Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tittade snabbt igenom Wikipedia's artikel om "Upphovsrätt" och där står det tydligt:

Upphovsrätten gäller i princip allt som är skapat av mänsklig hand.

3. Musik- och teaterverk

Upphovsrättslagens andra paragraf går i detalj in på hur upphovsrättsägaren har ensamrätt att framställa sitt skapade material och sprida det till allmänheten.

Nu undrar jag hur Upphovsrätten hindrar idioter från att sno melodier och annat från ens låtar?. Vad händer om någon snor en melodi som jag skapat? vem vänder jag mig till? Hur fungerar det helt enkelt?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag tittade snabbt igenom Wikipedia's artikel om "Upphovsrätt" och där står det tydligt:
Upphovsrätten gäller i princip allt som är skapat av mänsklig hand.

3. Musik- och teaterverk

Upphovsrättslagens andra paragraf går i detalj in på hur upphovsrättsägaren har ensamrätt att framställa sitt skapade material och sprida det till allmänheten.

Nu undrar jag hur Upphovsrätten hindrar idioter från att sno melodier och annat från ens låtar?. Vad händer om någon snor en melodi som jag skapat? vem vänder jag mig till? Hur fungerar det helt enkelt?

Om någon snor något som du skapat och det är släppt på ett skivbolag får du kontakta det. Men du måste även kunna bevisa din sak också. Om det inte finns nån copywright på din låt räcker det inte med att bara säga att du har gjort låten och hänvisa till att kompisar har hört den.Är det ett multinationellt bolag och nån som just Timbaland som det har diskuterats här på forumet nyligen, så är det svårt att vinna. De har tillgång till advokater du aldrig har chans mot. Finns ju gott om okända artister som försökt stämma stora artister på stora bolag men inte fått rätt trots att det säkerligen är så.

Postat

Tyvärr är det så att Upphovsrättslagen inte hindrar "idioter från att sno" låtar mer än vad Brottsbalken hindrar mördare från att mörda. Å andra sidan säger våra lagtexter oftast hur något förhåller sig, sällan vad man kan/får eller inte kan/får göra.

Upphovsrätten (copyright) på din(a) låt(ar) skapas i samma sekund som din låt anses vara färdig för att användas på ett sånt sätt som du har avsett. Man behöver alltså inte registrera låten hos någon myndighet eller liknande. Låtstölder etc är dock något du själv — eller den som äger rättigheterna — måste bevaka. Du får helt enkelt göra en "simpel" polisanmälan om "idioterna" skulle tafsa på din låt.

Å andra sidan så upplever jag det som att direkta låtstölder är ytterst ovanliga, och om det händer så är det med största sannolikhet oavsiktligt. Jag menar, ge mig någon dag med en handfull av dina låtar, så kommer jag säkert att hitta likheter med "andras" låtar.

• 5 veckor senare...
Postat

Förlåt för att jag tar upp tråden igen men jag har en fråga som är väl hyffsat relaterat till Upphovsrätten. Hur fungerar det med artistnamn?, Vi säger att jag tillexempel vill ha "Coca Cola Cherry" som artistnamn. Är detta okej? eller? Jag har nämligen sett en hel del på exempelvis Myspace som bara tagit namn.

Postat
Förlåt för att jag tar upp tråden igen men jag har en fråga som är väl hyffsat relaterat till Upphovsrätten. Hur fungerar det med artistnamn?, Vi säger att jag tillexempel vill ha "Coca Cola Cherry" som artistnamn. Är detta okej?

Det är sånt man inte vet förrens man har provat... 🙂 Du får helt enkelt testa! Det var väl några svenska som fick döpa sin dotter till Metallica häromåret. Undrar vad som händer om hon försöker sig på en musikkarriär. Jag menar, ingen skulle ju kunna hindra mig från att kalla mig "Jonas" om jag ville ha det som mitt artistnamn, eftersom det är mitt vanliga namn. Linda Rosing gick ju strax innan sin musikkarriär till skattemyndigheterna och la till namnet Bionda till sitt eget namn, så att hon kunde använda det som artistnamn utan att riskera att bli stämd av någon italienska, eller hur det nu var...

Finns väl annars inget jättebra sätt att skydda sina låtar. Man kan ju för all del posta dom till sig själv i ett rekommenderat brev med mottagarbevis, och sen låta bli att öppna brevet. Vid en eventuell rättegång är ju det tack vare poststämpeln en ganska tung bevisning för att man gjort en låt före en viss tidpunkt. Men några helt idiotsäkra sätt finns inte.

Postat
Vi säger att jag tillexempel vill ha "Coca Cola Cherry" som artistnamn. Är detta okej?

med största sannolikhet inte

men ingen bryr sig förrän du skulle börja bli känd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.