Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Undrar om någon vet några sjysta sidor för nybörjare vad gäller olika tekniker när man lirar elgitarr? typ skalor, dur , moll , fiss, (såna begrepp osv), olika tekniker som kan vara bra att kunna? Tänkte nöta in skalor men jag vet inte riktigt var jag ska börja eller hur. jag vill lära mig så mkt som möjligt och tänkte om ni hade länktips?

Redigerat av pokute
Annons
Postat

Du har ingen kompis som kan spela? Som nybörjare ger det nog mer än att traggla teori från nån sida på nätet. Och även om du inte är ute efter att lära dig att spela någon annans låt, så ger det rätt mycket att lyssna och härma med ackorden i en bok framför sig. Gå till biblioteket vettja. Annars borde det väl finnas en del matnyttigt på youtube. Jag har spelat rätt länge, men går ofta in där för att få inspiration.

DieHard (oregistrerad)
Postat
  pokute sa:
Hej

Undrar om någon vet några sjysta sidor för nybörjare vad gäller olika tekniker när man lirar elgitarr? typ skalor, dur , moll , fiss, (såna begrepp osv), olika tekniker som kan vara bra att kunna? Tänkte nöta in skalor men jag vet inte riktigt var jag ska börja eller hur. jag vill lära mig så mkt som möjligt och tänkte om ni hade länktips?

www.guitarmasterclass.net/index.htm?merchantRet.x=Return+To+Merchant&form_charset=UTF-8

www.mastertheguitar.co.uk/mtr/. Några bra länkar men sen är det bara att googla dig fram. 🙂

Postat

En viktig regel jag gick efter när jag lärde mig spela var att ha roligt hela tiden.

I grundskolan tog jag gitarr-lektioner i ett halvår, 2 låtar och 4-5 ackord senare lade jag ner den visan.

Det enda roliga när jag och polaren knallade iväg till "gitarr-huset" var att vi slapp religionlektionen, annars var det mer eller mindre pest och pina där.

Det jag vill säga är att inte stirra sig blind på lektioner, vare sig dessa är på internet eller i en sunken bottenvåning med en oinspirerande gitarrlärare.

Istället, tanka hem alla dina favorit-låtar i tablaturer, gärna Guitarpro-filer(utan detta program hade jag personligen aldrig spelat gitarr).

Visst, dom tar oerhört mycket för det programmet ($100) då tex Powertab är liknande och gratis, men jag tror dom har "prova på" -funktion i 1 månad.

Dock började jag själv med det "onämnbara alternativet", men jag köpte faktiskt licens 1 år efter då jag insåg hur mycket det gjort för mig musikaliskt.

I alla fall, jag tror du måste hitta det sättet som gör framsteg hos dig, samtidigt som det skapar ett begär att sitta dag in/dag ut med gitarren i knäet.

DieHard (oregistrerad)
Postat
  Rocke sa:
En viktig regel jag gick efter när jag lärde mig spela var att ha roligt hela tiden.

I grundskolan tog jag gitarr-lektioner i ett halvår, 2 låtar och 4-5 ackord senare lade jag ner den visan.

Det enda roliga när jag och polaren knallade iväg till "gitarr-huset" var att vi slapp religionlektionen, annars var det mer eller mindre pest och pina där.

Det jag vill säga är att inte stirra sig blind på lektioner, vare sig dessa är på internet eller i en sunken bottenvåning med en oinspirerande gitarrlärare.

Istället, tanka hem alla dina favorit-låtar i tablaturer, gärna Guitarpro-filer(utan detta program hade jag personligen aldrig spelat gitarr).

Visst, dom tar oerhört mycket för det programmet ($100) då tex Powertab är liknande och gratis, men jag tror dom har "prova på" -funktion i 1 månad.

Dock började jag själv med det "onämnbara alternativet", men jag köpte faktiskt licens 1 år efter då jag insåg hur mycket det gjort för mig musikaliskt.

I alla fall, jag tror du måste hitta det sättet som gör framsteg hos dig, samtidigt som det skapar ett begär att sitta dag in/dag ut med gitarren i knäet.

Sen är det, enligt mig, det roligaste och mest inspirerande instrumentet man kan spela på. Själv fanns det inget internet på min tid utan fick köpa Guitar World. Var enda tidningen som fanns då för mig att köpa och hade tabs och låtar man gillade.

Postat

Vänta med teorin tills du lärt dig grunderna i spelet med tekniker och taktkänsla, det ska som alla sagt vara roligt och teorin kan verkligen ta död på allt roligt med gitarr, själv väntade jag flera år innan jag lärde mig halsens toner i E.

Postat
  Demonproducenten sa:
  bozar sa:
själv väntade jag flera år innan jag lärde mig halsens toner i E.

ojdå

det finns ju teori å teori.... 🙂

Hej och tack för alla svar..

nja, jag har spelat gitarr i några år och kan spela de flesta låtar jag vill på gitarr, men jag tänkte ta det till en ny nivå, och jag kan tänka mig att det är lättare att öva solon (ta tex stairway to heaven solot på normaltempo), om man har någon slags grundteknik eller övat på skalor innan, så det underlättar framtida solon och riff eller vad man nu ska börja lira.

jag kan inget om gitarrtermer men har ni tips på skalor att öva, ackord, riff-övningar osv, det var det jag var ute efter.

Postat
  pokute sa:
  Demonproducenten sa:
  bozar sa:
själv väntade jag flera år innan jag lärde mig halsens toner i E.

ojdå

det finns ju teori å teori.... 😄

Hej och tack för alla svar..

nja, jag har spelat gitarr i några år och kan spela de flesta låtar jag vill på gitarr, men jag tänkte ta det till en ny nivå, och jag kan tänka mig att det är lättare att öva solon (ta tex stairway to heaven solot på normaltempo), om man har någon slags grundteknik eller övat på skalor innan, så det underlättar framtida solon och riff eller vad man nu ska börja lira.

jag kan inget om gitarrtermer men har ni tips på skalor att öva, ackord, riff-övningar osv, det var det jag var ute efter.

Har nämnt det innan men kan göra det igen.

http://www.guitarscalesmethod.com/

Ett program som jag tycker är skitbra och som lärde mig skalor på ett väldigt bra sätt. Den inkluderar den teori du behöver veta också. 3 års pengarna tillbaka garanti om du inte är nöjd...

mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.