Burnie Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 (redigerat) Hej Jag sitter med en "VOX Tonelab LE" mycket trevlig liten låda för övrigt! Den funkar asbra med Tele L+R rakt in i 003:an, men när jag försöker använda den optiska kabeln så är det stopp, jag måste ha missat någon detalj, Jag går alltså in via den optiska kontakten på 003:an, och inte RCA kontakten Jag har ändrat i hardware settings från Adat till S/PDIF, provat både "internal/S/PDIF/optical" på clock source, Jag har varit inne på I/O settings och pillat lite, men det känns inte som jag vet vad jag håller på med, inställningarna på VOXens output verkar åxå vara rätt Hur som helst så kvarstår problemet, INGET LJUD via min nya dyra fina optiska kabel.......... Någon som har någon aning ??? Mvh Björnen Redigerat 8 maj 2008 av Burnie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 (redigerat) Finns det en optisk S/P-DIF-ingång på 003:an? EDIT: Svaret var nej... Redigerat 8 maj 2008 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Finns det en optisk S/P-DIF-ingång på 003:an? näe, den är väl koaxial!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Idiotiskt att välja optisk S/P-DIF som digitalutgång. Används mest i hifi-sammanhang... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Burnie, du behöver något i den här stilen; http://www.soundonsound.com/sos/may99/arti...m.htm?print=yes för att få det att funka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 "of the 002 or via digital S/PDIF outs to the 002 coaxial" hittade en kort text på google.. jo, jag är medveten om att den ryckts ur sitt sammanhang, men det är som sagt koaxiala s/pdif på digidesigns prylar.. ang. ditt problem - har du valt rätt in på stripparna i mix window!? har du gått in i hardware setup och aktiverat s/pdif:en!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Burnie, du behöver något i den här stilen; http://www.soundonsound.com/sos/may99/arti...m.htm?print=yes för att få det att funka. nejnej! inte alls! digi003 (även 001 och 002) har både ADAT och S/PDIF!! det enda som behövs är rätt kabel. en koaxial.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Hur menar du? ToneLabs S/P-DIF är optisk... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnie Postat 8 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 8 maj 2008 OK! Vad föreslår ni då? Voxen har en S/PDIF out, och min 003 Factory har både S/PDIF in/OUT och Optical IN/OUT och jag sitter med en optisk kabel, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Du behöver antingen en S/P-DIF optisk till coaxial-omvandlare eller en S/P-DIF optisk till ADAT-omvandlare (som jag länkat till). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnie Postat 8 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 8 maj 2008 OK! Betyder det på svenska att det ska vara RCA kontakter i den ändan som går in i 003:an 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Sorry, glöm "The go-between". Det var åt fel håll... Enklast (och billigast) är en optisk till coaxial adapter, t ex; http://www.m-audio.com/products/en_us/CO2-main.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 På Digidesigns hemsida står det iofs "S/PDIF: 2-channel optical or RCA jack pair" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 å fan... då finns det kanske hopp ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnie Postat 8 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 8 maj 2008 hmmm och på JAM stockholm sa dom att det vara bara att plugga in den optiska kabeln och köra, undrar hur den här tråden slutar ha ha 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 På Digidesigns hemsida står det iofs "S/PDIF: 2-channel optical or RCA jack pair" Se sid 29; http://akmedia.digidesign.com/support/docs...arted_34483.pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Hur menar du? ToneLabs S/P-DIF är optisk... jag menar rätt, men skriver antagligen fel.. springer mellan studion o vardagsrummet.. 😛 RCA från Voxen in i digi003an.. sen ställa in rätt i hardware setup och ingången på kanalen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnie Postat 8 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 8 maj 2008 PROBLEMET LÖST!!! Nu funkar det klockrent !!! Jag hade glömt att ange S/PDIF output under I/O setup Det låter grymt bra !!! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Bara så jag fattat, du har nu kopplat från den optiska utgången (som inte är RCA) till 003:ans optiska in (som även är ADAT-port men kan ställas om till optisk S/P-DIF? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnie Postat 8 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 8 maj 2008 Helt riktigt, Jag ändrade utgångarna från Analog 1-2 till S/PDIF L+R och vips, funkade det, känns lite skumt men det funkar bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Helt riktigt,Jag ändrade utgångarna från Analog 1-2 till S/PDIF L+R och vips, funkade det, känns lite skumt men det funkar bra det var ju det jag skrev.. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 RCA från Voxen in i digi003an.. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnie Postat 8 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 8 maj 2008 Helt riktigt,Jag ändrade utgångarna från Analog 1-2 till S/PDIF L+R och vips, funkade det, känns lite skumt men det funkar bra det var ju det jag skrev.. 😉 Jäpp, jag tackar och bugar för det, det är mer tryck i ljudet nu än innan, hade hört att det skulle bli mer digitalt och spretigt, men jag tycker faktiskt att det låter bättre än telekabel varianten. Hur som helst Tack för hjälpen !!!!! /Björn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.