Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har som B-uppsatsämne valt att göra en undersökning av en konsertlokal med målsättningen att ta reda på hur ljudvolymen varierar på olika platser i lokalen, samt om det finns större risk för att få hörselskador någonstans.

Det jag har tänkt göra är att med hjälp av en brus/tongenerator spela upp tersband av rosa brus mellan ungefär 20hz-15khz och mäta upp detta på ett antal valda platser i lokalen. Tänker använda lokalens PA utan publik.

Några förslag på brus/tongeneratorer som har tersbandsfunktion? Har provat ett par, men de har bara haft sweepfunktion.

Sedan vill jag ha tips på hur man kan göra mätningarna så korrekt och smidigt som möjligt och gärna LITTERATURhänvisningar eller tips på litt.

Tack!

Annons
Postat

Ett tips i mängden: För att få lite koll på din mätosäkerhet/spridning av mätresultat, så är det vettigt att mäta i varje punkt fyra gånger (alltså spring runt fyra varv med din mätmik... ). Det handlar om konfidens o statistik... fyra är märkbart bättre än tre, två eller (gud förbjude) en mätning(ar), men ska du ha bättre konfidens än för fyra mätningar så får du mäta 10 gånger.

Sen är ju det här en mätning du ska göra många gånger, kanske med av- och påslagen utrustning o lunchrast mellan mätningarna. Det är viktigt att på det ena eller andra sättet verifiera att uteffekten från högtalarna alltid är exakt samma. Kanske ska du för varje mätning mäta effekten efter slutsteget.

Och så är jag nyfiken på varför det är vettigt att mäta brus i stället för svept signal? Det finns säkert något bra argument, men spontant tycker jag det verkar enklast att svepa.

Jag gissar också att det du mäter är skalbart i nivå? Alltså du får samma skillnad mellan två punkter i lokalen oberoende av effekt på PA-t. Om det inte är helt givet; mät i ett fåtal punkter för att verifiera detta.

Jag spånar lite, jag har mätt en satans massa i min dag, men egentligen aldrig akustik, snarare EM-vågor i radiofrekvent område.

Tjing

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.