Jump to content
Annons

Den nuvarande regeringen


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Ja just det ja...JAG svalde det och röstade på Kalliansen!! Jag börjar förstå varför du ogillar vänstern, du har tydligen agg för att du inte lärde dig läsa under deras styre. Eller kanske bara det att du vill skita i folk och sopa framför din egen dörr! Jag förstår inte hur man kan stå upp för en ledning som konsekvent sparkar på dom som ligger ner och slickar uppåt!! Ni snackar om att tiden av klasser är förbi, men fortsatt ser dom "där uppe" alla andra som fuskare och parasiter på samhällskroppen (a-kasseförsämringar, bäst vård för dom som har råd, jagande av sjukskrivna, urholkandet av facket, tandlös miljöpolitik etc,etfuckingcetera) och sen går de själv och fuskar. Sen att statsfinanserna ökar och arbetslösheten minskar (pga en högkonjunktur som vänsterblocket byggt upp) hör inte hit.
Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att låta fullständigt hjärtlös: men särskilt "jagande av sjukskrivna" och "urholkandet [tveksamt ordval, men OK] av facket" var fan i mig på tiden! Ända sedan jag blev myndig/fick rösta/skaffade arbete förstod jag snabbt att "röd" politik var mer eller mindre samhällsdestruktivt, och att det aldrig skulle bli min grej att stötta. T.ex. det att kunna sjukskriva sig bara p.g.a. en skit på tvären med stöd av en sorts spelrumsgaranti för att inte "råka drabba" de som faktiskt är sjuka samt fackföreningarnas fula metoder att lura in människor i oönskade medlemskap... det är vad jag skulle vilja kalla fusk och parasitangrepp på "samhällskroppen".

Som jag ser det "klasho", så verkar det som att du ger skit-på-tvären-sjukskrivaren en kamratlig, kärleksfull klapp på axeln, och tackar honom/henne för att vara den som skyddar "dom som ligger ner".

Usch!

Ock jag kann vist det läsa!

Snälla utveckla det där med röd politik som samhällsdestruktiv och hur facket genom åren har lurat oss och satt på tok för höga lägtsa löner och lurat in oss i anställningstrygghet så vi faktiskt gått på det där med att man har ett värde som individ, uj vilken absurd löjlig tanke ☺️ .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 199
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja just det ja...JAG svalde det och röstade på Kalliansen!! Jag börjar förstå varför du ogillar vänstern, du har tydligen agg för att du inte lärde dig läsa under deras styre. Eller kanske bara det att du vill skita i folk och sopa framför din egen dörr! Jag förstår inte hur man kan stå upp för en ledning som konsekvent sparkar på dom som ligger ner och slickar uppåt!! Ni snackar om att tiden av klasser är förbi, men fortsatt ser dom "där uppe" alla andra som fuskare och parasiter på samhällskroppen (a-kasseförsämringar, bäst vård för dom som har råd, jagande av sjukskrivna, urholkandet av facket, tandlös miljöpolitik etc,etfuckingcetera) och sen går de själv och fuskar. Sen att statsfinanserna ökar och arbetslösheten minskar (pga en högkonjunktur som vänsterblocket byggt upp) hör inte hit.
Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att låta fullständigt hjärtlös: men särskilt "jagande av sjukskrivna" och "urholkandet [tveksamt ordval, men OK] av facket" var fan i mig på tiden! Ända sedan jag blev myndig/fick rösta/skaffade arbete förstod jag snabbt att "röd" politik var mer eller mindre samhällsdestruktivt, och att det aldrig skulle bli min grej att stötta. T.ex. det att kunna sjukskriva sig bara p.g.a. en skit på tvären med stöd av en sorts spelrumsgaranti för att inte "råka drabba" de som faktiskt är sjuka samt fackföreningarnas fula metoder att lura in människor i oönskade medlemskap... det är vad jag skulle vilja kalla fusk och parasitangrepp på "samhällskroppen".

Som jag ser det "klasho", så verkar det som att du ger skit-på-tvären-sjukskrivaren en kamratlig, kärleksfull klapp på axeln, och tackar honom/henne för att vara den som skyddar "dom som ligger ner".

Usch!

