Ekstasis Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Tänkte det vore coolt att måla om min Ibanez RG2228 till någon annan färg. Finns det några ställen i Karlstad som utför sånt, eller nått ställe på nätet ? Och hur mycket brukar det kosta ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 med måla om menar du då A). lite snabbt göra om den till en annan färg, vilket betyder att nån kladdar på lite färg!? eller 😉. du tar den till någon som slipar ner den befintliga lacken, grundar, slipar, lackar den färgen du ska ha, slipar och sen klarlackar med typ 5-10 lager klarlack!? alt. A är billigt och det kan du göra själv.. alt. B är dyrt och tar bra tid och så kostar det mycket pengar med. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 8 maj 2008 med måla om menar du dåA). lite snabbt göra om den till en annan färg, vilket betyder att nån kladdar på lite färg!? eller 😉. du tar den till någon som slipar ner den befintliga lacken, grundar, slipar, lackar den färgen du ska ha, slipar och sen klarlackar med typ 5-10 lager klarlack!? alt. A är billigt och det kan du göra själv.. alt. B är dyrt och tar bra tid och så kostar det mycket pengar med. 😉 Bra fråga, att "kladda" på lite färg själv blir förmodligen inge bra antar jag ? Har ju ingen direkt erfarenhet av det...det enda jag vet är att jag vill ha en ny färg.. Men skulle ändå vara intressant att veta hur mycket pengar det rör sig om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 med måla om menar du dåA). lite snabbt göra om den till en annan färg, vilket betyder att nån kladdar på lite färg!? eller 🙂. du tar den till någon som slipar ner den befintliga lacken, grundar, slipar, lackar den färgen du ska ha, slipar och sen klarlackar med typ 5-10 lager klarlack!? alt. A är billigt och det kan du göra själv.. alt. B är dyrt och tar bra tid och så kostar det mycket pengar med. 😉 Bra fråga, att "kladda" på lite färg själv blir förmodligen inge bra antar jag ? Har ju ingen direkt erfarenhet av det...det enda jag vet är att jag vill ha en ny färg.. Men skulle ändå vara intressant att veta hur mycket pengar det rör sig om. jo, det brukar vara så att göra det själv inte blir överdrivet bra. 😉 helst av allt ska man ju ha en lackverkstad, och eftersom du skrev i den andra tråden att du bor ltie trångt, så är det ju inte någon direkt option! så här ser GNU-Lars´s priser ut: Klarlackering av en kropp: från ca 2500kr. Detta gäller en perfekt kropp, nya kroppar behöver oftast mer slipning innan de duger för lackering. I de flesta fall behövs mycket jobb innan det är dags att spruta lack. När det gäller färg så kan det kosta allt från ett par hundra till timpeng för färgblandning, färgprover, detektivarbete efter förlagor till gamla färger mm. * Borttagning av gammal färg: kropp från 500kr. Gammal cellulosalack är billigast (enklast) att ta bort. * Isär- och ihopmontering av gitarr från 500kr * Sunburst tillägg 500kr * Porfyllning av poriga träslag som ask, mahogny, basswood, ek mfl från 400kr * Flakelack: topp 3100kr, kropp 3800kr * Lackering av lönnhals: ca 1000kr, mer om även greppbrädan skall lackeras och banden skrapas rena. * Lackering av hel gitarr: minst 3500kr (ev. färgborttagning tillkommer) * OBSERVERA att detta bara är grova uppskattningar, allt beror på hur mycket förarbete som krävs, tex kan du ta bort gammal lack själv?, skall något lagas?..... * All lackering inkluderar efterslipning och polering till perfekt spegelyta, ett mycket arbetskrävande moment. så det kommer gå på en slant! beroende på vad du vill göra med den såklart. jag själv jobbar deltid som gitarrtekniker och har gjort det ett tag(officiellt). ungefär 7månader har jag tagit emot kunder med gitarrproblem/irritationer/idéer, men bland mina vänner och för mig själv har jag lagat och restaurerat gitarrer i minst 5-6år. jag har dock ingen lackverkstad(ännu! dock på gång!) för tillfället, men om du berättar vad du har för idéer så kanske jag kan hjälpa dig! vh Jonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.