fram verktygen. Vet du inte hur man arbetar med verktygen, så måste du börja där. Det finns inga genvägar, så det är bara att sätta sig in hur dom fungerar. Ett tips är att köpa studios mixnings special.

Alt 2: Om det är så att du bara skriver och producerar musik i datorn så bör du mixa ganska mycket redan under skapande processen för att få till det "sound" du vill. Men även här kan man givetvis mixa efteråt och då är tillvägagångssättet likadant som alternativ 1. Återigen, vet du inte hur verktygen fungerar så måste du börja där.

EDIT: En idé om hur det ska låta. Planering för hur detta ska genomföras. Och disciplin för att genomföra detta är alltså nyckeln till en färdig produktion. För att sedan få det att låta riktigt bra, så krävs det träning.

EDIT2: Inför en mixnings situation krävs även mental förberedelse. Känns det inte bra när man kommer in i studion, så kan man lika gärna strunta i det den dagen.

Mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Postat

Det blir mycket roligare att mixa om man ser mixningen som lika mycket en del av låtskapandet som själva komponerandet är, och även om man har en bild av hur man vill att det ska låta i slutändan. Då blir mixningen inte ett nödvändigt ont för att få det att inte låta skräp utan ytterligare ett kreativt steg, ett instrument om man så vill. Se inte en låt som färdigskriven när du vet alla ackord och melodier, se den som färdigskriven när du vet (mer eller mindre) exakt hur du vill att den ska låta när den kommer ut ur högtalarna. Då slipper du det där att mixningen bara är nånting jobbigt som ska på när allting ändå redan är klart.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Så jag har en idé. Jag kan tänka mig att lägga två timmar på att mixa och mastra varje låt. Då fixar jag bara det allra nödvändigaste.

Förmodligen en bra idé. Själv sitter jag ytterst sällan längre än en timme åt gången innan jag avbryter och trycker ut en testfil. Sen tar jag en så pass lång paus att jag får låten ur huvudet innan jag lyssnar på den igen. I nio fall av tio vet jag då ganska exakt vad som behövs, och det kan fixas på en halvtimme max. Mycket handlar om att ta bort istället för att lägga till. Undantag förekommer förstås, men jag tror definitivt inte på maratonpass.

Nej självklart ska man ta täta pauser. Det var inte maratonpass som jag menade heller utan all tid som jag sammanlagt har lagt ned. Att sitta för länge leder inte till det bättre. Och att låta låtarna ligga några dar (även om det kan vara svårt 😄 ) så kanske man upptäcker att det inte var så dåligt/bra som man först trodde.

Postat

Kom igen. Skriv svar på min fråga. Inte "sluta vara lat och mixa bättre"! :rolleyes:

Men ok, ska köpa mixologinumret. Försöker beställa det men av någon anledning funkar inte sms-köp. Har försökt flera gånger.

Tack för tipsen!

/Henrik

Postat

Du kanske skruvar för mycket och försöker göra mer än vad du behärskar?

Om du t ex inte behärskar att ställa in en kompressor, så ska du kanske göra dina mixar utan kompressor för stunden, tills du har experimenterat tillräckligt mycket och har lärt dig hur det fungerar?

Om du ställer in en eq helt fel, så kan det bli hur mycket fel som helst i slutänden, så skruva inte för mycket där, utan ta det lite nätt tills du har lärt dig hur du får fram det du är ute efter.

För mycket reverb är vanligt - och det smetar ut allting, så att man till slut bara får en kletig gröt. Använd panoreringar för att separera olika instrument. Även eq kan med fördel användas till att separera olika instrument.

Det är vanligt att folk använder för många "feta" ljud, men öronen orkar inte med så mycket sådant. Tänk alltså på att det är helheten som ska låta bra, medan många av de enskilda instrumenten gärna kan vara betydligt tunnare än de ljud många kanske väljer slentrianmässigt för att de låter fläskigt ensamma.

Testa att ta bort ett instrument i taget. Lyssna om det verkligen tillför något viktigt. Inte det? Ta bort det i stället för att låta det vara med bara för att det var så jobbigt att spela det eller något...

Separera mixning och mastering. Du ska först göra den absolut bästa mix du klarar av. Sedan släpper du mixningen och jobbar enbart med stereomixen när du mastrar och gör en sista putsning om det behövs. Du kan inte fixa till mixfel vid masteringen, så det gäller att vara noga och ha öronen med sig i varje steg på vägen.

Postat

Och också: det allra viktigaste vid mixning är att sätta nivåerna mellan spåren "rätt" i förhållande till varann. Har man en bra balans där är halva jobbet gjort. På sätt och vis kan man väl säga att eq och kompressor också ingår i nivåjusteringen, i alla fall om man inte överdriver dem och använder dem som en effekt.

Så om du absolut vill fokusera på nånting visst, lär dig använda eq och kompressor ordentligt, och slarva inte med att lägga reglarna på rätt volym. Utöver det är resten mest yta.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Om du t ex inte behärskar att ställa in en kompressor, så ska du kanske göra dina mixar utan kompressor för stunden, tills du har experimenterat tillräckligt mycket och har lärt dig hur det fungerar?

Om du ställer in en eq helt fel, så kan det bli hur mycket fel som helst i slutänden, så skruva inte för mycket där, utan ta det lite nätt tills du har lärt dig hur du får fram det du är ute efter.

För mycket reverb är vanligt - och det smetar ut allting, så att man till slut bara får en kletig gröt. Använd panoreringar för att separera olika instrument. Även eq kan med fördel användas till att separera olika instrument.

Det är vanligt att folk använder för många "feta" ljud, men öronen orkar inte med så mycket sådant. Tänk alltså på att det är helheten som ska låta bra, medan många av de enskilda instrumenten gärna kan vara betydligt tunnare än de ljud många kanske väljer slentrianmässigt för att de låter fläskigt ensamma.

Testa att ta bort ett instrument i taget. Lyssna om det verkligen tillför något viktigt. Inte det? Ta bort det i stället för att låta det vara med bara för att det var så jobbigt att spela det eller något...

Separera mixning och mastering. Du ska först göra den absolut bästa mix du klarar av. Sedan släpper du mixningen och jobbar enbart med stereomixen när du mastrar och gör en sista putsning om det behövs. Du kan inte fixa till mixfel vid masteringen, så det gäller att vara noga och ha öronen med sig i varje steg på vägen.

Ja minns själv i början hur man överdrev allt. Dränkte allt i reverb och drog på för fullt med kompressor och EQ och sen lät det som fan också 😆 Viktigt att komma ihåg med är att hjärnan uppfattar saker i fyra delar: de höga frekvenserna, de låga, högre mellanregister och de lägre mellanregisterna.

Postat

En annan klassiker när det gäller reverb är att man som nybörjare gärna väljer jättelånga och stora reverb som grötar till mixen. Underskatta inte korta reverb och fundera gärna över hur reverbsvansen ligger taktmässigt. Ofta kan det vara önskvärt att lägga predelayet i takt (t.ex. en sextondel) och låta reverbsvansen dö ut i takt (t.ex. så att virvelreverbet dör ut precis innan nästa baskagge- eller virvelslag).

För övrigt - att skära bort bas på allt förutom bas och baskagge är bland de enklaste sätten att lyfta en mix.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.