Ock jag kann vist det läsa!

lurat in oss i anställningstrygghet

Facket har ju krossat en hel generation pga deras idiotiska "anställningstrygghet" som betyder sist in först ut 😎 vilket inneburit att fyrtio och femtitalisterna haft arbete hela tiden (vilket oxå varit fackpamparnas generation) och de yngre har åkt in och ut i arbetslöshet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla utveckla det där med röd politik som samhällsdestruktiv ...

Ja, för att ta ett exempel: Detta

... och hur facket genom åren har lurat oss och satt på tok för höga lägtsa löner och lurat in oss i anställningstrygghet så vi faktiskt gått på det där med att man har ett värde som individ

Jag sa fula metoder, inte fula avtalsvillkor .

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla utveckla det där med röd politik som samhällsdestruktiv ...

Ja, för att ta ett exempel: Detta

Socialdemokraterna i Sverige har väldigt lite att göra med stalinismen, som inte ens är "riktig" kommunism. Väldigt dum jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla utveckla det där med röd politik som samhällsdestruktiv ...

Ja, för att ta ett exempel: Detta

Socialdemokraterna i Sverige har väldigt lite att göra med stalinismen, som inte ens är "riktig" kommunism. Väldigt dum jämförelse.

Nu var det inte sossarna det gällde utan röd politik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Snälla utveckla det där med röd politik som samhällsdestruktiv ...
Ja, för att ta ett exempel: Detta

Socialdemokraterna i Sverige har väldigt lite att göra med stalinismen, som inte ens är "riktig" kommunism. Väldigt dum jämförelse.

Det var bara ett exempel på "röd politik" och som inte nödvändigtvis har att göra med Socialdemokraterna och dess ursprungliga ideologi. Men jag kan förstå att du tyckte det var en dum jämförelse. Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om det.

(EDIT: Aahh, Fredde hann före!)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla utveckla det där med röd politik som samhällsdestruktiv ...

Ja, för att ta ett exempel: Detta

Socialdemokraterna i Sverige har väldigt lite att göra med stalinismen, som inte ens är "riktig" kommunism. Väldigt dum jämförelse.

Nu var det inte sossarna det gällde utan röd politik!

...och i Sverige är Socialdemokraterna det största röda partiet. Valle drog ett exempel om att man blir sjukskriven för att man sätter en skit på tvären och att han (som svensk medborgare) visste att han inte skulle rösta rött. Jag har svårt att se att Stalin gav bönderna ledigt för att de bajsade lite olyckligt, därför tycker jag det är en märklig jämförelse som inte har här att göra. Med andra ord syftade Valle förmodligen på Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet som är de två största röda aktörerna på den politiska scenen i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Snälla utveckla det där med röd politik som samhällsdestruktiv ...
Ja, för att ta ett exempel: Detta

Socialdemokraterna i Sverige har väldigt lite att göra med stalinismen, som inte ens är "riktig" kommunism. Väldigt dum jämförelse.

Det var bara ett exempel på "röd politik" och som inte nödvändigtvis har att göra med Socialdemokraterna och dess ursprungliga ideologi. Men jag kan förstå att du tyckte det var en dum jämförelse. Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om det.

(EDIT: Aahh, Fredde hann före!)

Ja, i så fall så är det här ett exempel på högerpolitik: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism

EDIT: Låter gärna den här diskussionen stanna här och den ursprungliga diskussionen fortsätta. Ber om ursäkt för sidospår men här kändes det nödvändigt.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle vill bara göra ett litet förtydligande:

Valle drog ett exempel om att man blir sjukskriven för att man sätter en skit på tvären och att han (som svensk medborgare) visste att han inte skulle rösta rött.
... sa Valle faktiskt inte alls. För vad Valle sa var:
T.ex. det att kunna sjukskriva sig bara p.g.a. en skit på tvären med stöd av en sorts spelrumsgaranti för att inte "råka drabba" de som faktiskt är sjuka samt fackföreningarnas fula metoder att lura in människor i oönskade medlemskap... det är vad jag skulle vilja kalla fusk och parasitangrepp på "samhällskroppen".

(Bara ifall att någon skulle läsa mina inlägg lika illa som Overkill, och som jag själv ibland brukar göra)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Fidden sa det lite förtäckt så där men jag säger det rent ut Maria Wetterstrand är faktiskt lite 6666ig ändå 😛

Jag tycker faktiskt också hon e gullig på nåt sätt.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Valle drog ett exempel om att man blir sjukskriven för att man sätter en skit på tvären och att han (som svensk medborgare) visste att han inte skulle rösta rött. Jag har svårt att se att Stalin gav bönderna ledigt för att de bajsade lite olyckligt,

Det Valle menar är att han är emot att folk kan få ledigt pga vård av sjukt barn. Det är vad han menar med ett trotsigt småbarn.

Där håller jag med Valle, men absolut inte om man själv är sjuk. Det finns hur många människor som helst i detta landet som är sjuka en eller två dagar då och då (reumatiker, migränare etc.) och de bör ha rätt att vara det.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vad han menar med ett trotsigt småbarn.
😉
Där håller jag med Valle, men absolut inte om man själv är sjuk. Det finns hur många människor som helst i detta landet som är sjuka en eller två dagar då och då (reumatiker, migränare etc.) och de bör ha rätt att vara det.

Självklart! Reumatism, migrän etc är knappast "skitar på tvären", till skillnad från t.ex. lathet, baksmällor, markeringar — och inte att förglömma: fotbolls- och hockey-VM/OS!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Lathet, baksmällor, idrott på TV etc. Hur vanligt är det? 0.5% av alla sjukanmälningar?

Jag vet inte.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Ja just det ja...JAG svalde det och röstade på Kalliansen!! Jag börjar förstå varför du ogillar vänstern, du har tydligen agg för att du inte lärde dig läsa under deras styre. Eller kanske bara det att du vill skita i folk och sopa framför din egen dörr! Jag förstår inte hur man kan stå upp för en ledning som konsekvent sparkar på dom som ligger ner och slickar uppåt!! Ni snackar om att tiden av klasser är förbi, men fortsatt ser dom "där uppe" alla andra som fuskare och parasiter på samhällskroppen (a-kasseförsämringar, bäst vård för dom som har råd, jagande av sjukskrivna, urholkandet av facket, tandlös miljöpolitik etc,etfuckingcetera) och sen går de själv och fuskar. Sen att statsfinanserna ökar och arbetslösheten minskar (pga en högkonjunktur som vänsterblocket byggt upp) hör inte hit.
Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att låta fullständigt hjärtlös: men särskilt "jagande av sjukskrivna" och "urholkandet [tveksamt ordval, men OK] av facket" var fan i mig på tiden! Ända sedan jag blev myndig/fick rösta/skaffade arbete förstod jag snabbt att "röd" politik var mer eller mindre samhällsdestruktivt, och att det aldrig skulle bli min grej att stötta. T.ex. det att kunna sjukskriva sig bara p.g.a. en skit på tvären med stöd av en sorts spelrumsgaranti för att inte "råka drabba" de som faktiskt är sjuka samt fackföreningarnas fula metoder att lura in människor i oönskade medlemskap... det är vad jag skulle vilja kalla fusk och parasitangrepp på "samhällskroppen".

Som jag ser det "klasho", så verkar det som att du ger skit-på-tvären-sjukskrivaren en kamratlig, kärleksfull klapp på axeln, och tackar honom/henne för att vara den som skyddar "dom som ligger ner".

Usch!

Ock jag kann vist det läsa!

lurat in oss i anställningstrygghet

Facket har ju krossat en hel generation pga deras idiotiska "anställningstrygghet" som betyder sist in först ut 😏 vilket inneburit att fyrtio och femtitalisterna haft arbete hela tiden (vilket oxå varit fackpamparnas generation) och de yngre har åkt in och ut i arbetslöshet!

Så du tror att alla och då menar jag alla skulle haft välbetalda jobb om inte facket hade funnits. Ok jag har aldrig träffat på en arbetsgivare som inte vill om det bara gick förståss att betala så lite som möjligt och själv bestämma när och hur man ska jobba och kunna få friställa en så fort man anser att det är nödvändigt. Fanns det inget som reglerade det här så tror jag inte att varken du eller jag skulle ha råd att sitta framför våra datorer och tjata om det här. Målet måste ju vara att alla ska ha ett jobb med vettig lön dvs. minst 25 000 i månaden för en heltid.

Ska vi ha ett samhälle som enbart bygger på konkurrens så får vi ju räkna med att vi på nåt sätt måste kunna hantera dom som blir över och vi kan ju liksom bara inte skjuta dom eller exportera dom till ryssland eller nåt. Upplever folk att dom blir orättvist behandlade så händer det nåt förr eller senare om det drabbar för många, man ska nog ta det med en nypa salt alla dom där larmrapporterna om fusk. Vi pratar nog i verkligheten mer om promille än procent och det ger en jävla massa arga människor som helt oskyldigt blir anklagade för det där.

Utöver det så om alla äldre hade sparkats ut från arbetsmarknaden som då arbetsgivarna skulle jubla över om det gick att förverkliga till förmån för dom yngre så hade det ju bara blivit ett nytt utanförskap av äldre istället för yngre. Så är det ganska mycket nu för är du 50+ så kan du slänga dig i väggen om du vill ha ett jobb och nu är tillverkningsindustrin på väg ner igen när det gäller orderingång så ni andra kommer snart ut i kylan oxå med lite otur. IT samhället är lika sårbart som tillverkningssamhället kanske mer till och med men det ena är beroende av det andra. En dator kan tex inte göra mat eller laga ett läckande rört och vi kan inte importera allt och bara sitta och utveckla mjukvara eller hårdvara allt behövs även i ett IT samhälle.

Kort sagt det finns ingen utopi varken röd eller blå men det finns ett sätt att fixa till så vi har en chans att få nån slags långsiktig ekonomisk stabilitet och det är helt enkelt genom en styrd marknadsekonomi. Får marknaden helt själv bestämma som det tjatas om av vissa marknadsliberaler så får vi dom här absurda situationerna som återuppstår med jämna mellanrum och flyttar runt i världen från land till land och ställer till skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Glöm inte att det viktigaste är att göra så pengarna är något värda, inte att skapa arbetstillfällen till varje pris.

Ju fler medborgare vi får i varje enskilt land, ju fler arbetstillfällen måste skapas. Det är orimligt i längden och den punkten då det är orimligt har vi nått för längesedan. Det är dags för jordens befolkning att minska.

Och med handen på hjärtat, merparten av de arbeten som finns är faktiskt helt meningslösa och konstgjort skapade för att "människan" ska ha något att göra.

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Och med handen på hjärtat, merparten av de arbeten som finns är faktiskt helt meningslösa och konstgjort skapade för att "människan" ska ha något att göra.

🙂

:musik

Ja tänkvärt, i alla fall allt som inte har med matproduktion att göra ja och så att vi kan bo och hålla oss varma förståss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lathet, baksmällor, idrott på TV etc. Hur vanligt är det? 0.5% av alla sjukanmälningar?

Jag vet inte.

Ja, jag vet inte heller hur många %... men det gör väl inte saken "OK", eller?

Vad jag vet är att vi 2007 hade 30 000 (trettiotusen) färre sjukskrivningar än året innan, och att det gav en fickpeng på fem miljarder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen skulle jag tycka annorlunda om jag hade en förmögenhet, städtant eller hus i skärgården.

Aaah, om du var en "von Guldhjälm"(?)

Nej, jag hade inte tänkt mig att byta efternamn.

Låt mig förklara:

Om jag hade en förmögenhet skulle jag numera slippa betala skatt för denna, om jag hade städhjälp skulle jag numera få skattelättnad och om jag hade hus i skärgården skulle jag numera få billigare fastighetsskatt.

Men inget av det ovanstående gäller mig. Jag har inte märkt någon reell förändring i mitt liv till följd av att vi fick en ny regering.

Säg till om något fortfarande är oklart.

men du har väl fått mindre skatt på din inkomst?

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG svalde det och röstade på Kalliansen!! Jag börjar förstå varför du ogillar vänstern, du har tydligen agg för att du inte lärde dig läsa under deras styre.

verkar som det var du som hade svårt med läsandet när du kollade partiprogrammen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Va snackar du för strunt jag har skolat mig så det räcker åt både dig och mig 🙂 och jobbar gott och väl dom timmarna du pratar om 52 veckor om året (även på semestern) men kan bara ta betalt för 44 i veckan pga arbetstidslagstiftningen. Du vet SOLIDARITET ännu en värdefull manlig egenskap som sakta faller i glömska.

Nog kan jag starta företag om jag vill, jag har en ganska bred grund att välja utifrån så det finns minst ett par olika branscher som skulle kunna vara aktuella. Pengar har jag och även förtroende i bank så det är nog inga problem varken med kunskap eller kapital.

🙂

mycket prat brukar tyda på liten verkstad

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Möjligen skulle jag tycka annorlunda om jag hade en förmögenhet, städtant eller hus i skärgården.

Aaah, om du var en "von Guldhjälm"(?)

Nej, jag hade inte tänkt mig att byta efternamn.

Låt mig förklara:

Om jag hade en förmögenhet skulle jag numera slippa betala skatt för denna, om jag hade städhjälp skulle jag numera få skattelättnad och om jag hade hus i skärgården skulle jag numera få billigare fastighetsskatt.

Men inget av det ovanstående gäller mig. Jag har inte märkt någon reell förändring i mitt liv till följd av att vi fick en ny regering.

Säg till om något fortfarande är oklart.

men du har väl fått mindre skatt på din inkomst?

Ja, en gång om året, vid deklarationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
men du har väl fått mindre skatt på din inkomst?

Ja, en gång om året, vid deklarationen.

får du bara lön en gång om året när du deklarerar?

Nej, men de drar ju skatt precis som vanligt varje månad - därvid har det inte blivit någon skillnad alls. Men vid deklarationen sedan så syns ju att några automatiska skattereduktioner tagit plats. Därav lägre skatt sedan denna nya regering ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen skulle jag tycka annorlunda om jag hade en förmögenhet, städtant eller hus i skärgården.

Aaah, om du var en "von Guldhjälm"(?)

Nej, jag hade inte tänkt mig att byta efternamn.

Låt mig förklara:

Om jag hade en förmögenhet skulle jag numera slippa betala skatt för denna, om jag hade städhjälp skulle jag numera få skattelättnad och om jag hade hus i skärgården skulle jag numera få billigare fastighetsskatt.

Men inget av det ovanstående gäller mig. Jag har inte märkt någon reell förändring i mitt liv till följd av att vi fick en ny regering.

Säg till om något fortfarande är oklart.

men du har väl fått mindre skatt på din inkomst?

Jaha?

Men för oss som kör bil och är med i a-kassan finns ju nya hål att stoppa i, som du kanske känner till.

Som sagt, för egen del gör det varken till eller från vem som sitter i Rosenbad.

Men man kan ju sympatirösta? Jag förstår mycket väl att det är trevligt för den som har förmögenhet att slippa skatta för denna - nog borde vi andra kunna unna dessa förhållandevis få personer att behålla lite mer? Solidaritet, bröder!

Link to comment
Dela på andra sajter

men du har väl fått mindre skatt på din inkomst?

Ja, en gång om året, vid deklarationen.

får du bara lön en gång om året när du deklarerar?

Nej, men de drar ju skatt precis som vanligt varje månad - därvid har det inte blivit någon skillnad alls. Men vid deklarationen sedan så syns ju att några automatiska skattereduktioner tagit plats. Därav lägre skatt sedan denna nya regering ja.

prata med din arbetsgivare

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jaha?

Men för oss som kör bil och är med i a-kassan finns ju nya hål att stoppa i, som du kanske känner till.

Som sagt, för egen del gör det varken till eller från vem som sitter i Rosenbad.

finns alltid hål att stoppa i speciellt om man har mer att stoppa

utan sänkt skatt så hade du ändå fått en höjd bensinskatt garanterat - kanske ännu högre om maria fått bestämma

skillnaden är plus om du jämför skattesänkning mot höjd a-kassa

Jag förstår mycket väl att det är trevligt för den som har förmögenhet att slippa skatta för denna - nog borde vi andra kunna unna dessa förhållandevis få personer att behålla lite mer?
ja har du köpt något för dina skattade pengar så tycker jag nog det räcker att du betalar en gång för det Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Utan den nya regeringen hade jag alltså inte kunnat köpa den nya Fenderbasen.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Va snackar du för strunt jag har skolat mig så det räcker åt både dig och mig 😛 och jobbar gott och väl dom timmarna du pratar om 52 veckor om året (även på semestern) men kan bara ta betalt för 44 i veckan pga arbetstidslagstiftningen. Du vet SOLIDARITET ännu en värdefull manlig egenskap som sakta faller i glömska.

Nog kan jag starta företag om jag vill, jag har en ganska bred grund att välja utifrån så det finns minst ett par olika branscher som skulle kunna vara aktuella. Pengar har jag och även förtroende i bank så det är nog inga problem varken med kunskap eller kapital.

😏

mycket prat brukar tyda på liten verkstad

Ja det måste ju vara en situation som du har ganska stor personlig erfarenhet av kan jag tro 😛 din boll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...